סגור
גאוטם אדאני על רקע נמל חיפה
גאוטם אדאני על רקע נמל חיפה (צילום: רויטרס, AP)

בלעדי
רוכשי נמל חיפה במגעים לגיוס חוב של 2.8 מיליארד שקל

קבוצת אדאני־גדות שרכשה את הנמל צריכה לפרוע הלוואות בהיקף של 2.8 מיליארד שקל עד ינואר. 840 מיליון שקל יגויסו בארץ וכ־1.95 מיליארד שקל בחו"ל. האופציות בארץ: גיוס אג"ח שייסחרו ברצף המוסדיים או נטילת מימון מהבנקים 

קבוצת אדאני־גדות, הבעלים של נמל חיפה, מנהלת מגעים עם גופים זרים וישראליים לגיוס חוב בסכום של 2.8 מיליארד שקל. הגיוס נועד למחזר את החוב שנטלה החברה המשותפת (30% לגדות, 70% לאדאני) לרכישת נמל חיפה.
בינואר 2023 השלימה הקבוצה את רכישת נמל חיפה מידי המדינה תמורת 3.974 מיליארד שקל. הרכישה נעשתה במכרז של משרד האוצר ורשות החברות, וההצעה של הקבוצה הזוכה היתה גבוהה ביותר ממיליארד שקל מההצעה השניה בגובהה. הרכישה, שתוקפה הוא ל־32 שנה, בוצעה באמצעות הון עצמי שהעמידו אדאני ההודית וגדות, שבשליטת וליו בייס (40%) וקרן טנא (60%) שמנוהלת בידי אריאל הלפרין.
זאת, בנוסף למימון של 1.1 מיליארד שקל לטווח קצר שהעניק לקבוצה קונסורציום שכלל את בנק מזרחי־טפחות, הבנק הבינלאומי, בית ההשקעות מיטב וחברת הביטוח איילון, בריבית של פריים פלוס 2.75%, והלוואת בעלים של אדאני עצמה בהיקף של 1.7 מיליארד שקל.
ההלוואה מהקונסורציום וכן הלוואת הבעלים של אדאני היו לתקופה של שנתיים כדי לעמוד בלוחות הזמנים שהוצבו בפני הקבוצה בידי משרד האוצר להשלמת העסקה. שנתיים אלה מסתיימות בינואר 2025, ולקבוצה יש למעשה חצי שנה לגייס את הסכום בתנאי שוק לא פשוטים. כ־840 מיליון שקל, 30% מהיקף ההלוואה, יגויסו בארץ, במהלך שתוביל גדות.
במקביל, הקבוצה מנהלת, במעורבות של אדאני בעיקר, גיוס חוב בחו"ל מבנקים זרים ליתר הסכום, כ־1.95 מיליארד שקל. גורמים בקבוצה טוענים כי קיבלו כבר אינדיקציות והצעות למימון. אופציה נוספת שהקבוצה מקדמת היא גיוס אג"ח לחלק או למלוא הסכום ממוסדיים ישראליים. הקבוצה תעניק כביטחונות את מלוא מניותיה בנמל חיפה, 100%, עבור חוב של 2.8 מיליארד שקל.
הציפיות של הקבוצה הן לגייס את החוב במרווח של 2.5% מעל האג"ח הממשלתי לחמש שנים, שנסחרות כיום בתשואה של כ־4.6%. כלומר, אם הגיוס היה נעשה היום, השאיפה היתה להשיג ריבית של כ־7.1%. אם וכאשר יבוצע הגיוס בעזרת האג"ח, הן ייסחרו ברצף המוסדיים. המח"מ של האג"ח צפוי לעמוד על 7-5 שנים. השיקול יהיה תנאי החוב הטובים יותר בהצעות שיתקבלו, בין הבנקים למוסדיים.
המהלך נעשה בתקופה מורכבת עבור אדאני. במרץ האחרון דווח בבלומברג כי התביעה בארה"ב מרחיבה את החקירה שלה לגבי אדאני ובודקת האם החברה שילמה שוחד לגורמים הודיים כדי לקבל יחס מיוחד עבור פרויקט אנרגיה גדול שלה. החשדות נוגעים גם למיליארדר גאוטם אדאני עצמו, שמחזיק בשליטה בקבוצה. עוד קודם לכן עמדה קבוצה במוקד של סערה בשוק ההון ב־2023 לאחר פרסום הדו"ח של משקיעת השורט הינדנבורג, שבו הואשמה אדאני בהתנהלות בעייתית וניפוח הערכות שווי ואף בהלבנת הון. בקבוצת אדאני הכחישו את ההאשמות בטענה שהן חסרות בסיס ונובעות מחוסר הבנה של החוק בהודו. המניות של החברות בקבוצת אדאני בבורסה של הודו צנחו בשל הדו"ח, אך מאז מחקו את הירידות.
נמל חיפה ניצב בתחרות עזה בתחום המכולות מול נמל המפרץ החדש, שנפתח בסמוך לו ונמצא בבעלות סינית. בעוד נמל המפרץ מדווח על פריקת עשרות אלפי מכולות ברבעון, בנמל חיפה נפרקות כיום אלפי מכולות בודדות ברבעון.
בניסיון להתגבר על הנחיתות בתחום המכולות, פועל נמל חיפה בכמה מישורים. הנמל מתקדם לקבלת אישורים להקמת ממגורות גרעינים חדשות בחלק המזרחי שלו, הקמה של ממגורת מלט, וניסיון לקבל היתרים לתוכנית נדל"ן גדולה שתכלול מגורים ומסחר בשטח הנמל. בעלי הנמל שואפים להגשים את התוכנית בתוך 5-3 שנים ולהוריד משמעותית את התלות בתחום המכולות.