נסיגה במכירות האורגניות של שטראוס - ההוצאות פגעו ברווחיות התפעולית
נסיגה במכירות האורגניות של שטראוס - ההוצאות פגעו ברווחיות התפעולית
החברה רשמה ברבעון הראשון ירידה של 0.7% במכירות האורגניות, לצד נסיגה של כמעט 7% ברווח לפני מס; המאמץ השיווקי הגדיל ב-6.7% את הוצאות המכירה והשיווק וב-10.2% בהוצאות הניהול והשכר - הרווח התפעולי ירד ב-2.4% ל-204 מיליון שקל
למרות רצף העלאות המחירים מאז תחילת השנה שעברה, חתמה שטראוס את הרבעון הראשון עם ירידה (0.7%) אורגנית במכירות שהסתכמו ב-2.59 מיליארד שקל, וירידה של 6.9% ברווח לפני מס.
ירידה חזקה בתשלומי המס, מ-41 מיליון שקל ברבעון המקביל לפני שנה ל-1 מיליון שקל בלבד ברבעון הראשון של 2024 (כתוצאה מעדכון רזרבות מס בעקבות סגירת שומות מס על שנים קודמות) דחפה את השורה התחתונה - שטראוס חתמה את הרבעון עם עלייה של 18.7% ברווח הנקי ל-159 מיליון שקל.
התחזקות השקל סייעה לשטראוס להציג ברבעון עלייה של 1.4% בהכנסות - הרווח הגולמי גדל בשיעור גבוה יותר של 4.3%, ל-874 מיליון שקל. לשיפור תרמו העלאות המחירים שביצעה שטראוס והמשך התייעלות במפעל הממתקים. גם שיעור הרווחיות הגולמית טיפס ל-ל-33.7% מהמכירות, לעומת 32.8% ברבעון הראשון אשתקד.
יחד עם זאת, מדובר בשיעור רווחיות נמוך משמעותית מזה שאפיין את שטראוס לפני שני אירועי הזיהום בסלמונלה במפעל הממתקים בנוף הגליל ובמפעל הממרחים בארה"ב - אירועים שהובילו לריקול רחב היקף ולסגירה ממושכת של המפעלים. שיעור הרווח הגולמי עמד ב-2021 על 39.4% וב-2020 על 40.5% מהמכירות.
המאמצים השיווקים להשיב חלק מנתחי השוק שאיבדה בתחום הממתקים, ולחיזוק מותגים נוספים, גבו מחיר בשורת הוצאות מכירה ושיווק, שצמחו ברבעון ב-6.7% ל-515 מיליון שקל. כמו כן נרשמה עלייה של 10.2% בהוצאות שכר וייעוץ, בין היתר לתכנית ההתייעלות שהזמינה ממקינזי ושנחשפה בכלכליסט, הקפיצו את הוצאות ההנהלה וכלליות ב-26 מיליון שקל נוספים ל-165 מיליון שקל.
בעקבות כך, נפגע הרווח התפעולי שירד ב-2.4% ל-204 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות נשחק ל-7.8% - לעומת 8.1% ברבעון המקביל. גם במקרה הזה, מדובר בשיעור נמוך משמעותית מזה שאפיין את החברה לפני ארועי הריקול ושעמד ב-2021 על 14% מהמכירות. עוד התמודדה החברה ברבעון עם עלייה של 45.5% בהוצאות המימון שטיפסו ל-26 מיליון שקל, בשל עלייה בהוצאות הריבית על החוב ועלייה בהוצאות חכירה.
הפעילות בישראל
פעילות שטראוס בישראל ברבעון עמדה אף היא בסימן ירידה אורגנית של 1.7%, שהוסברה בעיתוי חג הפסח שחל השנה באמצע חודש אפריל - זאת מול תחילת החודש בשנה שעברה.
