סגור
גיל אגמון בעל השליטה בדלק רכב
גיל אגמון, בעל השליטה בדלק רכב ( צילום: menagen R6)

התוצאות של דלק רכב עלולות לחתוך את השכר העתידי של בעל השליטה גיל אגמון

דלק רכב דיווחה על ירידה של 39% ברווח התפעולי במחצית הראשונה של 2024, בעיקר עקב צניחה של 47% ברווחי מגזר הרכב, שאחראי ל־56% מהכנסותיה. אגמון, המכהן גם כמנכ"ל וששכרו תלוי ברווחי הקבוצה, יתקשה למשוך שכר מקסימלי אם המגמה תימשך 

גיל אגמון, בעל השליטה (50.1%) בדלק רכב, מעוניין להמשיך ולקבל שכר באותם התנאים שלפיהם הוא מתוגמל כיום. אך התוצאות של דלק רכב, שמתמודדת מול אתגרים רבים, עלולות לפגוע לו בתוכניות. דלק רכב מייבאת לארץ את רכבי מאזדה, פורד, ו־BMW. זהו מגזר הפעילות העיקרי שלה, אך לצידו היא פועלת גם במגזרי איכות הסביבה, ההתפלה והאנרגיה באמצעות החברה־הבת ורידיס, ובמגזר מיחזור מוצרי נייר וקרטון באמצעות החברה־הבת של ורידיס, אינפיניה (לשעבר נייר חדרה).
אגמון מכהן כמנכ"ל ומנהל העסקים הראשי של הקבוצה, שנסחרת לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל לאחר צניחה של כ־50% בשנתיים האחרונות; וגם כיו"ר החברה־הבת דלק מוטורס, שתחתיה מנוהלת פעילות כלי הרכב, וכיו"ר ורידיס. תנאי התגמול הנוכחיים שלו הוסדרו בתחילת 2022 ותקפים עד סוף 2024. הם בנויים לפי מדרגות ומותנים בהגעה לסף רווח (לפני מס) מצטבר מינימלי במהלך שלוש שנות ההסכם של 200 מיליון שקל. עלות השכר המירבית שלו, 9.9 מיליון שקל בשלוש שנים, תתאפשר בהתאם לרווח מצטבר של 600 מיליון שקל ומעלה.
בשנתיים הראשונות להסכם העסקתו הנוכחי, 2022 ו־2023, קיבל אגמון את השכר המירבי האפשרי והוא צפוי לקבל סכום דומה גם בסוף 2024. זאת, מאחר שב־2022 לבדה הגיע הרווח לפני מס של החברה ל־990 מיליון שקל – סכום שעבר את הסכום שנדרש לקבלת תגמול מירבי. אולם מאז מצויות תוצאות דלק רכב במגמת ירידה. ב־2023 קטן הרווח לפני מס ב־62% והגיע ל־378 מיליון שקל, ובמחצית הראשונה של 2024 הסתכם ב־47 מיליון שקל בלבד, שהם 94 מיליון שקל בתיקנון שנתי. בהינתן שמגמה זו תימשך, יכולתו של אגמון להמשיך ולמשוך שכר בעלות המירבית עלולה להיות מוטלת בספק.

מגזר יבוא כלי הרכב נפגע

יבוא כלי רכב הוא מגזר הפעילות הגדול והמשמעותי ביותר של דלק רכב, והיה אחראי במחצית הראשונה של 2024 ל־56% מהכנסותיה. במחצית זו נמשכה המגמה שנרשמה ב־2023, והחברה הציגה ירידה של 16% במספר כלי הרכב שמכרה, שעמד על 10,769. כתוצאה, הכנסות המגזר הצטמקו ב־8% ל־1.9 מיליארד שקל, והרווח המגזרי צנח ב־47% ל־245 מיליון שקל.
הירידה מושפעת מהמלחמה שפרצה באוקטובר האחרון. אף שמתחילת השנה נרשמה התאוששות במכירות ביחס לרבעון הרביעי אשתקד, האיום שהחות'ים ממשיכים להציב על ההובלה הימית בים האדום הוביל לעלייה בהוצאות ההובלה והביטוח, והיעדרה של תיירות זרה השפיע לרעה על הביקוש מצד חברות השכרת רכב. עוד לפני המלחמה נפגעה החברה מהיחלשותו המתמשכת של השקל, ומתנאי המאקרו: האינפלציה העולה ומשבר השבבים הפכו את מחירי הרכבים לגבוהים יותר (ומכך פגעו בביקושים, ומכירתם הסבה רווחיות נמוכה יותר לחברה), והריבית שממשיכה להיות גבוהה פוגעת בביקוש המקומי למכוניות, משום שהפכה את המימון לרכישתן ליקר יותר. לכך התווסף גם המשבר בהייטק, שתרם לצמצום בביקושים, בין היתר לרכבי ליסינג.
מעבר לכך, מתחרותיה של דלק רכב הקדימו אותה בהצטיידות ברכבים סיניים שהפכו למותגים הנמכרים שלהן. כך, שלמה מוטורס מייבאת את רכבי BYD, הנמכרים ביותר בישראל, וקרסו מוטורס את רכבי צ'רי (Cherry) שתפסו 47% ממכירותיה. לעומתן, דלק רכב המשיכה עם מותגי הרכב הוותיקים שלה ורק בסוף 2023 החלה לשווק את המותג הסיני NIO, שעדיין לא תפס תאוצה (מכרה 127 רכבים בלבד במחצית הראשונה). בחברה יכולים לשאוב עידוד מסוים בבחינת המכירות בחלוקה רבעונית, שכן הירידה במחצית הושפעה בעיקר מתוצאות הרבעון הראשון, בעוד שבשני דלק רכב הצליחה למכור יותר רכבים מאשר ברבעון המקביל, 3,961 לעומת 3,479. אך למרות שמכירות אלה הביאו לעלייה של 16% בהכנסות המגזר ברבעון ל־735 מיליון שקל, הרווחיות המגזרית ירדה ב־4% ל־80 מיליון שקל.
שני מגזרי הפעילות העיקריים הנוספים של החברה הם מגזר הקרטון תחת אינפיניה (15% מההכנסות במחצית) ומגזר איכות הסביבה תחת ורידיס (13%). במגזר הקרטון נהנתה דלק רכב מקפיצה של 20% בהכנסות ל־519 מיליון שקל, שהובילה לצמצום של ההפסד המגזרי מ־18 מיליון שקל במחצית המקבילה ל־9 מיליון. השיפור מיוחס בעיקר לכך שתוצאות אינפיניה אוחדו בתוצאותיה לאורך מלוא המחצית, בעוד שבמקבילה הן אוחדו רק לאורך חמישה חודשים. בנוסף, מצביעים בורידיס על תחילת עלייה במחירי הקרטון ועל השלמת תוכנית התייעלות.

