סגור
מימין שי באבד ו עופרה שטראוס
מימין: מנכ"ל שטראוס שי באב"ד והיו"ר עופרה שטראוס (צילומים: דנה קופל שאול גולן)

שטראוס מתקשה בחו"ל, אבל בארץ הרווחים עולים

קבוצת המזון הציגה שחיקה של 8% ברווח התפעולי, בעיקר בשל התייקרות חומרי הגלם, ובראשם פולי הקפה והקקאו. אבל בכל הקשור לפעילות בישראל, העלאות המחיר לצרכן לא הפריעו לה להציג קפיצה של 9.5% ברווח התפעולי

קבוצת שטראוס חזרה להציג צמיחה בהכנסות ברבעון השני לאחר שורת התייקרויות שביצעה בשנה וחצי האחרונות והחזרה לפעילות מלאה של מפעל הממתקים בנוף הגליל שנסגר לתקופה ארוכה בעקבות זיהום שנגרם מחיידק הסלמונלה לפני כשנתיים. עם זאת רווחי הקבוצה נשחקו בשל התייקרות ניכרת של חומרי הגלם, בעיקר של הקקאו והקפה.
הכנסות הקבוצה צמחו ברבעון השני ב־4.3% והסתכמו ב־1.7 מיליארד שקל. במאי האחרון העלתה שטראוס את מחיר מוצרי החלב המפוקחים והלא מפוקחים בשיעור של עד 4.5%, ובין היתר ייקרה את חלב יטבתה, שמנת להקצפה, גבינות סקי, קוטג' ויוגורטים. מחיר החלב הגולמי ירד במחצית הראשונה של השנה ב־1.7% ועלה ברבעון השני ב־0.6%, אך בשטראוס טוענים כי מדובר בתזוזות שלא השפיעו באופן משמעותי על החברה. "מחיר החלב הגולמי נשאר בישראל גבוה כבר שנתיים וחצי, ובעוד מחירי החלב בעולם יורדים, רמות המחיר הגבוהות שלו בישראל מקשות על שיפור הרווחיות הגולמית שלנו במוצרי חלב", אמר סמנכ"ל הכספים אריאל שטרית בשיחת משקיעים.
למרות ההתייקרויות שביצעה החברה גם בממתקים, רשמה שטראוס ירידה ברווחיות הגולמית, וזו הסתכמה ב־34.3%, בהשוואה ל־36% ברבעון המקביל. הרווח הגולמי ירד ב־0.6% והסתכם ב־583 מיליון שקל על רקע התייקרות הקקאו, הקפה הירוק ומחירי האנרגיה. העליות החדות במחירי הקפה והקקאו שחקו את הרווח התפעולי של הקבוצה ב־8% והוא הסתכם ב־138 מיליון שקל.

