סגור

תנועות מתונות במט"ח לאחר הדרמות בסופ"ש: הדולר על 3.70 שקלים

כשברקע חיסול נסראללה והורדת הדירוג הכפולה של ישראל: הדולר נסחר קרוב לשערו היציג בשישי, היורו עולה ב-0.3% ונסחר מעל 4.13 שקלים; לידר: "סביבת האינפלציה בישראל תישאר גבוהה" 

תנועות מתונות בפתיחת שבוע המט"ח המקומי, כשברקע האירועים הדרמטיים של סוף השבוע - חיסול מנהיג חיזבאללה נסראללה והורדת הדירוג הכפולה של ישראל. הדולר נסחר סביב 3.70 שקלים, בדומה לשערו היציג בשישי, היורו עולה ב-0.3% ונסחר מעל 4.13 שקלים.
על הפרק, מתיחות ביטחונית גבוהה במיוחד בגבול הצפון לאחר חיסול נסראללה והמתקפות הנוספות של צה"ל נגד יעדים של חיזבאללה, בדרום לבנון ובביירות, והמתקפה של חיל האוויר אתמול בתימן.
בשווקים העולמיים: הדולר אינדקס ללא שינוי מהותי, על 100.4 נקודות; היורו ללא שינוי מהותי, על 1.116 דולר; ביפן מסחר תנודתי, הין עבר מנסיגה לעלייה קלה, לאחר עיקר נתוני מאקרו חלשים והחשש מהמדיניות הכלכלית של ראש הממשלה החדש ביפן: הדולר יורד ב-0.2% לסביבת 141.9 ין.
במאקרו ביפן, המכירות הקמעונאיות עלו באוגוסט ב-2.8% (שנתי), התחזית היו לעלייה של 2.6%. במקביל, הייצור התעשייתי נפל באוגוסט בשיעור חד של 3.3% (חודשי), התחזיות היו לירידה של 0.5% בלבד.
מפלגת השלטון ביפן בחרה ביום שישי בשר ההגנה לשעבר שיגרו אישיבה כמנהיג הבא שלה, ולנוכח שליטת המפלגה בקואליציה הוא ימונה השבוע לראש הממשלה. הוא יחליף בתפקיד את ראש הממשלה היוצא קישידה, פומיו קישידה, שהודיע בחודש שעבר על פרישתו מהתפקיד בשל פרשת שחיתות במפלגה.
הבחירה באישיבה נתפרסם ככזו שתתרום ליציבות אך היא משקפת גם העדפה של ניסיון ומסורת על פני חדשנות ותעוזה – במדינה "תקועה" כלכלית, שלא מצליחה לצמוח מחדש.
אף שאישיבה כן מיצב את עצמו כתומך ברפורמות, כולל בין היתר בהגברת השוויון המגדרי, בהיבטים הכלכליים הוא לא נחשב לשונה מקודמיו – בשוק אף מביעים חשש מהתנגדותו לקידום אנרגיה גרעינית ולתמיכתו בהעלאות שכר שימתנו את השלכות האינפלציה על הכנסות משקי הבית. העלאות כאלה, חוששים בשוק, יספקו דחיפה מחודשת לאינפלציה.
סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הודיעה בשישי בערב על הורדת דירוג האשראי של ממשלת ישראל בשתי דרגות - מרמה של A2 לרמה של BAA1, לצד תחזית שלילית.
לצד ההורדה, לדירוג הנמוך אי פעם שניתן לישראל, הדוח כולל ביקורת חריפה וחסרת תקדים על ניהול הכלכלה הישראלית ועל המדיניות של ממשלת ישראל, בהיבט הפיסקאלי, הפוליטי והמשפטי.
לדברי אלכס זבז'ינסקי, המשקל העיקרי בהחלטה של מודי'ס ניתן לאירועים הביטחוניים שקשה לחזות את תוצאתם. "הפסקת אש עשויה לרוקן מתוכן הרבה מהטיעונים בעד ההחלטה ומנגד, המשך הסלמה משמעותי עלול להוביל להורדת דירוג נוספת כבר בטווח הקצר. לפיכך, גם ההשפעה על השווקים תלויה בעיקר לא בהורדת הדירוג עצמה, אלא בהתפתחויות בזירה הביטחונית-פוליטית", אמר זבז'ינסקי.
תשומת הלב העיקרית בשוק המט"ח תמשיך להיות מופנית לנתוני האינפלציה ולבנק ישראל. כלכלני לידר, בראשות יונתן כץ, מציינים בסקירה השבועית כי גם בהנחה ששער החליפין של השקל יתחזק ל 3.65 שקל לדולר עד סוף 2025, "סביבת האינפלציה תישאר גבוהה יחסית".
לפי התחזית שלנו, האינפלציה ב-12 החודשים אחורה, מחודש נובמבר 24 ועד חודש יוני 25, תעלה בטווח של4%-4.5% ומגמה דומה צפויה באינפלציית הליבה", אומרים בלידר, ומוסיפים: "מחוללי האינפלציה (שוק עבודה הדוק, לחצי שכר, מגבלות בצד ההיצע בתחום הדיור, העלאת המע"מ ועוד) ימשיכו לתמוך בעלייה במדד המחירים גם במצב של שקל מתחזק. לכן, קשה לצפות להורדת ריבית לפני 2026, למרות מגמת הורדת ריבית בעולם".
על הפרק בשוקי המט"ח העולמיים השבוע: ביום שישי יתפרסם בארה"ב דוח התעסוקה החודשי של ספטמבר. ביום רביעי יתפרסם באירופה מדד המחירים לצרכן של ספטמבר (נתון ראשוני). לפי התחזיות האינפלציה השנתית באיחוד האירופי תעמוד בספטמבר על 1.9%, מול 2.2% באוגוסט. אינפלציית הליבה תעמוד על קצב שנתי של 2.7%, מול 2.8% באוגוסט.