סגור
מימין: אייל בן סימון  מנכ"ל הפניקס ו אסף בנאי מנכ"ל פרופיט
מימין: אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס ואסף בנאי מנכ"ל פרופיט. "יוצאים לדרך חדשה" (צילומים: אוראל כהן, ענבל מרמרי)

בלעדי
הסכסוך הסתיים: הפניקס וסוכנות הביטוח פרופיט חזרו לשתף פעולה

קבוצת הביטוח הגדולה בארץ חזרה לשווק את מוצריה דרך סוכנות הביטוח העצמאית הגדולה בארץ. זאת לאחר סכסוך של כשנה. מהחברות נמסר: "הפניקס וסוכנות פרופיט סיימו את המחלוקות העסקיות ביניהן" 


שנה לאחר שפצחו בסכסוך עסקי מתוקשר – שני הגופים הגדולים, כל אחד בתחומו, בענף הביטוח, שבו לעבוד יחד. לכלכליסט נודע כי בשבועות האחרונים חברת הביטוח הפניקס חזרה להפיץ את המוצרים השונים שלה דרך סוכנות הביטוח פרופיט, אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בארץ.
הפניקס היא קבוצת הביטוח הגדולה בענף עם נכסים מנוהלים בהיקף של יותר מ־450 מיליארד שקל ושווי שוק של כמעט 9.5 מיליארד שקל. פרופיט היא הסוכנות העצמאית הגדולה ביותר בענף הביטוח שאחראית על היקף נכסים מנוהלים של 50 מיליארד שקל.
באוגוסט 2023 הודיע אור חרוש, מנכ"ל חברת הגמל של הפניקס, כי חברת הביטוח תפסיק לעבוד עם פרופיט. זאת, מאחר שלפי האנליזה של חרוש – הסוכנים של פרופיט החלו באופן שיטתי להוציא חוסכים מהפוליסות והמוצרים של הפניקס כדי להגדיל את העמלות – מהלך שנקרא בשפה המקצועית "טוויסטינג". כלומר שינוע של הלקוח מחברה לחברה על ידי סוכן הביטוח כדי לגזור עמלות כפולות.
אסף בנאי, מנכ"ל פרופיט ומבעליה, טען נגד חברת הביטוח כי זו מציגה תשואות וביצועים חלשים, והם אלו שמביאים לכך שלקוחות עוזבים אותה, בעוד שהפניקס מנסה למסך זאת על ידי האשמת הסוכנים. בנוסף, לפי הטענה של בנאי באותה העת, בהחלטתה להפסיק לעבוד עם פרופיט, הפניקס פוגעת גם בחוסכים קיימים, שיתקשו לקבל שירות. במכתב התראה שנשלח מעורך הדין גיא גיסין שמייצג את פרופיט - הסוכנות שבבבעלות אסף בנאי ושלומי אלברג (20% כ"א) - נכתב כי הפניקס "עושה שימוש ציני בלקוחותיה, על מנת לחנך את הסוכנים העצמאיים בשוק".
כאמור, כעת שני הצדדים שבו לעבוד יחד. במטרה לשים מאחוריהם את הסכסוך, שככל הנראה פגע עסקית בשתי החברות, הפניקס ופרופיט סירבו להתייחס כעת לטענות שהעלו בעבר זו נגד זו, וסירבו להתייחס לסיבות שהובילו אותן לשוב ולחדש את שיתוף הפעולה. גורמים בשוק מעריכים שכמו בסכסוכים עסקיים רבים אחרים, התשובה היא כסף. שני הגופים אמנם הגדולים בתחומם, אך מדובר בתחום רווי תחרות.
הפניקס ופרופיט שואפות כל אחת לשמור על הסטטוס שלה, להגדיל את הנכסים שהיא מנהלת וכן להגדיל את הרווחים שהיא משיאה לבעלי המניות. בטרם פרץ הסכסוך, פרופיט העבירה להפניקס נכסים של לקוחות בהיקף של כ־10 מיליארד שקל, מה שהתבטא גם בעמלות שמנות שהיא גזרה. כאמור, לפרופיט ולסוכניה יש אינטרס ברור להניח את היריבות העסקית עם הפניקס מאחוריהם.
פרופיט היא למעשה בית סוכן, כלומר גוף שמעניק שירותי מעטפת לסוכנים עצמאיים תמורת השתתפות בהכנסות. סוכני הביטוח מקבלים מחברות הביטוח עמלות נאות עבור גיוס לקוחות והעברת לקוחות מהמתחרים, במסגרת הסכמים שונים שנקבעים ביניהם. הסוכנים נהנים משני סוגי עמלות כשהם מצרפים לקוח חדש - עמלת היקף חד־פעמית ועמלת נפרעים, שהיא למעשה העמלה השוטפת שמשולמת להם. בנוסף, פרופיט שוקלת בימים אלו האם לרכוש את בית הסוכן השני בגודלו – נטו פיננסים, שמתמודד עם חובות שנאמדים ב־80 מיליון שקל. יציאה למהלך שכזה מצריך שקט תעשייתי בגזרות האחרות ומאבק בהפניקס היה רעש דרמטי עבור הגוף.
מהפניקס ופרופיט נמסר: "הפניקס וסוכנות פרופיט סיימו את המחלוקות העסקיות שהיו ביניהן והחליטו לצאת לדרך חדשה".