סגור

פרשנות
גוגל עוקפת את הניסיון האירופי לרסן את כוחה המונופולי

חוק השווקים הדיגטליים של האיחוד האירופי, שייכנס לתוקף ב-7 במרץ, נועד לצמצם את הפגיעה של ענקיות הטכנולוגיה בתחרות; בגוגל בחרו למנף את השינויים בחוק דווקא להגדיל את הדומיננטיות שלה בתחום החיפוש

אם יש דבר שמונופולים אוהבים, זה להישאר מונופולים - ומי שמנסה להכניס תחרות, יותקף. כל מהלך שעלול לפגוע בהגמוניה שלהם ולפתוח צוהר למתחרים, ישובש, יסוכל או ימוסמס.
בימים אלו, ענקיות הטכנולוגיה ניצבות בפני אחד האיומים הגדולים ביותר לדומיננטיות המוחלטת שלהן – חוק השווקים הדיגטליים (DMA) החדש של האיחוד האירופי, שצפוי להיכנס לתוקפו ב-7 במרץ. וכצפוי, הן עושות מה שהן יכולות על מנת לחמוק או לעקם את המגבלות השונות שהוא מטיל עליהן.
אבל יש אחת, גוגל, שמנסה מהלך חצוף במיוחד: למנף את השינויים שהחוק מחייב אותה לבצע על מנת להגדיל את הדומיננטיות שלה בתחום החיפוש.
ה-DMA מציג רגולציה חדשה ורחבה לפלטפורמות גדולות ובהן חנויות אפליקציות, מנועי חיפוש, דפדפנים ומערכות הפעלה. הוא יחול על שירותים עם מחזור שנתי של לפחות 7.5 מיליארד יורו באיחוד ו־45 מיליון משתמשים או יותר באיחוד.
החקיקה תחייב חברות להגביל שימושים שהן עושות במידע אישי, להגביל את הבלעדיות על מוצרים או שירותים שהן מציעות למשתמשי קצה, לאפשר התקנה של יישומי צד ג' במערכות ההפעלה של החברה, וכן תאסור על מתן עדיפות למוצרים של החברה על פני מוצרים מתחרים.
את אפל, למשל, מחייב החוק לפתוח את האייפון לחנויות אפליקציות עצמאיות. וכיאה לחברה שחוששת לשחרר את לפיתתה, היא אכן פתחה אותה אבל עם כל כך הרבה מגבלות וקשיים, שמעטות יוכלו ליצור חנות אפליקציות עצמאית. אפליקציות רבות יחששו להיכנס אל חנות כזו שכן המהלך עלול להגדיל את העמלות שהן משלמות לאפל. זו דוגמה לחברה שעושה כל שיכולתה על מנת למסמס את השפעת החוק. אבל גוגל הלכה צעד אחד רחוק יותר.
אחת התלונות של מתחרות בשירותים כמו כמו גוגל מפות, למשל אפליקציית החיפוש המקומי יילפ (yelp), הוא שגוגל עיצבה את עמוד תוצאות החיפוש שלה על מנת לתעדף תוצאות ממערכת היישומים שלה לעומת כאלו משירותים מתחרים.
כך למשל, בעת חיפוש שאילתה כמו "מסעדות בשרים בתל אביב" יוצגו בראש התוצאה מפה ולצדה כמה תוצאות נבחרות בליווי תמונות, ורק מתחת תוצאות החיפוש האורגניות שיכולות להוביל לשירותים עצמאיים כמו רסט או טריפאדווייזור.
יילפ טענה במשך שנים שפרקטיקה זו פוגעת בתחרות בצורה לא הוגנת, וב-2017 נציבות האיחוד האירופי הסכימה אתה וקנסה את גוגל ב-2.4 מיליארד יורו. החלטה זו מתגלגלת עדיין בערכאות ערעור שונות, אבל ה-DMA נועד לחסל פרקטיקות כאלו אחת ולתמיד.
גוגל, לכאורה, נענתה לדרישת החוק למנוע תעדוף לא הוגן של מוצריה. בעיצוב המחודש לאיחוד האירופי שחשפה גוגל (אך עוד לא יישמה), בעת חיפוש מקומי תוצאות מגוגל מפות עדיין מופיעות בראש הדף מתחת לשורת החיפוש, אבל בהמשך הוסיפה החברה תיבות ווידג'טים מאתרים חיצוניים דוגמת יילפ. לכאורה, הדבר אמור להגדיל את ההקלקה על אתרים אלו.
ביילפ, שמכירה היטב את השיטות של גוגל, לא מיהרו לקנות את הסחורה ובחנו את העיצוב החדש בשיתוף עם חברת המחקר Lyssna. החברה גייס 750 משתמשים והציגה ל-500 מהם את העיצוב החדש ול-250 את העיצוב הישן. בשעה שבעיצוב הישן, 55% הקליקו על גוגל מפות, בחדש עמד שיעור המקליקים על 73%.
בגרסה אחרת, שבה תיבת הווידג'טים מוצגת מעל גוגל מפות, עמד שיעור המקליקים על האתרים החיצוניים על 44% - שיפור סמלי בלבד לעומת המצב הקיים שעדיין מתעדף את גוגל על פני המתחרים (שכן 66% הנותרים מתחלקים על פני מספר שירותים שונים).
הממצאים, אומרים ביילפ, מצביעים על כך שנציבות האיחוד צריכה לעקוב מקרוב אחרי האופן שבו החברות מיישמות את החוק החדש. "יילפ דוחקת ברגולטורים לחייב את גוגל לציית באופן מלא להוראות ולרוח ה-DMA", אמר סגן נשיא יילפ למדיניות ציבורית, דייוויד סגל, למגזין וויירד. "גוגל תפר בקרוב את שניהם, כי אם מסתכלים על מה שגוגל הציגה, זה די ברור שהשירותים שלה עדיין נהנים מהנדל"ן הטוב יותר".
מגוגל נמסר לוויירד שהחברה ביצעה יותר מ-20 שינויים בתוצאות החיפוש על מנת לספק יותר הזדמנויות לשירותים כמו יילפ. "זה פשוט שגוי להציע אחרת", נמסר.