לקראת העלאת מס הקנייה: מבול רכבים סיניים יגיע בדצמבר
לקראת העלאת מס הקנייה: מבול רכבים סיניים יגיע בדצמבר
העלאת מס הרכישה על רכבים חשמליים ב־1 בינואר וצפי לקריסת יצרנים סיניים רבים בשנים הקרובות: שתי הסיבות לכך שדצמבר, שנחשב לחודש רדום בשוק הרכב, יתאפיין הפעם בריבוי השקות של דגמים חדשים, כולם סיניים, רובם חשמליים. כלכליסט מביא את הבולטים שבהם
דצמבר נחשב בדרך כלל לחודש רדום בשוק הרכב, עם מעט מאוד פעילות – אלא שהפעם החודש האחרון בשנה עומד להיות רווי השקות של מותגים חדשים. שתי סיבות ייחודיות תרמו לכך: ראשית, גובה מס הקנייה על רכבים חשמליים, שכיום עומד על 35%, צפוי לעלות ב־1 בינואר בשיעור שטרם נקבע; שנית, לא נותרו יצרני רכב סיניים רבים שאפשר לומר עליהם שהם יצליחו לשרוד את השנים הבאות ולא יקרסו.
שני הדברים הללו מובילים לכך שיבואני הרכב יהיו חייבים לייבא מסות של רכבים חשמליים ולשחרר אותם ממכס עד 31 בדצמבר - במס הקנייה הנמוך; ושהשבועות הקרובים יתאפיינו בהשקות מרובות של מותגי רכב חדשים, כולם סיניים, רובם חשמליים. כלכליסט מביא כאן את הבולטים שבהם.
דונגפנג בוקס
120 אלף שקל, לא סופי
המכונית החשמלית החדשה והקטנה של דונגפנג נקראת "בוקס", ויחידות ראשונות שלה כבר נרשמו לתנועה בישראל. המחיר מעניין: לפי הרישום, מדובר ב־120 אלף שקל, מחיר שאינו סופי. הממדים לא רעים בשביל מכונית בתג מחיר כזה: אורכה של בוקס הוא 4.02 מטרים, רוחבה 1.81 מטרים, גובהה 1.57 מטרים. הספק המנוע הרשמי לפי היצרנית הוא 95 כוחות סוס, משמע לא מדובר במכונית שתזנק ל־100 קמ"ש בסגנון טסלה 3, מה שכנראה רוב הלקוחות לא יחפשו בכל מקרה.
לפי מפרטי היצרנית, טווח הנסיעה אינו מהמכובדים: 310 ק"מ טווח נסיעה רשמי, כלומר בקיץ הוא בהחלט עשוי להצטמצם. אי אפשר שלא לציין שדלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, צפויה לקבל בקרוב את הזיכיון של דונגפנג במסגרת עסקה בשווי 110 מיליון שקל. הזיכיון, אגב, נמכר לפני שמכונית אחת של דונגפנג שווקה בישראל.
ליפמוטור 10 C
טווח נסיעה של 420 ק"מ
ליפמוטור הסינית אינה מותג חדש בישראל, אבל הסיפור מעניין: מטרו השיגה את זיכיון ליפמוטור לפני שנתיים, אבל אז סטלאנטיס המערבית רכשה את הזיכיון, מה שגרם להעברתו לזכיינית סטלאנטיס, סמלת. לליפמוטור יש שני דגמים רלבנטיים לישראל: 03 T הקטנה ורכב הכביש־שטח 10 C. ה־03 הקטנה כבר נוסעת בכבישי ישראל בגרסה יותר ותיקה, אך הדגם המעניין הוא 10 C – רכב הכביש־שטח של היצרנית.
לפי רישומי משרד התחבורה, המחיר (שאינו סופי) הוא 175 עד 190 אלף שקל בהתאם לרמת הגימור. הממדים בהחלט ממקמים את 10 C במקום מעניין: מדובר ברכב כביש־שטח שאורכו הוא 4.74 מטרים, כלומר יותר ארוך לדוגמה מאטו 3 של BYD. רוחבו 1.9 מטרים, וגובהו 1.68 מטרים. המנוע מפיק 218 כוחות סוס, וקיבולת הסוללה היא כמעט 70 קילו־ואט/שעה. טווח הנסיעה הרשמי הוא 420 ק”מ. יכולת הטעינה, לפחות לפי המפרטים של היצרן בסין, אינה מרשימה: עד 80 קילו־ואט בעמדה מהירה.
