סגור
תחנת טעינה בדבירה
(צילום: טל אזולאי, טל סער)

כלכליסט TV
כך חוויה אחת גרועה בעמדת טעינה עלולה להרוס את כל מהפכת הרכב החשמלי

הורים שרצו לבקר את בנם החייל בצאלים, צעירות שרצו לבלות בפסטיבל בדרום ונהג מונית - כולם נתקעו בשבוע שעבר בתחנת הטעינה בצומת דבירה עקב תקלות בכל עמדותיה. כיצד יעברו הישראלים לרכבים חשמליים בלי שיהיו בטוחים כי יוכלו להטעין אותם בדרך באופן מהיר?

מתחם תחנת הדלק בצומת דבירה שבדרום הארץ נראה ביום חמישי בשבוע שעבר כמו פקק מותש ועצבני של מכוניות חשמליות ב-37 מעלות צלזיוס. התור מחוץ לעמדת הטעינה המפוארת של חברת ON הלך והתארך - ואנו ברכב חשמלי ממתינים עם כולם.
חלק מבעלי המכוניות החשמליות עישנו בשרשרת, אלה שהיו להם מספיק אחוזים בסוללה נהנו מהמזגן של המכונית וחיכו בתוכה. חלק נסוגו לסככות שליד המתחם מאימת השמש הקופחת, חלק שלפו ארנקים והסתערו על חנויות הנוחות, בתי הקפה והעסקים הקמעונאיים הסמוכים, שמורגלים כבר ב"סועדי טעינה" שמזמינים את מה שאפשר לאכול תוך שעה ולהמשיך, כשהם משאירים אחריהם חשבונות על מזון ושתייה שמגיעים בקלות לעלות חצי מיכל דלק.
חלק, שהיו יכולים להרשות זאת לעצמם, נסוגו לעמדות טעינה אחרות של החברה או של מתחריה הממוקמות בבאר שבע או בקריית גת - הארכה לא צפויה של מסלול הנסיעה בעשרות קילומטרים כי "זה מה יש". מי שהיו לו פחות מחמישה אחוזים שנותרו בסוללה של המכונית בשמש הקופחת לא יכול היה לקחת את הסיכון של לנסוע לעיר סמוכה, להיתקע בדרך בחמסין ולחכות לחילוץ, שכן לא מדובר כאן בקפיצה קטנה לתחנת דלק כדי להביא מיכל קטן עם 3-2 ליטרים של בנזין - כשמכונית חשמלית נתקעת, צריך להזמין משאית חילוץ של חברת גרירה שמצוידת במטען נייד.
עמדות הטעינה, כך ניכר בשטח, לא שיתפו פעולה עם הנהגים. חלקן ביצעו טעינה במהירות איטית להכעיס, פחות מ-20 קילוואט, על אף שעל העמדות רשום שהן רבות עוצמה ואמורות להעביר לרכב הרבה מעל 100 קילוואט.
כיום, בעליה של מכונית חשמלית יכול לטעון את המכונית בבית והטעינה היא איטית, כלומר אורכת לכל היותר 8-6 שעות, אבל המחיר זול כי מחיר החשמל נקבע לפי תעריף ביתי. סקר שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מראה כי רוב בעלי החשמליות מעדיפים לטעון את רכבם בבית. אבל לעמדות ציבוריות מהירות כמו זו שבדבירה יש חשיבות גבוהה: הן אמנם לא זולות כמו העמדות הביתיות, אך לא מיועדות לשימוש תכוף - הן מיועדות למי שטען בבית ויצא לנסיעה ארוכה שבהמלכה הוא זקוק לעוד "בוסט" של חשמל כדי להגיע למחוז חפצו.
לפי נתוני הלמ"ס, יותר מ-30% מבעלי המכוניות החשמליות מבצעים טעינה בעמדות המהירות הציבוריות. לא מדובר כאן במאות אלפי מכוניות, ועדיין, המציאות ניכרת בשטח: תקלה או השבתה של עמדת טעינה מהירה שממוקמת במקום בעל "חשיבות אסטרטגית" כה גבוהה מייצרת משבר באופן כמעט מידי.
