מחירון הרכב של מירי רגב חוגג ארבע שנים של כלום. האם הוא יעשה קאמבק?
מחירון הרכב של מירי רגב חוגג ארבע שנים של כלום. האם הוא יעשה קאמבק?
באוקטובר 2020 השיק משרד התחבורה "מחירון רכב משומש שיתופי וחינמי", שהיה אמור להתבסס על דיווחים של קונים ומוכרים ולהתחרות במחירון לוי יצחק. בפועל, היוזמה לא זכתה לשיתוף פעולה, והמחירון לא עודכן כבר שנים. בשנה שעברה הודיע המשרד כי המחירון ישודרג, אך זה עוד לא קרה. משרד התחבורה: "נושא פיתוח המאגר יעלה בדיוני התקציב"
היום לפני ארבע שנים התרחש מה שהיה אמור להיות המאורע החשוב ביותר בתולדות שוק הרכב המשומש של ישראל: ב-29 באוקטובר 2020 הודיע משרד התחבורה על הקמת "מחירון רכב משומש שיתופי וחינמי". עיקרון ההפעלה של אותו מחירון שנהגה, כך לפי משרד התחבורה, על ידי שרת התחבורה מירי רגב היה פשוט: הקונה והמוכר מגיעים אל סניף הדואר הסמוך למקום מגוריהם כדי לבצע העברת בעלות, ו"על הדרך" מצהירים על גובה העסקה.
"לציבור הישראלי מגיע מחירון מהימן, המציג מחיר ריאלי של הרכב ואשר מייצג את האינטרסים של האזרח ולא של גורמים בעלי עניין כמו חברות הביטוח וחברות הליסינג", הצהירה אז רגב. מחירון הרכב העממי של משרד התחבורה החל לפעול ב-1 בנובמבר 2020, לא לפני שלל הצהרות של שרת התחבורה על "שבירת מונופולים" בענף הרכב, כשברור שכוונתה העיקרית היתה למחירון הרכב של לוי יצחק, שהלך לעולמו באוגוסט אשתקד.
ומה עם המחירון כיום? מבדיקת כלכליסט עולה כי הוא לא עודכן כבר שנים: מי שייכנס לעמוד המחירון שעדיין מופיע באתר של משרד התחבורה יגלה למשל שהוא אינו כולל את המכוניות של BYD, המכונית החשמלית הנמכרת בישראל. למעשה, רוב המכוניות שהגיעו לישראל במהלך השנתיים האחרונות ונסחרות כעת בשוק ערני למדי, מאקספנג ועד זיקר, כלל לא נכללות במחירון.
גם על קומץ המכוניות שכן מופיעות במחירון חסרים נתונים, כנראה עקב חוסר דיווח. ככל הנראה הישראלים פשוט לא סמכו על משרד התחבורה ולא דיווחו כלל על עסקאות הסחר והמכר שלהם, מה גם שבניגוד להצהרות של משרד התחבורה, בפועל מחירון הרכב העממי לא קודם בכמות שתגרום שינוי צרכני.
למרות כל זאת, בשנה שעברה הצהיר משרד התחבורה חגיגית לכלכליסט כי מחירון הרכב העממי חי ובועט. אחרי שלוש שנים של פעילות כושלת, הודיע משרד התחבורה כי מחירון הרכב העממי נמצא בפני שדרוג, וכי נכון לאשתקד כ-20% מעסקאות הרכב המשומש דווחו למשרד התחבורה. אולם מנתונים שהגיעו ליד כלכליסט עולה כי נכון לשלהי 2024, פחות מ-3% מעסקאות הסחר ברכב משומש דווחו למשרד התחבורה.
חרף הצהרותיו, משרד התחבורה לא עודד את השימוש במחירון כלל - עד שזה "התייבש" לחלוטין. יצוין כי למרות מאמציו של משרד התחבורה, הגורמים המוסדיים החשובים שהיו אמורים להכיר במחירון הרכב העממי לא עשו זאת: ראשית, גופי סחר הרכב הגדולים, כלומר חברות הטרייד אין, הליסינג וחברות הסחר, לא הכירו במחירון של משרד התחבורה ולא העבירו נתוני עסקאות, מה שבכל מקרה היה וולנטרי.
שנית, גם חברות הביטוח לא הכירו במחירון של משרד התחבורה. כיום מחירון הרכב של לוי יצחק הוא הבסיס לשיפוי של בעלי רכבים במקרה של תאונת דרכים. בהתאם למחירון הרכב של לוי יצחק נקבע גובה ההחזר של חברות הביטוח לבעלי הרכבים. ירידת ערך של רכב נקבעת בהתאם למחירון של לוי יצחק, כמו גם האחוז המסוים מערכו של רכב שלפיו ייקבע "טוטאל לוס".
משרד התחבורה לא הצליח לפרוץ את חומת המפקח על הביטוח ולדרוש שמחירון הרכב של משרד התחבורה יהיה זה שלפיו ייקבע ערכו של רכב לצורך חישוב שיפוי על נזק. מעבר לכך, במשרד התחבורה לא הצליחו גם לשכנע את הבנקים לשערך רכבים בהתאם לערכם במחירון הרכב העממי. כלומר, כאשר לקוחות מעוניינים לקחת הלוואות ולהעמיד תמורתן בטוחות, שווי הערך בוצע בהתאם לערכו של הרכב במחירון לוי יצחק. גם כאן - משרד התחבורה כשל.
האם מחירון הרכב העממי של משרד התחבורה יעשה קאמבק? כאמור, בשנה שעברה הודיע משרד התחבורה כי המחירון נמצא בפני שדרוג. מאז חלפה שנה וחצי ושדרוג לא בוצע, כך שניתן בהחלט לקבוע שהניסיון של מירי רגב להתערב בשוק הרכב המשומש, ניסיון שלווה בהצהרות בומבסטיות על שבירת מונופולים והוזלת עלויות, ייעלם כלעומת שבא. ממשרד התחבורה נמסר: "בהמשך לדיוני התקציב שנעשים בימים אלו - נושא פיתוח המאגר יעלה וייקבע בהתאם".