צ'אנגאן דיפאל 7S
ממוצב מול טסלה Y
זיכיון היבוא של צ'אנגאן הסתובב בין כמה יבואני רכב ויש לכך סיבה: צ'אנגאן היא אחת מארבע יצרניות הרכב הגדולות בסין בבעלות ממשלתית (דונגפנג, צ'אנגאן, FAW ו־SAIC), מה שמבטיח שבניגוד ללא מעט יצרנים שקרסו לאחרונה, היא לא תיעלם במהרה. הדגם הרלבנטי ביותר של צ'אנגאן לישראל הוא דיפאל 7S, רכב כביש־שטח חשמלי שממוצב מול טסלה מודל Y ודומותיה. מבחינת הממדים, מדובר ברכב המשתרע על אורך של 4.75 מטרים, רוחבו הוא 1.92 מטרים, וגובהו 1.61 מטרים. מכיוון שהרכבים עדיין לא נרשמו בישראל לתנועה, לא ניתן לדעת עדיין את המחיר המשוער או את הספקי המנועים, אך בסין 7S משווק בגרסאות הנעה אחורית המצוידות במנועים המפיקים 218 כוחות סוס בגרסת הבסיס או 258 כוחות סוס בגרסה הבכירה. קיבולת הסוללה של דגם הבסיס היא 69 קילו־ואט/שעה, ואילו קיבולת הסוללה של הדגם הבכיר היא 80 קילו־ואט/שעה. הטווח הרשמי לגרסה הבכירה הוא מעל 600 ק"מ, אך טווח זה נמדד לפי שיטת המדידה הסינית, הנחשבת מקלה מאוד.
MAXUS MIFA
מיועד לשבעה נוסעים
מבין הרכבים החדשים שיגיעו לישראל 7 MIFA של מקסוס הוא אחד המעניינים. ראשית, מדובר במיניוואן העממי היחיד בקטגוריה; שנית, למקסוס, נכון להיום, יש בישראל לא פחות משלושה יבואנים: אוטו חן מקבוצת בליליוס, UMI וגם היבואן הוותיק צ'יינה מוטורס. כיצד ריבוי היבואנים ישפיע על תחרותיות המחיר? בשבועות הקרובים נדע.
7 MIFA מיועד לשבעה נוסעים. בפועל מדובר ברכב גדול, אבל לא ברכב ענק כמו המיניוואנים שמיועדים לשוק האמריקאי. לפי נתוני היצרנית, 7 MIFA משתרע על אורך של 4.9 מטרים ורוחב של 1.77 מטרים. המנוע החשמלי מפיק 245 כוחות סוס, וקיבולת הסוללה, לפי פרסומים בסין, היא 77 או 90 קילו־ואט/שעה. הטווח האופטימי הוא עד 605 ק"מ, לפי שיטת המדידה הסינית האופטימית למדי.
DY 3 DAYUN
עד 100 קמ"ש בלבד
רשימת הדגמים הסיניים החדשים שיגיעו לישראל בשבועות הקרובים כוללת בעיקר מכוניות שמחירן חוצה את רף 100 אלף השקלים, רובן יתומחרו ככל הנראה גם הרבה יותר גבוה. אבל מכונית אחת חורגת מהכלל: דאיון 3 DY, חשמלית עירונית קטנה שלפי הצהרת היבואנית למשרד התחבורה מחירה יהיה כ־85 אלף שקל (לא סופי).
המכונית עצמה קטנה: אורכה 3.69 מטרים, רוחבה 1.68 מטרים. קיבולת הסוללה צנועה — 317 קילו־ואט/שעה — וטווח הנסיעה לפי שיטת המדידה הסינית הוא 330 ק"מ. המהירות המרבית לפי נתוני היצרן היא 100 קמ"ש. עובדה מדאיגה: לפי המפרטים שהוגשו למשרד התחבורה, מדובר במכונית שמצוידת בשתי כריות אוויר בלבד.
לינק אנד קו 02
המנוע מפיק 272 כוחות סוס
בשבוע שעבר התרחש בסין אירוע חשוב: זיקר הסינית ולינק אנד קו הודיעו על מיזוג. במסגרת המיזוג החברות ישתפו פלטפורמות ורכיבי הנעה, מה שבפועל יצמצם את השונות בין מותגי קבוצת ג'ילי השונים. לינק אנד קו היא למעשה חברה שבדית־סינית. חלק מהרכיבים שלה מגיעים מוולוו שבעצמה בשליטת ג'ילי, אבל בעתיד הם כבר יהיו סיניים לחלוטין.
02 שתגיע לישראל בקרוב היא המכונית הכל־חשמלית הראשונה של המותג בארץ. מבחינת השלדה, היא חולקת מכלולים עם זיקר X וסמארט 1, כולם מותגים בשליטת ג'ילי. אורכה 4.4 מטרים, ורוחבה 1.8 מטרים. המנוע מפיק 272 כוחות סוס, וקיבולת הסוללה היא 66 קילו־ואט/שעה. טווח הנסיעה הרשמי הוא 444 ק"מ. לפי רישומי היבואנית המוקדמים המחיר הוא 195 אלף שקל, אך זה כמובן עשוי להשתנות עם השקת הדגם.