סגור
מימין דני קולר ברוך לדרמן רם בלינקוב
מועמדים לדירקטוריון (מימין): דני קולר, ברוך לדרמן ורם בלינקוב (צילומים: אוראל כהן עמית שעל אלכס קולומויסקי)

אחרי העיכובים: הדירקטורים בלאומי ייבחרו בתחילת אוקטובר

חוות דעת שהזמין הבנק קבעה כי ברוך לדרמן, לשעבר בכיר בבנק, יוכל להתמודד על תפקיד הדירקטור - זאת משום הפנסיה שהוא מקבל מלאומי קבועה ואינה נתונה לשיקול הדעת שלו. אם ייבחר, הוא עשוי להתמודד על תפקיד יו"ר הדירקטוריון  

אחרי לא מעט עיכובים בתהליך, הודיע בנק לאומי על כינוס אסיפת בעלי מניות לבחירת דירקטורים לבנק. האסיפה תיערך ב-8 באוקטובר, וייבחרו בה 4 דירקטורים. בחירת הדירקטורים משמעותית הפעם, שכן זמן קצר לאחר כניסתם לתפקיד יבחר הדירקטוריון יו"ר חדש במקום שמואל בן צבי.
אחד המועמדים לתפקיד דירקטור הוא ברוך לדרמן, שכיהן בתפקידים בכירים בבנק לאומי לאורך 30 שנים עד שפרש בשנת 2013. כפי שפורסם באחרונה בכלכליסט, לנוכח העובדה כי לדרמן כיהן בתפקידים בכירים בלאומי, ושהוא מקבל מהבנק קצבת פנסיה עד היום, בלאומי ביקשו חוות דעת משפטית בכדי לוודא שאין במינויו לדירקטור ניגוד עניינים.
חוות הדעת של משרד גולדפרב, גרוס זליגמן ושות' פורסמה במסגרת זימון האסיפה, ולפיה אין מניעה להתמודדותו לתפקיד. זאת משום שקבלת קצבת הפנסיה אינה מהווה זיקה לאור אופייה של הגימלה, שהיא קבועה ואינה נתונה לשיקול דעת של הבנק באשר לגובהה או עצם תשלומה.
מחוות הדעת עולה כי לדרמן היה זכאי בעת הפרישה לגמלה חודשית של 67.5 אלף שקל - זו צמודה למדד ועומדת כיום על 76.5 אלף שקל. בנוסף הם מציינים כי לדרמן מקבל הטבות נוספות מהבנק בדומה לשאר הגמלאים (כגון סקר רפואי ושי לחג), אך מדובר לדבריהם בעלות זניחה שעמדה אשתקד על 8,100 שקל בשנה.
אם לדרמן אכן ייבחר לדירקטור בלאומי, הוא צפוי לקבל בנוסף לכך שכר בגובה של עשרות אלפי שקלים בחודש (בהתאם למספר הישיבות שישתתף בהן). לפי הערכות לדרמן עשוי להתמודד על תפקיד יו"ר הבנק, והערכות הן כי יש הוא יהיה אחד המועמדים המובילים למשרה זו.
באסיפת בעלי המניות הוא צפוי להתמודד על כיסא בדירקטוריון מול רם בלינקוב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר ויו"ר נת"ע, ודני קולר המכהן כיום כדירקטור ומתמודד על קדנציה נוספת. מבין השלושה ייבחרו שניים לתפקיד בדירקטוריון. לרוב דירקטורים מכהנים נבחרים לקדנציה נוספת, ולפיכך נראה שהתחרות העיקרית היא בין לדרמן לבלינקוב.
בסבב הבחירות הנוכחי ייבחרו גם 2 דח"צים מתוך 2ו מועמדים: ששון אליה, המכהן כיום כדח"צ בלאומי ומתמודד לקדנציה נוספת; ד"ר אירה סובול, לשעבר דח"צית בבנק ירושלים; רו"ח לאה רות שוורץ, לשעבר סמנכ"לית הכספים של פייבוקס ושל לאומי קארד.
תהליך בחירת הדירקטורים בבנק לאומי היה השנה ארוך במיוחד. העיכוב הראשון נוצר בעקבות הקיפאון בועדה לבחירת דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, שנבעה מעיכוב של שר המשפטים יריב לוין במינוי יו"ר לועדה. בהמשך נרשם עיכוב נוסף כשבנק ישראל בחן את ניגודי העניינים של אחד המועמדים - תהליך שלקח גם כן מספר שבועות. העיכוב האחרון נבע כאמור מהחלטת בנק לאומי להזמין חוות דעת משפטית לגבי מועמדתו של לדרמן.
על רק העיכובים הללו הוארכה כהונתו של היו"ר שמואל בן צבי. בן צבי, שהיה אמור לסיים את תפקידו בחודש יולי לאחר שכיהן 9 שנים כדירקטור בבנק - הזמן המקסימלי שבו ניתן לכהן בתפקיד בבנק ללא גרעין שליטה. כדי להימנע ממצב שלבנק אין יו"ר במשרה מלאה, בנק ישראל החליט להאריך לבן צבי את הקדנציה עד לסיום תהליך הבחירות בדירקטוריון ובחירת יו"ר חדש.