סגור
מטוס אל על בואינג 787 דרימליינר נתב"ג
דרימליינר של אל על (צילום: רויטרס)

נחשף בכלכליסט
מנהל זרוע ההשקעות בכלל: "אל על עלתה ב־100%? אנבידיה עלתה ב־50% ואז בעוד 100%"

כלל ביטוח רכשה מהמדינה 4.9% מחברת התעופה תמורת 60 מיליון שקל, עם אופציה לרכישת 4.9% נוספים. ברק בנסקי לא נבהל מהעיתוי, למרות שאל על הכפילה את שוויה תוך שנה. במקביל, רכשה כלל ביטוח 13% ממשק אנרגיה תמורת 210 מיליון שקל

כלל עסקי ביטוח רכשה אתמול מידי המדינה 4.9% ממניות אל על תמורת 60 מיליון שקל. העסקה נעשתה במחיר של 4.9 שקלים למניה, המהווה דיסקאונט של כ־5% ממחיר השוק.
כפי שנחשף באתר "כלכליסט", כלל קיבלה אופציה לרכוש מהמדינה את 4.9% הנוספים שבידיה, במחיר מעט יותר גבוה של 5.1 שקלים למניה. כלל ביטוח תוכל להחליט עד אוקטובר אם לממש את האופציה שבידה. במידה ולא, תנסה המדינה למכור אותן לרוכש אחר. מניית אל על, שהחלה את המסחר אתמול בעליות, סיימה בירידה של 3.1%. החברה שבשליטת (48.3%) קני רוזנברג נסחרת בשווי של 1.26 מיליארד שקל, לאחר שהכפילה את שוויה בשנה האחרונה.
את העסקה הובילה מטעם המדינה חטיבת המימון באגף החשב הכללי, בראשו עומד יהלי רוטנברג. המדינה השקיעה 120 מיליון שקל ברכישת 13% ממניות אל על בספטמבר 2020 במסגרת מתווה סיוע לחברה, שנפגעה בתקופת הקורונה. מאז דולל חלקה של המדינה בהנפקות של אל על. באפריל מכרה המדינה מניות ב־13 מיליון שקל, כך שהעסקה הנוכחית, אם כלל תממש את האופציה, תביא את המדינה למימוש מניותיה בחברת התעופה ברווח של 13 מיליון שקל בשלוש שנים. המניות נמכרו משום שהמדינה מחויבת למכור עד סוף 2023. זאת, בהתאם להחלטת הממשלה בזמנו על חילוץ החברה. החשכ"ל העדיף לא להמתין לסוף השנה, לנצל את העליות במניית אל על ולסגור עסקה עכשיו.
מבחינת הרוכשת מדובר בנקודה מעניין. כלל ביטוח שאגף ההשקעות שלה, כנף, מנוהל בידי ברק בנסקי, ביצעה לאחרונה לא פחות מחמש עסקאות רכישה של מניות, לאחזקה מהותית בחברות ציבוריות: 230 מיליון שקל ברכישת 10% ממניות ערד אחזקות של שלמה אייזנברג, 210 מיליון שקל במשק אנרגיה תמורת 13% מהמניות, ושתי עסקאות במודל של אל על: 35 מיליון שקל בחברת אלקטריאון, עם אופציה לרכישה בהיקף דומה בעתיד; והשקעה של 20 מיליון שקל בחברת התעופה ישראייר, לצד אופציה לרכישת מניות ב־23 מיליון שקל נוספים. כלל מחזיקה ב־8.3% ממניות ישראייר ויכולה לעלות ל־13‑14% עם מימוש האופציה.
גם ההשקעה בישראייר, שבשליטת רמי לוי ושלום חיים, באה אחרי שמנייתה זינקה ב־100% בפחות משלושה חודשים. נשאלת השאלה איזה פוטנציאל רואה כלל בענף התעופה כדי להיכנס לחברות שהכפילו את שוויין, והאם לא מדובר בכניסה מאוחרת.
ברק בנסקי, מנהל זרוע ההשקעות של כלל ביטוח, אמר אתמול ל"כלכליסט": "אנחנו לא מסתכלים מה היה אחורה, אלא מה יהיה קדימה. כולנו רואים מה קורה למחירי הטיסות. תחום התעופה הוא תחום מעניין. חברות התייעלו בתקופת הקורונה".
ועדיין, זה תחום מעגלי, לא מסוכן?
"נכון שאלו חברות סייקליות מאוד, שיודעות להפסיד לא מעט כסף בתקופות מסוימות. אבל זו תקופה טובה לחברות התעופה בעולם וגם בארץ. ישראייר היא חברה רזה. אל על התייעלה, ויש לה עוד לאן להתייעל. אבל לתקופה הזו, זו השקעה מעניינת".
גם אחרי עלייה של 100% במניה?
"גם אנבידיה עלתה 50% ואחרי זה עלתה עוד 100%".
אתמול, כאמור, הודיעה כלל ביטוח על השקעה של 210 מיליון שקל בחברת משק אנרגיה, שמחזיקה בשליטה (50%) בדליה אנרגיה. החברה תקבל 13% ממניות משק אנרגיה במחיר של 3.49 שקלים למניה, גבוה יותר ממחירה בפתיחת יום המסחר אתמול, שעמד על 3.26 שקלים. מניית משק אנרגיה הגיבה לעסקה בעלייה של 2.7%. בכלל סבורים כי גם ללא רכישת תחנת הכוח באשכול משק אנרגיה היא השקעה מעניינת, לאור העובדה שדליה מקימה תחנת כוח נוספת והסיכוי הגבוה שתצליח לרכוש את אשכול במחיר של כ־9 מיליארד שקל, שנמוך משמעותית מהמחיר אותו הציעה במכרז, 12.4 מיליארד שקל. במקרה שמשק אנרגיה תגייס בעתיד הון במחיר נמוך יותר עד לרכישת התחנה, היא תפצה את כלל במניות נוספות בגובה ההפרש.
לצד הרכישות מכרה כלל אחזקות שלה בארבע חברות בורסאיות: הפניקס המתחרה, גמא, החברה־הבת של הפניקס, חברת מדי המים ארד, וחברת הנדל"ן המניב ויתניה. המכירות היו בהיקף נמוך בהרבה מהרכישות. כך או כך, כלל עשויה להסתמן כמי שמתקרבת להפניקס, שנחשבת למשקיעה הדינמית והגדולה בשוק.