לאספנים בלבד: משרד התחבורה יאפשר יבוא רכבי דיזל ישנים
לאספנים בלבד: משרד התחבורה יאפשר יבוא רכבי דיזל ישנים
משרד התחבורה יאפשר לראשונה לייבא רכבי דיזל לישראל כרכבי אספנות - כל עוד יוצרו אחרי 1994. הסיבה: עד שנה זו בישראל ניתן היה לרכוש מכונית בעלת מנוע דיזל לשימוש מסחרי בלבד, ומשנה זו ניתן היתר לרכוש גם רכבי דיזל פרטיים. משרד התחבורה מבצע כעת תיקון ויאפשר כעת את יבואם
משרד התחבורה יאפשר לראשונה יבוא רכבי דיזל ישנים לישראל כרכבי אספנות - כל עוד יוצרו אחרי 1994.
כיום על פי החוק בישראל, רכב שגילו מעל 30 שנה יכול להיות מוגדר כ"רכב אספנות" אם בעליו חפץ לרשום אותו במשרד התחבורה כרכב בסטטוס זה. בעלי רכבי אספנות נהנים ממספר "זכויות" השמורות למי שמשמר רכב היסטורי, למשל אגרת רישוי מופחתת, אבל יש להם גם חובות: מכיוון שמדובר ברכב שמוחזק לצורך שימור היסטורי אסור לו למשל לנסוע בכבישים ציבוריים בימי חול בשעות העומס, כלומר בין שבע לתשע, כדי לוודא שהרכב לא ישמש למטרות יומיום.
כיום חלק מרכבי האספנות הנוסעים בכבישי ישראל הם באמת כאלה שהגיעו לישראל כחדשים ונסעו בכבישי הארץ עשרות שנים, אך חלקם הם כאלה שנרכשו על ידי בעליהם בחו"ל ויובאו ארצה כמשומשים.
בכל מקרה, עד כה יבוא של רכבי אספנות ישנים בעלי מנועי דיזל נאסר בישראל, מה שמנע יבואם של לא מעט דגמים, אך כעת משרד התחבורה נדרש להתיר את הייבוא מבחינה רגולטורית לרכבים שיוצרו משנת 1994 ואילך. הסיבה לכך טמונה בהיסטוריית התקינה של מדינת ישראל.
עד 1994 לא היה ניתן לרכוש בישראל מכונית בעלת מנוע דיזל לשימוש פרטי, אלא רק לשימוש מסחרי מסיבות היסטוריות שנבעו דאז מרצונה המדינה לשמור את מחירי הסולר נמוכים לטובת מגזר הרכב הכבד והתחבורה הציבורית. בפועל, מאז 1994 נמכרו בישראל גם מכוניות נוסעים עם מנועי דיזל ולכן טכנית- החל מהשבוע מותר גם לייבא ארצה מכוניות אספנות כאלה.
בפועל, חלק ניכר מהרכבים הפופולריים בשוק האספנות שמצוידים במנועי דיזל הם רכבי שטח וותיקים של יצרנים כדוגמת טויוטה וניסאן, אם כי בשנות ה-90 יצרני הרכב האירופים הציעו לא מעט דגמים שצוידו במנועי דיזל.
במשרד התחבורה סירבו להתייחס לדברים.