ההבדל בין עמדת טעינה מהירה שמעבירה לרכב את מלוא הזרם, או לפחות חלק נאה ממנו, לבין עמדה ש"מטפטפת" זרם הוא במרכיב היקר, הנדיר והנחוץ ביותר שיש לנו, המרכיב היחיד שאין לנו יכולת להחזיר לעצמנו: זמן. כדי למלא סוללה כמעט ריקה של מכונית חשמלית ממוצעת בקיבולת 80 קילוואט בעמדה שהספקה הוא עד 20 קילוואט, נדרשות ברמת העיקרון 4 שעות. לרוב אף יותר, משום שמהירות מילוי הסוללה אינה אחידה - כלומר העמדה לא תמיד מספקת את כל החשמל. כדי למלא את אותה סוללה בעמדה שמפיקה מעל 100 קילוואט נדרשת שעה וחצי לכל היותר, ואם מדובר בעמדה שמפיקה מעל 200 קילוואט, אחרי חצי שעה אפשר לצאת לדרך (ברוב דגמי המכוניות החשמליות החדישים) עם סוללה שחלק ניכר ממנה כבר התמלא.
אולם, חלק מהעמדות בצומת דבירה התנתקו במהלך הטעינה; אחת פעלה לסירוגין; אחת זינקה לחמש דקות ל-50 קילוואט, קצב לא מרשים אבל סביל, ואז הממתינים בתור החלו לריב מי יהיה הראשון שיזכה להתחבר אליה, אבל אז היא ירדה בחזרה לקצב איטי.
עמדת הטעינה של ON (אפקון) בצומת דבירה, הכוללת מספר נאה של תקעים לטעינה מהירה, היא עמדה עמוסה; כיאה לעמדה הממוקמת על ציר תנועה ראשי - היא משרתת את מי שמגיעים מכביש חוצה ישראל ורוצים לנסוע דרומה, וכן את מי שחוזר מהדרום ורוצה לעלות על כביש 6 - מיקום מצוין שמבטיח נסיעה חלקה ומהירה - על הנייר.
צוות כלכליסט נסע לא מעט במכוניות חשמליות בשנים האחרונות; לעתים קרובות נתקלנו בעמדות טעינה מהירות תקולות, אך זו שבצומת דבירה היא הראשונה בה כל ששת תקעי הטעינה קרסו, או שלא הגיבו, או שטענו את המכוניות במהירות איטית להכעיס.
לחלק מחברות הטעינה יש יכולת ליידע את הלקוחות באפליקציית החברה אלו עמדות לא פועלות ולכן מומלץ להימנע מהן. מדובר באקט מכעיס מצידו של מי שאמור מלכתחילה לספק עמדות שעובדות - סוג של מנגנון שמאפשר לצאת ידי חובה; שלא לדבר על כך שעבור לקוחות רבים ביקור בעמדה ותיקה ומוכרת לא דורש בירור קודם באפליקציה אם היא פועלת, כפי שביקור בתחנת דלק לא דורש מהלקוחות לבדוק מראש אם הבנזין אזל. ואם עמדה אחת אינה פועלת, אז העמדה שלידה תפעל. אבל זה לא קרה. שש העמדות כשלו. במיקום אחד. מה יקרה בתרחיש בו עמדות טעינה בעשרה מיקומי מפתח יקרסו?
"אנחנו בדרך לפגוש את הבן החייל בצאלים לשעתיים", סיפרו לכלכליסט בני זוג שהגיעו מהקרית בטסלה לבנה. "לא נשאר לנו כמעט טווח, אין לנו יכולת להגיע למקום אחר". שתי צעירות ב-BYD אטו 3 כסופה סיפרו בזעם: "הגענו לפסטיבל בדרום שמתחיל עוד שלוש שעות, אין לנו סיכוי". בעליה של מונית פולקסווגן 4 ID לבנה תהה: "אני עם מונית, היא חשמלית, יש לי כאן מאחור נוסעים. מה לומר להם, שהמונה דופק?".
