הקטר הצ'כי יעצור? סקודה מתריעה על הפסקת ייצור עד סוף השנה
הקטר הצ'כי יעצור? סקודה מתריעה על הפסקת ייצור עד סוף השנה
מותג הרכב האירופי הנמכר בישראל סובל גם הוא מהמחסור העולמי בשבבים, ומזהיר מפני הפסקה או צמצום של הייצור - בדומה להודעת אופל מהשבוע שעבר; ההשלכות על הכלכלה הצ'כית עלולות להיות קשות במיוחד
סקודה הצ'כית מתריעה מפני הפסקה בייצור מכוניות שעלול להימשך עד סוף השנה. בכך מצטרפת החברה לאופל שהודיעה לפני כשבוע על סגירה של אחד ממפעליה עד סוף השנה.
לפי הודעתה של סקודה, היצרנית "תצמצם משמעותית ואפילו תעצור" את היצור בחלק ממפעליה החל ב-18 באוקטובר ועד סוף השנה. יש להדגיש כי סקודה מייצרת מכוניות במספר מפעלים של קונצרן פולקסווגן (שהיא מהווה חלק ממנו) באירופה וגם בהודו, ולכן סביר להניח שבדומה לאופל, גם סקודה תסתפק בסגירה יחסית מצומצמת של מפעלים - זאת בעקבות משבר השבבים העולמי.
ועם זאת, במקרה של סקודה, סגירת מפעלים עלולה להיות הרת אסון לא רק ליצרנית הצ'כית או לקונצרן פולקסווגן אלא גם לכלכלה הצ'כית. סקודה אינה נחשבת רק למעסיקה הגדולה במדינה, עם כ-180 אלף עובדים, אלא גם ליצואנית הסחורות הגדולה ביותר בצ'כיה.
בפועל, סקודה הגיעה למצב בו אגרה עשרות אלפי מכוניות מוכנות, אבל נטולות מערכות אלקטרוניות חשובות אשר דורשות שבבים, כלומר מחשבים, מערכות בטיחות ומערכות מולטימדיה, מה שמונע כמובן יצוא ומכירה של המכונית. לפי ארגון יצרני הרכב הצ'כי, המהלך עלול לחתוך את היקף היצור של סקודה אוטו מ-1.3 מיליון מכוניות לכ-1.15 מיליון יחידות השנה, נתון הקרוב מאוד להיקף היצור שלה אשתקד, בשנת הקורונה.
יש לציין כי סקודה היא מותג הרכב האירופי הנמכר ביותר בישראל והחברה מחזיקה בתואר זה מספר שנים. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, השנה נמכרו בישראל 17,568 מכוניות חדשות מתוצרת המותג, נתון אשר ממקם את סקודה במקום הרביעי בשוק אחרי יונדאי, טויוטה וקיה.