גלגל חמישילא אידיאלית, אבל חשובה: הפיאט 500 החשמלית יכולה לעשות מהפכה
גלגל חמישי
לא אידיאלית, אבל חשובה: הפיאט 500 החשמלית יכולה לעשות מהפכה
אם הפיאט שנחתה השבוע בישראל תהפוך לסנסציה רק בגלל המחיר, יבואני הרכב המתחרים יהיו חייבים להתאים את עצמם - וכך עשויה להתרחש מהפכה בשוק. ויש לזה גם תקדימים, מהעבר הלא רחוק
בשבוע שעבר התרחש אירוע משמעותי עבור שוק הרכב המקומי: פיאט 500 החשמלית הושקה בישראל, כאשר מחיר הבסיס שלה עומד על 100 אלף שקל. עם זאת, כאשר מפרקים את המפרט של ה-500 החשמלית לגורמים מגלים שהגרסה הבסיסית היא לא בדיוק המכונית החשמלית האידאלית.
בראשונה, הטווח של ה-500 החשמלית הבסיסית מגיע לפחות מ-200 קילומטר. יכולת הטעינה שלה נחותה גם היא בגלל הסוללה שלה, וגם האבזור חסר, אבל כל אלה לא משנים: כאשר נכנסים לאולם התצוגה הראשי של פיאט בתל אביב, ניתן להבחין בתנועת לקוחות שכנראה שלא נראתה בפיאט זמן רב.
המשותף לכל הלקוחות הללו הוא העובדה שמדובר בלקוחות מסוג מאוד מסוים, כאלה שהפרוטה מצויה בכיסם וקונים את ה-500 החשמלית כמכונית פיצוי. מדובר בלקוחות שלא ממש מעוניינים להצטרף לעדה הקולנית של הטסלות הלבנות, וגם נמשכים לכך שה-500 אינה עוד מכונית משפחתית אפרורית, אלא מכונית מעוצבת עם קריצה היסטורית. רוב הלקוחות האלה לא ירכשו את ה-500 בגרסה הבסיסית שלה, כי אף אחד לא רוצה לנסוע במכונית שהטווח החשמלי שלה נמוך גם בנסיעה מתל אביב לחיפה. הם ירכשו את ה-500 החשמלית בגרסה היותר חזקה, שמסוגלת לנסוע בקלות 250 קילומטר בין טעינות.
העובדה שיש כיום בישראל מכונית חשמלית אשר משאירה עודף מ-100 אלף שקל במקרה הגרוע, או מ-120 אלף שקל במקרה היותר הגיוני - חשובה
מי שרוכש כיום מכונית חשמלית מהסוג של ה-500 או אפילו מהסוג של טסלה 3 לא עושה זאת משיקולים של הצורך להגיע מכאן לשם, אלא יותר משיקולי אופנה ורכישת סמל סטטוס. לראיה, מכוניות חשמליות פחות מסעירות (ראו ערך יונדאי איוניק EV) לא נמכרות בכמויות כאלה. וכאן נשאלת השאלה הגדולה: מתי שוק הרכב החשמלי בישראל יתחיל להתנהג כמו שוק רכב תחרותי – ומהם השיקולים שישפיעו עליו ויהפכו אותו לכזה?
בין אלטו ידנית לפיאט חשמלית
אחת הדוגמאות הטובות ביותר למצב בו שוק הרכב הישראלי התנהג כשוק תחרותי אמיתי התרחשה לפני כמעט עשור, כאשר ברשות המסים התוו לראשונה את מתווה המס הירוק - שיטת המיסוי של המכוניות החדשות בישראל. התוצאה הראשונה של המהלך הזה היתה יבוא של מכונית זעירה אשר שינתה את השוק: סוזוקי אלטו, מכונית קטנה וכמעט אלמונית אז, יובאה לישראל עם תיבת הילוכים ידנית. המחיר היה פחות מ-60 אלף שקל, ועם ישראל הסתער על האלטו הזעירה. אלפי מכוניות נמכרו עם תיבות ידניות וגם עם תיבות אוטומטיות.