לבעלי המכוניות אין הרבה ברירות, חלקם קהל שבוי מכורח טווח מוגבל. הם הגיעו עם סוללות ריקות בתקווה למלא אותן בעמדה מהירה ולהמשיך הלאה. עבור חלק מהממתינים הייאוש ניכר. חלקם טענו שכבר התריעו על קריסת העמדות במתחם בדבירה לפני כמה ימים, אך ללא הועיל.
יש מי שטוען כי חובתו של בעל רכב חשמלי תמיד להיות עם סוללה יחסית מלאה, למקרה בו חלילה לא תהיה עמדה פנויה. זוהי שגיאה, שלא לומר חוצפה או חוסר הבנה. בעליו של רכב חשמלי לא צריך להתפשר. הוא לא צריך להתאים את אופייה של הנסיעה לאופייה של התשתית שאמורה לתמוך במוצר מתוך חשש שמא התשתית לא תפעל.
המדינה מסבסדת את הקמתן של עמדות טעינה ציבוריות לרכב חשמלי, והמינימום שניתן לדרוש במדינה שמטילה על אזרחיה מיסוי היסטרי על דלקים ו"מעבירה" אותם לרכב חשמלי הוא שעמדות הטעינה שהיא עצמה מסבסדת כדי לסייע לישראלים לנסוע ברכב חשמלי יעבדו כראוי.
בל נטעה - מספר המכוניות החשמליות בישראל אינו גדול. ברגע זה ממש אין בישראל אפילו 150 אלף מכוניות חשמליות. וכבר עכשיו הרשת הציבורית של עמדות הטעינה המהירות מתקשה לתמוך בהן. לא מדובר רק במספר עמדות הטעינה הנמוך - מדובר גם בקושי להפעילן וברמת יכולתן לספק חשמל באופן אמין ומהיר. הייאוש שעל פני בעלי המכוניות ביום לוהט מבהיר היטב: ביקור אחד של הבן החייל שמתבטל עקב בעיית טעינה עלול להיות הקש ששובר את גב בעלי המכוניות החשמליות.
בסוף השנה הנוכחית יהיו בישראל לפחות 200 אלף מכוניות חשמליות. היקף הקמת עמדות הטעינה המהירות אינו משביע רצון. התעריפים עולים ועשרות נסיעות ברחבי הארץ מוכיחות שרשת הטעינה המהירה בישראל היא לפעמים ההבדל בין יום טוב שמסתיים בערב עם המשפחה ליום שמסתיים בחצות בגלל בעיות טעינה תכופות.
בל נשכח שרשת הטעינה הציבורית בישראל בחיתוליה. חלק מהחברות מפסידות, ובמצב כזה קשה להבטיח שתמיד יהיה שירות טוב ללקוחות שרק רוצים להגיע הביתה. אם המצב יימשך, נסיעה שדורשת טעינה מהירה תהפוך לאירוע שאינו רק בלתי משתלם, אלא גם לכזה שייתכן שלא יעלה יפה. בצורה כזאת - לא ניתן לבנות מהפכה חשמלית.
מרשת הטעינה ON נמסר: "רשת ON מציעה את המגוון הגדול בארץ של מתחמי טעינה מהירים מרובי נקודות טעינה. עמדת קמפאוור שבמתחם דבירה פעילה קרוב לשנה וחצי ללא תקלות חריגות. ביום חמישי האחרון, חלה תקלה נקודתית בספקי הכוח בעמדה שהגבילה באופן זמני את ההספק לכדי 250 קילוואט במקום 400 קילוואט מקסימליים שהיא מספקת באופן שוטף, וגרמה לניתוקים שהקשו על טעינה רציפה.
"מוקד אפקון שהיה בזמינות מלאה כרגיל נתן מענה לקהל הלקוחות שפנה תוך זמן המתנה הנמוך מ-2 דקות לשיחה. התקלה בעמדה המדוברת טופלה ביום העסקים הבא, וכעת עמדת קמפאוור האולטרה מהירה פועלת כסדרה. אנו פועלים כל העת על מנת להגדיל את פריסת ומגוון נקודות הטעינה שלנו, גם במתחמי טעינה קיימים כמו דבירה וגם בהקמת מתחמים חדשים. שירות קהל הלקוחות הינו בראש סדר העדיפויות ואנו נמשיך לתת שירות מקצועי ואמין בזמינות 24/7".