סגור
עליות ניקיי בורסת טוקיו
בורסת טוקיו (צילום: KAZUHIRO NOGI / AFP)

דיווח שוטף
בורסת טוקיו קופצת ב-2% ומתחילה להתאושש מאתמול

הבורסה היפנית נחלשה אתמול ב-4.8% לאחר בחירת ראש הממשלה הבא - שר ההגנה שיגרו אישיבה; הבורסות בסין ובהונג קונג בחופשה היום; אמש בוול סטריט - נאסד"ק טיפס ב-0.4%, ב-S&P 500 עלה בשיעור דומה וקבע שיא חדש

דיווח שוטף מוול סטריט ומהשווקים המובילים בעולם: העדכונים החשובים, המניות הבולטות, איגרות החוב ועדכוני האנליסטים
7:00 - מדד ניקיי בבורסת טוקיו מטפס הבוקר ב-2% ורושם התאוששות חלקית מהירידות החדות של אתמול - אז ירד המדד ב-4.8%.
לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין, בהונג קונג ובדרום קוריאה לנוכח ימים לאומיים.
ברקע לירידה החדה בבורסה היפנית אתמול - מפלגת השלטון ביפן בחרה ביום שישי בשר ההגנה לשעבר שיגרו אישיבה כמנהיג הבא שלה, ולנוכח שליטת המפלגה בקואליציה הוא ימונה השבוע לראש הממשלה. הוא יחליף בתפקיד את ראש הממשלה היוצא פומיו קישידה, שהודיע בחודש שעבר על פרישתו מהתפקיד בשל פרשת שחיתות במפלגה.
אישיבה גילה בעבר תמיכה בהגדלת המסים והידוק המדיניות הפיסקלית, והתנגד למדיניות הריבית השלילית של הבנק היפני המרכזי.
הבחירה באישיבה נחשבת לכזו שתתרום ליציבות אך היא משקפת גם העדפה של ניסיון ומסורת על פני חדשנות ותעוזה – במדינה "תקועה" כלכלית, שלא מצליחה לצמוח מחדש.
אף שאישיבה כן מיצב את עצמו כתומך ברפורמות, כולל בין היתר בהגברת השוויון המגדרי, בהיבטים הכלכליים הוא לא נחשב לשונה מקודמיו – בשוק אף מביעים חשש מהתנגדותו לקידום אנרגיה גרעינית ולתמיכתו בהעלאות שכר שימתנו את השלכות האינפלציה על הכנסות משקי הבית. זאת בנוסף לעובדה שאינו תומך במדיניות מוניטרית מרחיבה.
אמש בוול סטריט - נאסד"ק טיפס ב-0.4%, ב-S&P 500 עלה בשיעור דומה וקבע שיא חדש, דאו ג'ונס עלה בשיעור מזערי של 0.1%. בסיכום הרבעון השלישי, דאו ג'ונס עלה ב-8%, נאסד"ק טיפס ב-2.6%, ו-S&P 500 התחזק ב-5.5%.
יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אותת אתמול על שתי הורדות ריבית נוספות עוד השנה, לנוכח מצבה היציב של כלכלת ארה"ב. "היעד של הפד לכל אורך הדרך היה להוריד את האינפלציה ללא עלייה מכאיבה בשיעור האבטלה", אמר פאוול בכנס השנתי של האגודה הלאומית לכלכלת עסקים בנאשוויל. "אמנם המשימה לא הושלמה - אך התקדמנו רבות לעבר המטרה הזאת".
יו"ר הפד אמר כי הורדת הריבית החדה בספטמבר, בשיעור של 0.5%, היא סימן לביטחון של הבנק המרכזי בכך שאם ימשיך בהקלה המוניטרית בקצב המתאים, "העוצמה של שוק העבודה תישמר במסגרת של צמיחה כלכלית מתונה ושיעור אינפלציה שנע למטה באופן בר קיימא, ל-2%". הוא הוסיף כי אם ביצועי הכלכלה יענו על הציפיות, המשמעות תהיה שתי הורדות ריבית נוספות השנה, בשיעור כולל של 0.5%. עם זאת לדבריו, "אנחנו לא במסלול קבוע מראש. נמשיך לקבל החלטות ישיבה אחר ישיבה".