סגור
פקק תנועה מכוניות נתיבי איילון תל אביב
מכוניות באיילון. האם צפויה התייקרות של דגמי המכוניות ב-1 בינואר? (צילום: Corinna Kern/Bloomberg)

ניתוח
פורסמה הנוסחה לחישוב המס הירוק: איך זה ישפיע על מחירי המכוניות

משרד התחבורה פרסם את העדכון המלא לחישוב מס הקנייה על מכוניות חדשות, ממנו משתמע כי החל מ-1 בינואר צפויה התייקרות במרבית הדגמים החדשים שישווקו בישראל ומצוידים במנועי בנזין ודיזל. לאור הרכב הנוסחה החדש עיקר הפגיעה תורגש במכוניות היברידיות ובמכוניות קטנות

משרד התחבורה פירסם באופן רשמי את העדכון המלא להוראות הנוהל לחישוב מס הקנייה על מכוניות חדשות אשר פולטות זיהום אוויר. הנוהל ייכנס לתוקף בינואר הקרוב. נוסחת המיסוי הירוק נחשפה ב"כלכליסט" לפני שבועיים.
כיום על כל המכוניות החדשות שמיובאות לישראל מוטל מס קנייה. מס הקנייה מחושב בהתאם למתווה אשר נקרא "המס הירוק" – מתווה שנכנס לתוקף לראשונה בשלהי שנת 2009 ומאז גובה מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות מחושב לפיו.
גובה מס הקנייה נקבע בסולם עולה בהתאם לסוג ההנעה - היברידית, פלאג אין היברידית או חשמלית. כאשר הטכנולוגיה היא חדשה וידידותית לסביבה מס הקנייה על המכונית הוא יחסית נמוך, אבל ככל שהשנים עוברות וסוג ההנעה של המכונית הופך להיות יותר נפוץ- כך גובה מס הקנייה עולה, כשגובה מס הקנייה המרבי שניתן להטיל על רכב הוא 83%.
כך, בשעתו מס הקנייה אשר הוטל על מכוניות היברידיות היה נמוך ועלה בהדרגה ל- 83%. בשנה שעברה מס הקנייה על מכוניות פלאג אין הייבריד הגיע ל-83% ונכון לשנת 2024, המכוניות היחידות שעליהן לא מוטל מס קנייה בגובה 83% הן החשמליות – שכיום גובה מס הקנייה המוטל עליהן הוא 35%.
יצוין כי מס הקנייה אשר יוטל בינואר הקרוב על מכוניות חשמליות טרם נקבע וצפוי להתפרסם במהלך החודשים הקרובים. ועם זאת, לצד מס הקנייה שמוטל על המכוניות החדשות ישראל גם מעניקה "פרס": על כל מכונית חדשה המיובאת לישראל, בין אם היא חשמלית או לא חשמלית, מנוכים סכומים אשר מגיעים עד לכ-17 אלף שקל. הסכומים האלה מחושבים באמצעות נוסחה מתמטית מורכבת וייחודית, שבמסגרתה נלקחים בחשבון חמישה סוגים של מזהמים שהרכב פולט – 2CO, HC (פחמימנים), PM (חלקיקים), NOX (תחמוצות חנקן) ו CO (פחמן חד חמצני).
גזים מזהמים אלה הם הבסיס לנוסחת חישוב בה משקלו של כל אחד מהם נלקח בחשבון ומחולק במכנה כשבסופו של החישוב נקבע באיזו "קבוצת זיהום" מ 1 עד 15 הרכב ממוקם. כאשר רכב שנמצא בקבוצה הראשונה הוא מקבל הטבה של כמעט 17 אלף שקלים מגובה הקנייה ורכב שנמצא בקבוצה ה-15 (כלומר מזהם כבד) לא מקבל שום הטבה. הנוסחה הזאת מתעדכנת מדי שנתיים כאשר המשקל של כל אחד מהמרכיבים משתנה כך שיהיה ניתן להעלות את קבוצת הזיהום של המכוניות ולתת להן פחות הטבת מס.
הסיבה לעדכונים התקופתיים היא שהנוסחה נועדה מלכתחילה לעודד יבוא של מכוניות נקיות – אך יצרני הרכב מעדכנים את הטכנולוגיה כל הזמן והמכוניות הופכות להיות יותר ויותר נקיות, כך שהנוסחה מאבדת מיעילותה- ולכן דורשת עדכונים תקופתיים.

עלייה במשקל כל המזהמים

מהשוואה בין הנוסחה הישנה שפורסמה ב-2022 לזו שפורסמה הלילה עולים שורה של שינויים. משקלו של CO2 בנוסחה עלה מ-183 גרם לקילומטר ל-199, כלומר מיסוי יותר גבוה על פליטת פחמן דו חמצני. משקל הפחמימנים בנוסחה עלה גם – מ 7.447 מיליגרם לקילומטר ל 8.772. גם משקלם היחסי של הפחמימנים השתנה לרעה בנוסחה- מ 541 מיליגרם לקילומטר ל 634 מיליגרם לקילומטר. משקלן של תחמוצות חנקן בנוסחה החדשה עלה באופן משמעותי: מ 139 מיליגרם לקילומטר ל 163 מיליגרם לקילומטר. ואילו המשקל היחסי בנוסחה של הפחמן עלה מ 0.35 מיליגרם לקילומטר ל 0.412. בשורה התחתונה - מדובר בשינוי מרחיק לכת של אופן חישוב גובה זיכוי המס. כלומר החל ב 1 בינואר מכוניות צפויות "לקפוץ" שתיים עד ארבע קבוצות באותו מדד מזהמים בעל 15 קבוצות. כל "קבוצה" פירושה הטבה של מעל אלף שקלים. כלומר גובה הטבת המס על דגמי מכוניות רבים, ממכוניות קטנות ועד מכוניות היברידיות, צפוי להצטמצם במעל 3,000 שקלים, משמע הן יתייקרו בשיעור דומה, אלא אם יבואני הרכב יסכימו "לספוג" את צמצום הטבת המס.
לצד השינויים בנוסחת חישוב מס הקנייה כולל פרסום משרד התחבורה גם כמה שינויים ביחס לנוסח של 2022. כיום משווקות בישראל מספר מכוניות המצוידות בטכנולוגיית "מיילד הייבריד" כלומר הן לא היברידיות מלאות אך יש להן מנגנונים שמסוגלים לאגור חשמל אשר נוצר בעת בלימה ולהשתמש בו לסייע למערכות הרכב. חלק מיבואני הרכב שטענו שמדובר במכוניות היברידיות לכל דבר נכנסו למאבקים מול המדינה בנושא ולכן במסמכי משרד התחבורה מצוין שהנוסחה החדשה אינה מתייחסת למכוניות מיילד הייבריד כרכב היברידי – אלא אם המתח במערכת ההנעה הוא מעל 50 וולט.
המשמעות של העדכונים הנוכחיים כאמור היא התייקרות ב-1 בינואר של רוב הדגמים החדשים שישווקו בישראל אשר מצוידים במנועי בנזין ודיזל. לאור הרכב הנוסחה החדש עיקר הפגיעה תורגש במכוניות היברידיות ובמכוניות קטנות. עם זאת, הנוסחה החדשה עשויה לעודד מחדש יבוא של מכוניות פלאג אין הייבריד מכיוון ששיעור פליטת המזהמים שלהן עדיין נותר יחסית נמוך.