שינויים בעלויות התחזוקה: אילו מכוניות התייקרו במוסך באוגוסט?
שינויים בעלויות התחזוקה: אילו מכוניות התייקרו במוסך באוגוסט?
לפי המדד המעודכן שפרסם משרד התחבורה, המכונית הכי יקרה לתחזוקה בקטגוריית המשפחתיות היא טויוטה קורולה; מבין רכבי הכביש-שטח - טויוטה ראב 4, ומבין רכבי המיני והסופר-מיני - יונדאי i20
מיצובישי אטראז' כבר אינה המשפחתית הזולה ביותר לתחזוקה, תחזוקת סוזוקי מתייקרת ודאצ'יה עדיין שומרת על תואר מכונית הסופר מיני הזולה לתחזוקה בישראל. כך עולה מעדכון של מדד מחירי הטיפול במוסך שמפרסם משרד התחבורה.
כפי שנחשף בכלכליסט, משרד התחבורה השיק לפני כחודש מדד מיוחד למחירי טיפולים לכלי רכב נפוצים בישראל. מטרתו של המדד שמוגדר עדיין כ"פיילוט" היא לשקף לישראלים את עלויות הטיפולים במכוניות מדגמים שנפוצים בכבישי ישראל.
המדד, שמבוסס על נתונים שנאספים על ידי משרד התחבורה במוסכים המורשים של יבואני הרכב, כולל עשרות דגמים שונים שמחולקים לקטגוריית משפחתיות, סופר מיני ומיני, רכבי כביש שטח ורכבי שטח. המדד מורכב מ"סל" של מחירי חלפים שונים שנדגמים ע"י משרד התחבורה.
ממדד הטיפולים של חודש אוגוסט, המדד השני שמפרסם משרד התחבורה, עולה כי חלו מספר שינויים בעלויות הטיפול.
בדומה למדד הראשון של משרד התחבורה שפורסם בחודש שעבר, בקטגוריית רכבי הכביש-שטח, מאזדה CX30 ממשיך להיות רכב הכביש שטח הזול לטיפול בישראל. במקום השני סקודה קאמיק, במקום השלישי סוזוקי קרוס אובר, במקום הרביעי סיאט אטקה ובמקום החמישי, ללא שינוי, סיאט ארונה.
ואולם, לאחר מכן כבר קיימים בטבלה שינויים שמעידים על עלייה (או לסירוגין ירידה) של עלויות הטיפול. כך, במדד הראשון סוזוקי ויטארה ניצבה במקום השישי במדד - ובתחום ה"ירוק" - כלומר מדובר ברכב זול יחסית לתחזוקה. כעת יורדת הויטארה למקום התשיעי ולתחום הצהוב במדד מחירי התחזוקה.
קיה סטוניק שהיתה במקום השביעי וסקודה קארוק שהיתה במקום השמיני שומרות על מקומן. גם ניסאן קשקאי שהיה במקום התשיעי במדד מחירי הטיפול יורד למקום ה-13.
לעומת זאת, המדד גם מראה שיש מכוניות שהטיפול בהן הוזל: פיג'ו 2008 שהיתה במקום העשירי שיפרה עמדות ועלתה למקום השישי.
לכל טבלה יש אזור ירוק, כלומר מכוניות זולות לטיפול – אבל גם אזור אדום - וגם באזור האדום ניכרים שינויים. כך, טויוטה ראב 4 הוא עדיין הרכב שלפי משרד התחבורה הוא היקר ביותר לטיפול, אבל במדד החדש במקום השני מהסוף נמצאת מיצובישי אקליפס, שהיתה במקום הרביעי מהסוף במדד המחירים ביולי.
בקטגוריית המכוניות המשפחתיות חלו מעט שינויים במדד. מיצובישי אטראז' שהוצגה על ידי משרד התחבורה כמכונית הזולה ביותר לטיפול אינה מופיעה כלל במדד החדש, כך שייתכן כי מדובר בשגיאה טכנית שנובעת ישירות מן העובדה שמדובר עדיין בפיילוט, או לסירוגין הוחלט להסיר את האטראז' מהרשימה מכיוון שמדובר במכונית שאינה משפחתית בגודל מלא.
בהיעדר האטראז' קיימים מעט שינויים במדד: מאזדה3 היא עדיין המשפחתית הזולה ביותר לתחזוקה לפי משרד התחבורה. אחריה במקום השני יונדאי אקסנט וסקודה סקאלה במקום השלישי. יונדאי אלנטרה שהיתה במקום הרביעי במדד הראשון מחליפה מקומות עם פולקסווגן גולף - יותר יקר לתחזק יונדאי אלנטרה מפולקסווגן גולף. את המקום האחרון ברשימה מחזיקה טויוטה קורולה כמו במדד המחירים הראשון ובמקום השני מן הסוף עדיין נמצאת קיה סיד.
בקטגוריית רכבי המיני והסופר-מיני גם מורגשם שינויים: דאצ'יה סנדרו היא עדיין מכונית הסופר מיני הזולה יותר לתחזוקה בישראל – אבל במדד החדש מצוין כי דגם נוסף של פיג'ו הוזל במוסך: כך, בעוד שבמדד הראשון פיג'ו 208 תפסה את המקום העשירי וכבר נכנסה לתחום האדום - במדד אוגוסט ה-208 נמצאת במקום השני ובתחום הירוק. התייקרות המחירים של סוזוקי כפי שמופיעה במדד מתבטאת גם במכוניות הקטנות: סוזוקי סויפט שתפסה במדד הראשון את המקום השני יורדת למקום השישי ולתחום הצהוב – וסוזוקי איגניס שהיתה במקום השני יורדת אל המקום השלישי בעוד שקיה פיקנטו שומרת על המקום הרביעי.
במקומות האחרונים במדד מחירי התחזוקה נמצאות אותן שלוש מכוניות שנמצאו במקום האחרון גם במדד הקודם - רק הסדר השתנה: במדד הראשון הונדה ג'אז היתה במקום האחרון ויונדאי i20 במקום הלפני אחרון. כעת היונדאי תופסת את המקום האחרון – ואילו הג'אז תופסת את המקום לפני האחרון - ואילו טויוטה יאריס עדיין נמצאת במקום השלישי מן הסוף.
יש להדגיש כי בשלב זה המחירים אשר מופיעים במד עדיין מתפרסמים במשגרת פיילוט בלבד, כך שייתכן שתנודות במחירי הטיפול בדגם זה או אחר נובעות גם מאי סדר בשיטת החישוב של משרד התחבורה שנובע מהעובדה שעדיין מדובר בפיילוט, אך ניתן גם לשער שהמדד משקף עלויות של חלפים שהתייקרו, למשל בגלל משבר השבבים העולמי והעלייה בעלויות השינוע הימי.