סגור

התאוששות חלקית בשקל: הדולר נחלש לאחר החג, נסחר ב-3.79 שקלים

הדולר נסוג ה-0.7% מול השקל, לאחר שזינק בחדות מול המטבע המקומי במהלך חופשת החג. היורו יורד בשיעור דומה, נסחר מעל 4.15 שקלים; בנק ישראל צפוי לעדכן כלפי מעלה ביום רביעי את תחזית האינפלציה; לידר: "הבנק יודיע כי לא צפויות הורדות ריבית בשנה הקרובה"

השקל מתחזק בפתיחת שבוע המט"ח, עלייה שמקזזת חלקית את הירידה החדה שנרשמה במטבע המקומי במהלך החג (ראו הרחבה בהמשך), בעקבות מתקפת הטילים האיראנית והורדת הדירוג של ישראל. הדולר יורד ב-0.7% ונסחר סביב 3.79 שקלים, היורו נחלש בשיעור דומה, נסחר מעל 4.15 שקלים.
ברקע, עוד הורדת דירוג לישראל וחשש להסלמה בעימות בין ישראל לאיראן - לאחר מתקפת הטילים של איראן ביום שלישי בערב והציפיות לתגובה ישראלית חריפה. בתנאים אלה נרשמה ירידה חדה בשקל מול הדולר והיורו במסחר החלקי מאד של ימי החג (ללא פעילות בנקים ופעילות המוסדרת על ידי בנק ישראל).
בתגובה, במהלך המסחר החלקי של החג (ללא מסחר בין בנקאי, בנק ישראל לא פעיל) הדולר זינק ליותר מ-3.81 שקלים, ואף חצה בשלב מסוים 3.82 שקלים – זאת מול שער יציג של 3.722 שקלים שנקבע ביום שלישי שעבר, 1 באוקטובר. היורו טיפס לכמעט 4.19 שקלים, מול שער יציג של 4.125 שקלים.
חברת הדירוג S&P הורידה בערב החג את דירוג האשראי של ישראל בדרגה אחת מרמה A+ לרמה A. זו ההורדה השנייה שמבצעת החברה לישראל מאז פרוץ המלחמה, והיא מצטרפת להורדה אחת של פיץ' ולשתיים של מודי'ס.
במקביל, הדולר התחזק בשישי בשווקים העולמיים, לאחר דוח תעסוקה חזק באופן מפתיע שפורסם בארה"ב (תוספת של 254 אלף משרות בספטמבר, מול תחזיות ל-150 אלף ולעומת 159 אלף באוגוסט). ההערכה הרווחת היא שככל ששוק התעסוקה האמריקאי ימשיך להיות חזק, הפד יתעדף קצב מתון מאד של הורדות ריבית בהמשך הדרך - וריבית גבוהה יתר מספקת דחיפה למטבע האמריקאי.
בשווקים העולמיים: הדולר אינדקס יציב, על 102.6 נקודות (לאחר עלייה של יותר מ-0.5% בשישי), היורו ללא תנועה מהותית, על 1.097 דולר, הפאונד יורד ב-0.3% ל-1.307 דולר. וביפן - הדולר נחלש ב-0.2% לסביבת 148.4 ין.
על הפרק בהמשך השבוע, החלטת ריבית של בנק ישראל – שתתפרסם הפעם באופן חריג ביום רביעי (בשעה 16:00) במקום הנוהג הקבוע של פרסום בימי שני. לנוכח הגירעון התקציבי הגבוה, בשילוב נתוני האינפלציה המדאיגים (עלייה חודשית של 0.9% באוגוסט וקצב שנתי של 3.6%), הבנק צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי, על 4.5%.
"לא צפוי שינוי בריבית אך שוק ההון יגיב לתחזית המאקרו המעודכנת של בנק ישראל", אמרו כלכלני לידר, בראשות יונתן כץ. "תחזית הצמיחה של בנק ישראל ל-2025 צפויה להתעדכן כלפי מטה (ביחס לתחזית של 4.2% שפרסם הבנק ביולי) וכך יהיה כנראה גם בתחזית ל-2024. תחזית האינפלציה תעודכן כלפי מעלה, גם ל-2024 וגם ל-2025 (לפי תחזית יולי האינפלציה ב-2024 תעמוד 3% ב 2024 ו-2.8% ב-2025)", הוסיפו בלידר.
לדבריהם, החלטת הריבית ביום רביעי תלווה בהודעה ניצית יחסית, בכל הקשור לתחזית המאקרו. "זאת לצד תחזית לפיה לא צפויות הורדות ריבית בשנה הקרובה", הוסיפו בלידר.
ובחזית הגלובאלית: בארה"ב יתפרסמו ביום חמישי נתוני האינפלציה של חודש ספטמבר. לפי התחזיות מדד המחירים לצרכן ירשום עלייה חודשית של 0.1%, שתעמיד את האינפלציה השנתית על 2.3%. זאת לאחר עלייה חודשית של 0.2% ושנתית של 2.5% באוגוסט.
ראש מערך המט"ח ביפן אסטושי מימורה (Atsushi Mimura) פרסם הבוקר אזהרה נגד פעילות ספקולטיבית בשערי החליפין - זאת לאחר הנסיגה האחרונה בשווי הין - הדולר טיפס הבוקר ליותר מ-149 ין, רמתו הנמוכה של המטבע היפני מאז מחצית אוגוסט.
מימורה לא פירט מהם הצעדים שיינקטו ולא התייחס למצב הנוכחי בשוק אך הדגיש: "אנחנו נעקוב מקרוב ובאחריות אחרי השינויים בשוק שערי החליפין, ועל מהלכי מסחר ספקולטיביים". ההודעה שינתה את המגמה בין, שעבר לעלייה קלה מול הדולר (ראו עדכון מוקדם).