סגור

באוצר בוחנים: מס נסיעה על רכבים חשמליים

הישראלים נוסעים עם הזרם, והשנה יירשם שיא של מסירת 10,000 חשמליות – טוב לסביבה, אבל רע למדינה שהתרגלה לגבות 19 מיליארד שקל מסי דלק. ברשות המסים מודים: "הנושא בדיונים"

פחות משבועיים אחרי שהושקה בישראל הג'ילי גיאומטרי C, חצתה החשמלית הסינית את רף 1,000 ההזמנות – כולן ללקוחות פרטיים, והאספקה עד תחילת פברואר. זאת הפתיחה החזקה ביותר של מכונית חשמלית בארץ מאז ההשקה המקומית של טסלה מודל 3 בפברואר האחרון, והיא תסיים את השנה עם כ־6,000 מסירות.
מדובר בבשורה טובה לאיכות הסביבה ולמאבק המקומי במשבר האקלים. 2021 צפויה להסתיים עם מסירות של כ־10,000 חשמליות חדשות בישראל, ו־2022 עם מספר כפול, שיוגבל בעיקר בקצב האספקות של יצרני הרכבים. טסלה לבדה נערכת לספק בשנה הבאה לישראל כ־10,000 מכוניות.
אולם מדובר גם בנורה אדומה שכבר דולקת בדשבורד של האחראים להכנסות המדינה. מתוך 6.62 שקלים שאנחנו משלמים על ליטר בנזין 95 אוקטן בתדלוק עצמי, 62% או 4.08 שקלים, הם מסים, בזמן שעל חשמל לא נגבה מס כלל.
1 צפייה בגלריה
טסלה עמדת הטענה טעינה חשמלית רכב חשמלי
טסלה עמדת הטענה טעינה חשמלית רכב חשמלי
רכבים חשמליים של טסלה
(צילום: תומר הדר)
ב־2019 הגיעו הכנסות המדינה ממסים על דלק ל־19 מיליארד שקל. אלה ירדו ל־16.5 מיליארד שקל ב־2020 בגלל השפעות הקורונה, שהסגר השלישי שכפתה בתחילת 2021, יחד עם השפעות מבצע שומר החומות, הביאו לכך שהכנסות המדינה ממיסוי דלק נמוכות כעת ב־6% לעומת התקופה המקבילה בשנה שלפני הקורונה. ובכל זאת, גם 2021 תסתיים עם גבייה של יותר מ־18 מיליארד שקל ממסי דלק.
זרוע העבודה במשרד הכלכלה סיפקה בשבוע שעבר תחזית ראשונה לקצב שבו תאבד המדינה את התרנגולת מטילת המסים הזאת. לאחר שבעבר גדלה צריכת הדלק המקומית בקצב של 2־3 אחוזים לשנה, המצב עומד להתהפך ככל שתואץ חדירת החשמליות לשוק, ואם משרד האנרגיה יצליח לשכנע את הממשלה לאשר את יוזמתו לאסור יבוא רכב לא חשמלי אחרי שנת 2030.
בעוד ב־2020 נמכרו בארץ 3.96 מיליארד ליטר דלק, כבר ב־2025 צפויה ירידה מינורית ל־3.95 מיליארד ליטר במקום המשך העלייה, וב־2030 ל־3.69 מיליארד ליטר, מול אוכלוסייה וצי רכב שימשיכו לגדול. ב־2035 תיחתך הצריכה ל־1.67 מיליארד ליטר וב־2040 ל־420 מיליון ליטר בלבד.
ביולי השנה הפכה מדינת ויקטוריה באוסטרליה לראשונה בעולם שמטילה מס נסיעה על חשמליות. ויקטוריה פחות גרידית מממשלת ישראל, מעניקה לכל רוכש רכב חשמלי מענק של 3,000 דולר אוסטרלי (6,810 שקל) וגובה על כל ליטר בנזין שנמכר בשטחה מס בסך 42.7 סנט (97 אגורות).
כעת נדרשים לשלם בעלי חשמלית במדינה 2.5 סנט לכל ק"מ נסיעה, ובעלי רכב היברידי נטען (פלאג־אין) משלמים 2 סנט. האוסטרלים אף יסתמכו על צילום הספידומטר של הרכב בסוף כל שנה לגבייה עבור השנה החולפת, מה שבישראל מצית כנראה גל של זיופי קילומטראז'. תרגום לשקלים של הנוסחה האוסטרלית, מס הנסיעה ביחס למס על ליטר בנזין, מציג 24 אגורות לק"מ מס לחשמליות, ו־19 אגורות למכוניות פלאג־אין, מה שהיה מפחית את עיקר החיסכון הכספי באחזקת רכב חשמלי, ומותיר את בעליו בעיקר עם עלויות הטיפולים הנמוכות בעשרות אחוזים.

על שולחן הממשלה

עוד לא ברור מה יהיה שיעור המס הישראלי. השרה להגנת הסביבה זנדברג, שרת האנרגיה אלהרר ושרת התחבורה מיכאלי הובילו מהלך שידחה את ההעלאה שתוכננה ל־2022 של מס הקנייה המופחת על רכב חשמלי, מ־10 ל־20 אחוז לשנת 2025. גרסה ישראלית של מס נסיעה על החשמליות נמצאת כבר על השולחן, והוא עשוי להיות מושק עוד לפני העלאת מס הקנייה. ברשות המסים אישרו כי הנושא נמצא כעת בדיונים אצל גורמי המקצוע, כמו גם במשרד האוצר.