קפיצה של 240%

התייקרות הקקאו בכ־240% הובילה את החברה לרשום הפסד של 27 מיליון שקל משערוך פוזיציה של נגזרי סחורות על הקקאו. פולי הרובוסטה התייקרו ב־56% ברבעון השני והכבידו ביצועי החברה, שחומר הגלם הזה מהווה כ־60% מחומרי הגלם שהיא צורכת.
בשורה התחתונה חתמה שטראוס את הרבעון עם רווח נקי של 82 מיליון שקל לבעלי המניות, שיפור של 13.4% בהשוואה לרבעון המקביל, שנבע משיפור בהוצאות מימון וקיטון של 53% בתשלומי המסים.
קבוצת שטראוס, בבעלות משפחת שטראוס ובניהולו של שי באב"ד, היא חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, ועל פי סטורנקסט, היא מחזיקה כ־12% משוק המזון והמשקאות (במונחים כספיים).
מכירות הקבוצה בישראל עלו ברבעון השני בכ־6% והסתכמו ב־1.2 מיליארד שקל, הודות לעלייה במחירי המכירה, החזרה ההדרגתית של ממתקים וטבלאות שוקולד למדפים, הגדלת מגוון המוצרים המתוקים של עלית ברשתות הקמעונאות ובחנויות, התחזקות של שטראוס מים, שלמרות המלחמה הגדילה את מספר הלקוחות שלה, וכן הודות לעיתוי חג הפסח, שהקניות לקראתו נעשו ברבעון שני. שטראוס, שמשווקת את סלטי אחלה גם לרשות הפלסטינית, חוותה ירידה בקצב הצמיחה של תחום הסלטים ברשות מאז תחילת המלחמה.
העלאות המחירים שביצעה הקבוצה והעלייה במכירות הממתקים הגדילו את הרווח הגולמי של שטראוס ישראל ב־1.3% לסכום של 431 מיליון שקל, אך למרות זאת הרווחיות הגולמית נשחקה ל־35.6% לעומת 37.4% ברבעון המקביל בגלל התייקרות הקקאו במהלך 2024.
מהלכי התייעלות ועליות המחירים שיפרו את הרווח התפעולי של שטראוס ישראל ב־9.5%, והוא הסתכם ב־99 מיליון שקל. בשנה שעברה ביצעה שטראוס שינוי במגזרי הפעילות שהשפיעו גם על התוצאות רבעון השני השנה. פעילות חטיפי האנרגיה אנרג'י עברה ממגזר "בריאות ואיכות חיים" למגזר "תענוג והנאה", שכולל חטיפים וממתקים, והדבר פגע בפעילות מגזר בריאות ואיכות חיים שמבוסס בעיקרו על המחלבה. כך, למרות העלאות מחירי מוצרי החלב שביצעה במאי האחרון, איבדה החברה מכירות במגזר בריאות ואיכות חיים, והן נותרו זהות לרבעון המקביל, 754 מיליון שקל. עם זאת, עליות המחירים שיפרו את הרווח התפעולי ברבעון ב־18.4% לסכום של 92 מיליון שקל.
גם פעילות הממתקים והחטיפים המלוחים נהנתה מעליות המחירים לצד המעבר של חטיפי אנרג'י לחטיבה והחזרה למדפים של טבלאות השוקולד, שהמגוון שלהן על המדף היה מצומצם ברבעון המקביל אשתקד. פעילות הממתקים והחטיפים צמחה בכ־25% לסכום של 271 מיליון שקל, אך קפיצה של כ־240% במחירי הקקאו והפסד חד־פעמי של 27 מיליון שקל משערוך פיננסי על מחירי סחורות הקקאו הכבידה על הפעילות של המגזר, והוא רשם הפסד תפעולי של 12 מיליון שקל.
פעילות הקפה בישראל, שהועברה למגזר "תענוג והנאה", הציגה עלייה של כ־11% בהכנסות לסכום של 187 מיליון שקל בזכות עיתוי חג הפסח. ירידה בהוצאות התפעוליות שיפרה את הרווח התפעולי במגזר ב־35.5% לסכום של 19 מיליון שקל.
פעילות הקפה הבינלאומית של החברה עלתה גם כן ברבעון השני ב־5% לסכום של 1.2 מיליארד שקל בשל עליית המחירים שנבעה מהתייקרות הקפה הירוק בעולם. אך העלייה הזו התקזזה עם ירידה בביקושים בעקבות עליות המחירים. שטראוס, שמובילה את שוק הקפה בברזיל, דחפה שם לעליות מחירים משמעותיות בשל התייקרות הקפה הירוק ואיבדה נתחי שוק. אך המתחרים שלה גם כן העלו מחירים אחריה, והיא פועלת להעמיק אחיזה בתחום זה בברזיל. "היכולת שלנו להעלות את מחירי המכירה בהתאמה לעליית מחירי הקפה הירוק היא לא מלאה, ובחו"ל הפער הזה ניכר", אמר שטרית. "ככל שהעלייה של הקפה הירוק נמשכת אנחנו נשחקים ברווחיות. אנחנו לא רואים את עליית מחירי הקפה הירוק נפסקת, ולכן אנחנו ממשיכים להעלות מחירים באירופה ובברזיל".
שטראוס משקיעה מאמצים שיווקיים בניסיון לחזור לנתח השוק שבו אחזה בשוק הממתקים טרם השבתת מפעל הממתקים בנוף הגליל והריקול שביצעה למוצרים. נתח השוק שלה כיום עומד על 26%, בעוד לפני הריקול הוא היה 29%, אך אז הוא כלל גם את קטגוריות העוגות והביסקוויטים שמהן יצאה החברה לאחר החזרה לפעילות במפעל. בנטרול קטגוריות אלו חזרה החברה לנתח השוק שקדם למשבר.

סברה מדשדשת

פעילות חברת הסלטים סברה ממשיכה לדשדש. החברה הציגה ירידה של 5.5% במכירות, והן הסתכמו ב־110 מיליון שקל. ההפסד התפעולי של פעילות זו הגיע ל־2 מיליון שקל. עם זאת מדובר בצמצום ההפסד בשיעור של כ־60% בהשוואה לרבעון המקביל. על רקע האתגר שמציבה הפעילות של סברה ואובלה בוחנים בשטראוס את המשכה.