ניתוחאחרי הפגיעה שספגו מהמלחמה, יבואני הרכב מחממים מנועים לקראת השנה הבאה
ניתוח
אחרי הפגיעה שספגו מהמלחמה, יבואני הרכב מחממים מנועים לקראת השנה הבאה
היבואנים כבר סימנו את החודשיים האחרונים של 2023 כ"אבודים", וכעת מתמקדים בעיקר במשיכת לקוחות אחרי המלחמה. בין היתר מציעים היבואנים לדחות את התשלום לשנה הבאה או לשריין כבר עכשיו רכבים ממודל 2024. וגם - פולסטאר מתמודדת עם קשיים במכירות וחשש מהשקות של המתחרות, והכריזה על ירידת מחירים
השבוע השישי למלחמה מבשר על מספר התפתחויות מעניינות בענף הרכב הישראלי. עשרות אלפי מכוניות בלתי מכורות עוד ממתינות בנמלים, והיבואנים כבר מכוונים במלוא העוצמה לשנה הבאה.
נכון לתחילת נובמבר, קצב מסירת המכוניות אינו מרשים - לפי רישומי משרד התחבורה, עד כה נמסרו בישראל קרוב ל-7,500 מכוניות, זאת לעומת 22 אלף מכוניותבנובמבר אשתקד. להערכת גורמים בענף הרכב, רוב היבואנים כבר סימנו את החודשיים האחרונים של 2023 כחודשיים "אבודים". הדבר מתבטא בירידה בהיקפי ההשקעה בפרסום ושיווק, בפתיחה חלקית בלבד של סוכנויות בגלל המלחמה ובהימנעות מהשקת דגמים חדשים.
כעת, עיקר המאמץ מופנה ל"הבאת השנה הבאה כעת", כלומר ביצירת תנאים שימשכו לקוחות אחרי המלחמה, תוך מינימום השקעה בשיווק. מספר יבואני רכב עוברים כעת לעבודה בשיטה של "קנו עכשיו, שלמו מהשנה הבאה" במטרה להפיג אצל הלקוחות את חוסר הוודאות הנובע מההתמודדות עם החודשים הקרובים. היבואנים תולים את תקוותם בעיקר בלקוחות שמחכים לקבל כספים ממס רכוש, או לסירוגין חוששים לרכוש מכונית במצב הנוכחי.
כמו כן, היבואנים מבטיחים ללקוחות שיריונים של דגמי 2024. לפי החוק, שנת הדגם של מכונית נקבעת לפי מועד עליית הרכב לכביש. זה רלוונטי בעיקר למכוניות משומשות - ככל ששנת המודל מאוחרת יותר, כך עולה השווי של המכונית. כמו כן, לפי החוק אסור ליבואנים למכור מכונית יד ראשונה ללקוח אם עברה יותר משנה ממועד ייצורה, אך בעקבות המלחמה היבואנים קיבלו הארכה של שלושה חודשים - ומנצלים אותה. כך, היבואנים מציעים ללקוחות לשריין מכוניות שיהיו מודל 2024, על אף שייתכן שבפועל מדובר במכונית שעומדת כבר חודשים בשטח אחסנה במדבר. שיטה זו משמשת את אנשי המכירות כבר שנים כדי "לדחוף" מכוניות ללקוחות, אולם בעוד בדרך כלל היא שמורה לשבועות האחרונים של השנה, כעת אנו עדים לה הרבה יותר מוקדם.
פולסטאר מורידה מחירים
אחת היצרניות שמתמודדות עם קשיים במכירות היא פולסטאר. מדוחות יצרנית הרכב החשמלי עולה כי ברבעון השלישי היא מסרה 13,976 מכוניות, מספר זעום ביחס ל-435,059 מסירות של המתחרה טסלה. ייתכן שזו הסיבה שהובילה את פולסטאר להכריז היום (ב') על הורדת מחירים בישראל. כך למשל, מחירה של פולסטאר 2 ירד מ-255 אלף שקל ל-245 אלף שקל - הוזלה של קרוב ל-4%.
ההוזלה לא תחול על דגמי 2024, אז מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ-20% ל-25%, וייתכן שהמשמעות של כך היא שבפולסטאר מחזיקים במלאי בלתי מכור גדול שבעקבות המלחמה עשוי "להזדקן" יתר על המידה. בנוסף, בפולסטאר חוששים מהשקה נרחבת של דגמים סיניים, החל ב-XPENG וכלה ב-NIO, וייתכן כי זהו עוד גורם שהשפיע על החלטת היבואנית להוריד מחירים דווקא כעת, לפני שיוצגו דגמים חדשים בשנה הבאה.