סגור
רכב אאודי חשמלי ב עמדת טעינה ביתית
אאודי חשמלי בעמדת טעינה ביתית. כדאי להחנות בצל (צילום: עמית שעל)

פרסום ראשון
יש לכם מכונית חשמלית? משרד התחבורה ממליץ שתחנו בצל

משרד התחבורה הכיר במדריך בנושא "רכב חשמלי בישראל" בבעיית ירידת טווח הנסיעה בטמפרטורות קיצון: "הקיבולת הזמינה של הסוללה תשתנה". בנוסף ציין כי בעלי חשמליות נדרשים לקחת בחשבון שחיקת צמיגים כבר בשנה השלישית של הרכב על הכביש

יש לכם מכונית חשמלית? משרד התחבורה ממליץ לכם להחנות אותה במיקום מוצל בקיץ כדי לא לפגוע בטווח הנסיעה, כך עולה ממדריך חדש שפרסם משרד התחבורה בנושא "רכב חשמלי וטכנולוגי בישראל". המדריך החדש מיועד לבעלי מכוניות חשמליות ו"ירוקות" (כלומר פלאג אין הייבריד) וכולל שורה של המלצות ומסקנות על שוק הרכב הירוק בארץ.
אחת ההמלצות הבולטות שמופיעות במדריך מתייחסת כאמור לרכב חשמלי ומשרד התחבורה מכיר רשמית בבעיית ירידת טווח בטמפרטורות קיצון. כך, לפי המשרד: "כאשר טמפרטורת העבודה נמוכה, פעילות הליתיום-יון נמוכה יותר. הקיבולת הזמינה וההתנגדות הפנימית של הסוללה ישתנו מאוד כאשר הטמפרטורה תשתנה. 25 מעלות צלזיוס מוגדרת כטמפרטורה הסטנדרטית לתיקון טמפרטורה, חלק ממערכות הסוללות לרכב משתמשות בנוזל קירור נוזלי כדי לשמור על טמפרטורות עבודה בטוחות לפי נתוני יצרן. חוקרים מצאו (Journal of Power Sources) כי הפרש הטמפרטורה המירבי במהלך פעולת הטעינה הוא 27 מעלות צלזיוס".
המלצת המשרד לחנות את הרכבים במידת האפשר בשעות החום וקור קיצוני באזורים מוצלים, בנוסף קובע המדריך של משרד התחבורה כי בעלי מכוניות חשמליות נדרשים לקחת בחשבון שצמיגיהם נשחקים יותר החל משנת השימוש השלישית ברכב. לפי לשון פרסומי משרד התחבורה: "לפי מחקר מקיף שנעשה עם בעלי רכבים חשמליים בארה"ב, אזרחים מתלוננים על שחיקת הצמיגים כבר בשנה השלישית של הרכב על הכביש, הסיבה לכך נובעת מכך שמשקל הסוללות ברכב חשמלי שוקלות כחצי טון ואף יותר מאשר רכב בנזין מקביל, ולכן העומס על הצמיגים גבוה משמעותית, ולכן כיום יש חברות שמפתחות הנדסת צמיגים מיוחדת הכוללת, יציבות הרכב, יעילות הסוללה לאורך זמן, האטה והאצה של הרכב בצורה יעילה, שחיקה איטית של הצמיג. צמיג זה לרכב חשמלי נקרא צמיג AV".
עוד עולה מפרסומי משרד התחבורה כי לפי נתוני המשרד - נכון לשנת 2024 רכבים חשמליים היוו 25.1% משוק הרכב בארץ. בשנה שעברה רכבים חשמליים היוו 17.9% מהרכבים בארץ ואילו ב-2022 רכבים חשמליים היוו רק 10.3% מהשוק הישראלי.