הוצאות המימון זינקו

על מגזר איכות הסביבה, בו נרשמה ירידה של 3% בהכנסות ל־445 מיליון שקל, מעיבות הסתבכויותיה של ורידיס מול המשרד להגנת הסביבה. החברה ובעל השליטה נתונים בחקירות של המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה ומשטרת ישראל בגין חשדות למהלכים פליליים בפעילות הפסולת. המשרד צפוי לערוך לחברה שימוע בטרם יקבל החלטה על מידת זכאותה למענקים עבור פעילותה בתחום ב־2022 וב־2023. החברה נאלצה להפריש 23 מיליון שקל בגין מענקי 2022 שלא התקבלו. החקירות גם הובילו לפסילת מועמדותה להקמת מתקן לשריפת פסולת ברמת חובב, שעלות הקמתו הוערכה במיליארד שקל.
הכנסות דלק רכב במחצית הראשונה הגיעו ל־3.4 מיליארד שקל, בדומה למחצית המקבילה. הרווח התפעולי הצטמק, בהשפעת מגזר הרכב, ב־39% ל־313 מיליון שקל. הוצאות המימון של דלק רכב זינקו מ־114 מיליון שקל ל־265 מיליון שקל. כחלק מכך, החברה רשמה הפרשה של 50 מיליון שקל כירידת ערך מהחזקתה במניות אוטוטוקס (7.4%). זוהי הפחתה שנייה, לאחר שבסוף 2023 כבר הפחיתה דלק רכב 16 מיליון שקל מהשקעתה בה. כתוצאה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של דלק רכב ירד במחצית ב־85% והסתכם ב־51 מיליון שקל.

קשיים גם בחברה–הבת: הדירוג של ורידיס ירד, אבל האופק עלה

אם לא די באתגרים שאיתם מתמודדת דלק רכב, חברת הדירוג מידרוג הודיעה השבוע על הורדת דירוג האשראי של ורידיס, החברה־הבת שעוסקת במיחזור, מ־A1 ל־A2. עם זאת, יש גם סיבות לאופטימיות זהירה, מכיוון שמידרוג שינתה את אופק הדירוג של ורידיס משלילי ליציב. הורדת הדירוג הגיעה על רקע העלייה ברמת החוב של ורידיס לאחר רכישת אינפיניה ו־20% מיצרנית החשמל OPC ב־2023. במידרוג מעריכים כי מעבר להיבטי החוב (עלייה מרמת חוב של 636 מיליון שקל בסוף 2022 ל־2.9 מיליארד שקל בסוף יוני 2024), רכישת אינפיניה משפיעה לרעה על תוצאות החברה בטווח הקצר, וכן כי פעילותה מאופיינת בסיכון ענפי גבוה מפעילותה המסורתית של ורידיס. אולם להערכת מידרוג, אינפיניה תורמת לפיזור ההכנסות ולסינרגיה עם פעילויות אחרות של החברה.
ורידיס רכשה את אינפיניה מידי קרן פימי והציבור בפברואר 2023, כששילמה 1.7 מיליארד שקל לפי שווי של 2.4 מיליארד שקל והחזיקה בתחילה 70% לצד קרן תש"י. ביוני 2023 רכשה את חלקה של תש"י תמורת 638 מיליון שקל ועלתה להחזקה של 100% ובמקביל העלתה תש"י את החזקתה בוורידיס ל־20%, שכן חלק מהתמורה שולם במניות של ורידיס. לצורך הרכישות נטלה ורידיס מימון של כ־1.2 מיליארד שקל. ורידיס מכוונת לגייס בשנה הקרובה 300 מיליון שקל, כשדלק רכב צפויה להשתתף במחצית מכך.