הישראלים לא עשו אז חשבון על צורך במקום, על סלידה מהגיר הידני או על בטיחות. הם פשוט קנו בגלל המחיר. מהר מאוד התרחש בשוק מהפך: יבואני רכב שהיו להם מכוניות שהתחרו באלטו, כמו פיג'ו 107, הביאו גם, ויבואני רכב שלא היתה להם מכונית מתחרה ביצעו שינמוך של הדגמים שלהם כדי שהמחיר יתקרב לזה של סוזוקי אלטו הזעירה. כך לדוגמה בקבוצת קרסו, יבואנית רנו, גילו שיש ליצרן רנו קליאו עם מנוע 1.2 ליטרים פשוט ועם תיבה ידנית. הקליאו ההיא יובאה לישראל ועלתה רק מעט יותר מהסוזוקי הזעירה. יבואנים אחרים מיהרו לעשות אותו הדבר, ובישראל התפתח למשך כשלוש שנים שוק ערני של מכוניות קטנות וידניות, הכל בגלל הסוזוקי הקטנה.
בשוק המכוניות המשפחתיות בישראל דבר כזה לא יכול לקרות. המחירים בשוק זה קרובים עד לרמת אבסורד, וכמובן שיבואני הרכב טוענים שמדובר בכוחות השוק ולא בתיאום מחירים.
למכוניות המשפחתיות שמשווקות בישראל יש מטרה ברורה: להגיע לציי הרכב, שדורשים הנחות. במקרה של מכוניות כמו פיאט 500 החשמלית, אין ציי רכב שמבקשים את ליטרת הבשר שלהם
האם פיאט 500 החשמלית היא המכונית שתייצר מהפכה בשוק?
במצב כזה חשוב להבין שהמותג אינו משנה, העיצוב אינו משנה וגם לא התנהגות הכביש, הבטיחות והנוחות. מה שמשנה זה המספרים. ואם ה-500 תהפוך לסנסציה רק בגלל המחיר, אז יבואני הרכב המתחרים לפיאט יהיו חייבים להתאים את עצמם. כאמור, כאן יש ליבואנים בעיה: התחרות אינה ישירה. אם הלקוח רוצה רכב חשמלי ב-100 אלף שקל - אז לא משנה אם מדובר בפיאט 500, ביפנית, בקוריאנית או בסינית - העיקר שתהיה חשמלית ובגבולות המחיר האמור, אשר הופך את המכונית למוצר מצליח.
במקרה כזה עשויה להתרחש בענף הרכב הישראלי "תופעת אלטו", שתגרום ללא מעט כאבי ראש ליבואני הרכב. יבואני רכב שיש להם כיום רכב חשמלי יקר יותר יהיו חייבים להבין שללקוח לא משנה אם מדובר בכביש שטח, במשפחתית או במשהו אחר: אם המחיר לא ירד, אזי המכירות ייפגעו - ועוד בגלל מכונית קטנה ש"על הנייר" כלל לא מתחרה בהם. לכן כרגע עיני ענף הרכב הישראלי נשואות ל-500. אם היא תצליח, בקרוב ייווצר אפקט גל מעניין: יבואני רכב שמביאים ארצה דגמים יקרים יותר וחשמליים יצטרכו לייבא גרסאות מופחתות אבזור לדוגמה, כדי לטעון ש"גם להם יש חשמלית זולה". במקרה כזה שוק הרכב החשמלי בישראל יזכה לדחיפה משמעותית למעלה.
מדוע טסלה לא יצרה כזה אפקט בשוק?
התשובה מורכבת. ראשית, מבחינת יבואני רכב רבים, טסלה 3 היא בסופו של יום עדיין מכונית משפחתית - פלח שוק שבו, כאמור, ציי הרכב שולטים. הם מקבלים בכל מקרה הנחה על משפחתיות בעלות מנועי בנזין, ולכן אין להם מה להתחרות בטסלה. בשוק היוקרה, המורכב בעיקר ממותגים גרמניים, מבינים שיש אובדן מכירות, אבל גם מבינים שמדובר בשאלה של זמן עד שהגרמנים ימציאו רכבים מקבילים משלהם, שמן הסתם ינצלו את חוזקותיהן המסורתיות של אאודי, ב-מ-וו ומרצדס, אשר מיועדות למי שקונה מכונית יוקרה גרמנית ולא מכונית משפחתית שמגיעה מסין. נתון חשוב נוסף מתייחס לעובדה שכן יהיו בקרוב מתחרות: החל בסקודה אניאק החשמלית וכלה ביונדאי איוניק 5. מתחרות אלה ייצרו הייפ משלהן ויסתמכו על מנגנוני השיווק של היבואנים, והגעתן בכל מקרה תתרחש כאשר הגל הראשוני של מסירות טסלה בישראל כבר יירגע.