סגור
גניבות רכב משחטת רכב טול כרם
משחטת רכב בטול כרם (צילום: פוינטר)

בלעדי
גניבות הרכב ב-2024: חברות האיתור טוענות לעלייה, המשטרה - לירידה של 7%

מנתוני המשטרה שהגיעו ל"כלכליסט" עולה כי השנה נגנבו בישראל 18,076 כלי רכב. חברות האיתור טוענות לעלייה, אך נתוניהן חסרים. במקום הראשון של רשימת הרכבים הגנובים נמצאים כלי הרכב החשמליים

בהנחה שגנבי הרכב לא יהיו פעילים במיוחד בשעות הקרובות, ב-2024 נגנבו בישראל 18,076 כלי רכב, ירידה של 7% ביחס ל-19,790 כלי רכב שנגנבו אשתקד, כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי "כלכליסט". עם זאת, ככל הנראה בחודשים האחרונים גנבי הרכב הגבירו פעילות - זאת נוכח העובדה שלפני חצי שנה בלבד הצהירה המשטרה כי גניבות הרכב ירדו ב-21% ביחס למחצית הראשונה של 2023 (המשטרה לא חשפה אז מה הייתה כמות הגניבות). נתוני המשטרה עומדים בניגוד לאלו של חברות האיתור, שדווקא טוענות לעלייה בגניבות.
יש להדגיש, נתוני המשטרה רשמיים. כלומר, זה מאגר המידע היחיד שמסתמך על כל מקרה בו תושב נכנס לתחנת משטרה והגיש תלונה בגין גניבה של רכבו. הנתונים כוללים את כל סוגי הרכבים: רכבי יוקרה, עממיים, חשמליים וגם כלי רכב דו גלגליים ומשאיות. יש לציין כי הנתונים אינם מפלחים את הגניבות לפי מותגים וסוגי רכב.
נתוני חברות הביטוח שהגיעו לידי "כלכליסט" מצביעים על מגמה בולטת: 2024 הייתה שנה חזקה לגנבי הרכב החשמלי. ככלל, גניבות רכב בישראל הן דמות מראה של שוק הרכב הישראלי, כלומר מה שפופולארי נגנב לרשות הפלסטינית. כך, בחודשי השנה הראשונים בעלי BYD, במיוחד אטו 3, סבלו מגניבות בהיקף משמעותי. עם זאת - לאחר שהיבואנית מיגנה את המכוניות באוגוסט האחרון באמצעות מערכת קוד מקורית, גניבות BYD הפסיקו כמעט לחלוטין – מה שגרם לגנבים לעבור למכוניות של ג'ילי וצ'רי.
בניגוד ליבואנית BYD, שפתרה את בעיית הגניבות באמצעות עדכון תוכנה מהיצרנית, בג'ילי עד כה לא בוצע עדכון שהופך את הרכב לפחות נגיש לגנבים. יצוין כי בדומה למכת הגניבות של BYD, גם במקרה של ג'ילי מדובר בגניבה פשוטה מאוד שדורשת מגנב מיומן יכולת כניסה לתוך הרכב, בדרך כלל באמצעות שבירה של חלון ולאחר מכן התחברות למערכות המחשוב של הרכב.
למרות העובדה שנתוני משטרת ישראל הרשמיים מצביעים על ירידה בגניבות - בחברות האיתור טוענים כאמור לנתונים הפוכים. כפי שפורסם ב"כלכליסט" חברות האיתור מרוויחות מהתקנת המערכות שלהן ומדמי המנוי שהן גובות בגלל הזינוק שהן מתארות. כך, לפי דיווחים של פוינטר שפרסמה החברה השבוע – 2024 אופיינה בעליה של 15% בניסיונות גניבות הרכב. איתוראן פרסמה נתונים משלה – לפיהם ההיקף עלה ב-11%.
עם זאת, בניגוד לנתונים הרשמיים של מדינת ישראל , את נתוני חברות האיתור אין כל דרך לבדוק או לאמת, כלומר, הן לא מפרסמות כמה מכוניות נגנבו אלא רק בכמה אחוזים הגניבות עלו. הנתונים של חברות האיתור מתייחסים אך ורק לרכבים שבהם מותקנת מערכת איתור. כלומר, רכבים יחסית יקרים (בהיקף שאינו ידוע) שבהם חברת הביטוח דורשת מערכת איתור. מעבר לכך, חברות האיתור גם לא תמיד משקפות האם מדובר בגניבה או בניסיון גניבה, כלומר, מצב בו הרכב רק נפתח על ידי הגנב.