בזכות העלאות המחירים וחזרה הדרגתית של פעילות הממתקים (שהגיעה לנתח של 25.2% משוק הממתקים, לעומת 29.3% לפני הריקול), צמחו מכירות החברה בישראל ב-1.9% ל-1.495 מיליארד שקל. הרווח הגולמי בישראל גדל ב-4.2%, כך שהרווחיות השתפרה ל-38% לעומת 37.1% אשתקד (עדיין רחוקה מ-40.2% רווחיות גולמית שרשמה לפני הריקול בשנים 2020 ו-2021).
שינוי במגזרי הפעילות עליהם הכריזה בשנה שעברה השפיע על התוצאות ברבעון הראשון: פעילות חטיפי האנרגיה אנרג׳י הועברה ממגזר ״בריאות ואיכות חיים״ למגזר ״תענוג והנאה״ - מהלך שנגס בפעילות המגזר שמבוסס בעיקרו על המחלבה. בהתאם, מכירות מגזר ואיכות חיים ירדו ב-1.6% ל-731 מיליון שקל. מאמצי השיווק גרעו 12.2% מהרווח התפעולי של החטיבה, ל-74 מיליון שקל. כך גם נשחקה הרווחיות התפעולית ל-10.2% לעומת 11.4% בתקופה המקבילה אשתקד.
פעילות הממתקים והחטיפים המלוחים צמחה ב-18.1% ל-361 מיליון שקל ורשמה זינוק של 70.9% ברווח התפעולי ל-42 מיליון שקל. הרווחיות התפעולית עלתה ל-11.5% מהמכירות של החטיבה, לעומת 7.9% אשתקד (לפני הריקולים עמדה על 15.6% מהמכירות).
במסגרת הסיווג מחדש של מגזרי הפעילות, הועברה פעילות הקפה בישראל למגזר תענוג והנאה, וזו הכוללת גם את רשת עלית קפה. המגזר רם ירידה של 8.7% במכירות ל-217 מיליון שקל, לצד ירידה דומה ברווח התפעולי. הרווחיות התפעולית נותרה 16.3% מהמכירות.
עסקי הקפה והמים
פעילות הקפה של שטראוס עמדה אף היא בסימן ירידה אורגנית של 4.5%, ובזכות התחזקות השקל רשמה עלייה של 0.3% במכירות הכוללות ל-954 מיליון שקל. בברזיל, המהווה ליבת הפעילות, הירידה במכירות במטבע המקומי נגרמה כתוצאה מירידה כמותית בשל עליות מחירים וכך גם ברוסיה ואוקראינה וכן ברומניה.
הירידה במכירות חילחלה לשורת הרווח הגולמי שירד ב-1.4% ל-230 מיליון שקל וביתר שאת לשורת הרווח התפעולי שהתכווץ ב-36.3% ל-38 מיליון שקל. זאת לצד שחיקת הרווחיות התפעולית ל-4% מהמכירות לעומת 6.3% אשתקד.
פעילות המים של שטראוס הציגה צמיחה של 3% במכירות ל-193 מיליון שקל - הרווח התפעולי גדל ב10.2%, כך שהרווחיות התפעולית השתפרה ל-12.3% מהמכירות לעומת 11.5% אשתקד.
פעילות הממרחים והמטבלים של סברה בארה״ב ובקנדה, בשותפות (50%) עם פפסיקו הציגה עלייה של 4.8% במכירות ל-110 מיליון שקל, לצד מעבר מהפסד כתוצאה מהריקול, לרווח תפעולי של 6 מיליון שקל. פעילות הממרחים תחת אובלה הפועלת במקסיקו, אוסטרליה וניו זילנד, רשמה ירידה של 3.8% במכירות ל-20 מיליון של והפסד תפעולי של 1 מיליון שקל. תוצאות אלו מציבות אותה כמועמדת לסגירה או מכירה, בהתאם לאסטרטגיה המעודכנת של שטראוס לצאת מפעילויות שאינן צומחות בקצב של כ-5% בשנה ומניבות רוווח תפעולי של לפחות 10%.