מאסק בפניית פרסה: "טסלה לא תקבל תשלום בביטקוין - בגלל המחיר הסביבתי"
מאסק בפניית פרסה: "טסלה לא תקבל תשלום בביטקוין - בגלל המחיר הסביבתי"
מנכ"ל יצרנית המכוניות החשמליות, שהיה עד כה אחד התומכים הנלהבים של מטבעות דיגיטליים: "מודאגים מהשימוש שגדל בקצב מהיר בדלקים מאובנים בכריית הביטקוין ובעת ביצוע העסקאות במטבע"; לדבריו, "אנחנו בוחנים גם מטבעות קריפטו נוספים המשתמשים בהבה פחות אנרגיה מביטקוין"
אלון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה, שינה את דעתו, והודיע כי יצרנית המכוניות החשמליות נסוגה מהתוכניות שלה לקבל תשלומים בביטקוין, בשל העלות הסביבתית הגבוהה הנדרשת לכריית המטבע. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים שבהם הביע היזם המיליארדר תמיכה מרובה בביטקוין.
"אנחנו מודאגים מהשימוש שגדל בקצב מהיר בדלקים מאובנים בכריית הביטקוין ובעת ביצוע העסקאות במטבע, במיוחד פחם, שהפליטה שלו היא הגרועה ביותר מכל דלק אחר", כתב מאסק בחשבון הטוויטר שלו. "מטבעות קריפטו הם רעיון טוב ברמות רבות ואנחנו מאמינים שיש להם עתיד מבטיח, אך זה לא יכול לבוא בעלות גדולה לסביבה".
מטסלה לא התקבלה תגובה על המהלך, ולא נמסרו פרטים כמו כמה מכוניות נרכשו עם ביטקוין והאם מאסק לא היה מודע עד כה להשפעה הסביבתית של כריית המטבעות.
בעקבות הדברים ירד המחיר של הביטקוין ב-11%, כך לפי אתר חדשות הקריפטו Coindesk. עם זאת המחיר של הביטקוין עדיין נסחר מעל ל-50 אלף דולר.
בעת שפרסם מאסק את הדברים בטוויטר, שווי שוק מטבעות הקריפטו כולו עמד על 2.43 טריליון דולר, כך לפי נתונים שאספו ב-Coinmarketcap.com. אולם פחות משעתיים לאחר מכן, שווי השוק נפל לסביבות 2.06 טריליון דולר. כלומר, נמחקו ממנו 365.85 מיליארד דולר. עם זאת השוק החזיר חלק מההפסדים מאז, וכעת שוויו עומד על כ-2.3 טריליון דולר. יצוין כי מחירו של הביטקוין עדיין גבוה ב-400% מכפי שהיה לפני 12 חודשים.
העלות הסביבתית של כריית המטבעות הווירטואליים מתועדת כבר מספר שנים, אך הדיון בנושא עלה שוב לכותרות בחודשים האחרונים על רקע הזינוק בפופולאריות של מטבעות לא ניתנים להמרה (NFT) המבוססים על טכנולוגיית בלוקצ'יין.
ההודעה המפתיעה של מאסק מגיעה לאחר שבפברואר חשפה יצרנית המכוניות החשמליות כי רכשה ביטקוין בשווי 1.5 מיליארד דולר ובכוונתה לאפשר רכישת המכוניות באמצעות מטבע הקריפטו. בסוף מרץ צייץ מאסק כי אנשים "יכולים לקנות עכשיו טסלה עם ביטקוין".
בראיון באפליקציית קלאבהאוס מתחילת השנה אף טען מאסק כי הביטקוין על סף "קבלה נרחבת מצד אנשים קונבנציונאליים בעולם הפיננסים". עוד ציין כי היה צריך לרכוש את מטבע הקריפטו כבר לפני שמונה שנים.
ואולם בהודעה הנוכחית טען מאסק כי טסלה תשוב להשתמש בביטקוין לאחר שיימצאו מקורות אנרגיה נקיים יותר ליצירתו. "טסלה לא תמכור שום ביטקוין ובכוונתנו להשתמש בו בעסקאות ברגע שהכרייה תעבור לאנרגיה בת קיימא", אמר. "אנחנו בוחנים גם מטבעות קריפטו נוספים" שמשתמשים בהבה פחות אנרגיה מביטקוין.