סגור
יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים
יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים (צילום: אולפן כלכליסט)

השותפות באפרודיטה יגישו לממשלת קפריסין תוכנית הפקה חדשה למאגר

לאחר שתוכנית מוזלת קודמת שהגישו השותפות, בהן ניומד אנרג'י, נדחתה על ידי הממשלה בקפריסין, הורה שר האנרגיה להגיש תוכנית חדשה תוך 3 חודשים: "אם לא יעשו כן השר ישקול מחדש את הרישיון"

הניסיון של השותפות במאגר הגז אפרודיטה, להוזיל את עלויות הפרויקט על ידי שימוש בתשתית הפקה קיימת במצרים לא צלח - לאחר התנגדות הממשלה הקפריסאית, שטוענת כי מהלכי השותפות בעניין מהוות הפרה של ההסכם.
במקום זאת יגישו השותפות תוכניות פיתוח של תשתית הפקה בקפריסין. לפי דיווח ששיגרה לבורסה ניומד-אנרג'י הישראלית, המחזיקה ב-30% מרישיון אפרודיטה, שר האנרגיה הקפריסאי הודיע לשותפות כי עליהן להגיש תוכנית פיתוח למאגר הגז תוך שלושה חודשים - אם לא יעשו כן, ולנוכח ההפרה, השר ישקול מחדש את הרישיון.
ניומד ציינה בדיווח כי בכוונת השותפות להגיש את התוכנית הנדרשת (הכוללת הקמת אסדת הפקה במים של קפריסין) בתוך כמה ימים.
במאגר אפרודיטה שהתגלה ב-2011 כ-130 BCM (יחידת מיליארד מטר מעוקב) של גז טבעי, כמות הגדולה פי 10 מסך צריכת הגז הטבעי בישראל ב-2023. לשם השוואה, מאגר לווייתן, הנכס המרכזי של ניומד אנרג'י (45%) מכיל יותר מ-600 BCM.
עיקר המאגר נמצא בשטחה של קפריסין, אך 2%-10% בשטחה של ישראל, מה שמאפשר לישראל לקבל הכנסות מפיתוח המאגר או למכור את חלקה במאגר לממשלת קפריסין.
כך דיווחה ניומד: "ב-25 באוגוסט קיבלה המפעילה במאגר משר האנרגיה בממשלת קפריסין הודעת הפרה לפיה לשותפים במאגר אפרודיטה עומדים 3 חודשים לרפא את ההפרה בקשר עם אי עמידתם באבן הדרך, וככל שלא יעשו כן, תעמוד לממשלת קפריסין הזכות להודיע על סיום הזיכיון. לפרטים אודות ההוראות בהסכם הזיכיון הנוגעות לביטול הזיכיון, וכן לאפשרויות המשפטיות העומדות בפני השותפים במאגר ככל שתידחה תוכנית הפיתוח וההפקה המעודכנת".
עוד הוסיפוה החברה: "כי בכוונת השותפים במאגר אפרודיטה להגיש במהלך הימים הקרובים לאישור ממשלת קפריסין תוכנית מעודכנת לפיתוח המאגר )"תוכנית הפיתוח וההפקה המעודכנת"(, אשר נערכה על בסיס תוכנית הפיתוח וההפקה המקורית , כפי שאושרה בעבר על-ידי ממשלת קפריסין."
כבר ב-2019 אושרה התוכנית לפיתוח המאגר, שכלל תשתית פיתוח של המאגר בקפריסין עצמה. אלא שבהמשך השותפות ראו הזדמנות להוזיל את עלויות הפרויקט שהוערך ב-2022 ב-3.6 מיליארד דולר, ולהשתמש במתקני הפקת גז טבעי על אדמת מצרים – ובכך לחסוך את עלויות פיתוח המאגר. במקום להקים אסדה להפקת הגז, להניח צינורות גז תת-ימיים למצרים ולהשתמש במתקני הפקה קיימים. בניומד לא דיווחו כמה צפויה התוכנית החדשה לחסוך לחברה מבחינת עלויות פיתוח המאגר.
כבר באוגוסט 2023 הודיע שר האנרגיה הקפריסאי לשותפות על דחיית תוכנית הפיתוח החדשה, בין היתר בוענה שההפקה דרך מצרים תסבך את הפרויקט מבחינה טכנית. הממשלה הקפריסאית נתנה לשותפות הזדמנות להגיש תוכנית פיתוח מעודכנת, אך באוגוסט היא נדחתה שוב ובאופן סופי, ובממשלה הקפריסאית דרשו לחזור להקמת תשתית הפקת גז בשטח קפריסין.