המדינה לא תוותר על ההכנסות מאגרות של רכבים חשמליים
המדינה לא תוותר על ההכנסות מאגרות של רכבים חשמליים
במשרדי האוצר והתחבורה בוחנים את ביטול ההטבות לרכבים חשמליים, שמטרתן לעודד את השימוש בהם: מס הקנייה הנמוך יחסית ואגרת הרישוי הקטנה משמעותית. ביטול ההטבות אמור להכניס לקופת המדינה כ־500 מיליון שקל בשנה הבאה
מרכז המחקר והמידע של הכנסת פרסם בשבוע שעבר סקירה על הכנסות המדינה בשנת 2023 והצעת התקציב המעודכנת בשנת 2024 ובה התייחסות להכנסות מיבוא כלי רכב.
הנתונים אינם מפתיעים: הרכב החשמלי הולך ומשתלט על השוק בישראל והדבר בא לידי ביטוי בהקטנת הכנסות המדינה. כחלק מעידוד המעבר למכוניות חשמליות מס הקנייה עליהן נמוך משמעותית ממס הקנייה שמוטל על מכוניות שאינן חשמליות. בנוסף, נחסכות מהמדינה הכנסות מהבלו על הדלק. כפי שמצוין במסמך, "בשנים האחרונות יש מגמת עלייה ביבוא רכבים חשמליים, שאומנם מחירם גבוה יחסית לרכבים עם הנעה רגילה, אולם הם לא צורכים דלק וסולר, ולכן יש צפי לירידה יחסית בהכנסות מבלו על דלק וסולר".
על פי הנתונים, היקף הכנסות המדינה אשתקד מיבוא כלי רכב היה כ־50 מיליארד שקל אשר מהווים 11.4% מההכנסות. ההכנסות מאגרות הרישוי בשנת 2021 היו 5.1 מיליארד שקל. ב־2022 היקף ההכנסות היה 5.3 מיליארד שקל, וב־2023 (לפי אומדן) 6.2 מיליארד שקל. נכון לשנה שעברה, היקף כניסת הרכב החשמלי לישראל עקף את נתוני אירופה וארצות הברית: 17.9%. בחודש שעבר עברה מדינת ישראל את רף 100 אלף המכוניות החשמליות, אבל המספר הזה עשוי לגדול השנה למעל 250 אלף מכוניות חשמליות. אלה ישלמו למדינה אגרה זעומה של פחות מ־500 שקל, בזמן שילך ויפחת היקף היבוא של מכוניות לא חשמליות שמכניסות למדינה אלפי שקלים כל אחת באגרות הרישוי.
השבוע פרסם משרד התחבורה את טבלת אגרות הרישוי החדשה שתיכנס לתוקף ב־1 באפריל. אגרות הרישוי צפויות להתייקר. אבל גם בטבלה החדשה של משרד התחבורה רכב חשמלי מקבל הטבה באגרת הרישוי. הטסט של מכונית חשמלית, גם אם היא זולה וגם אם היא יקרה, עולה 426 שקל. לדוגמה, המכונית הנמכרת ביותר בישראל כיום — אטו 3 של BYD שמחירה לצרכן הוא כ־170 אלף שקל — גובה אגרת הרישוי שלה הוא 426 שקל, לא כולל אגרת רדיו בגובה של כ־150 שקל. לשם השוואה, גובה אגרת הרישוי של מכונית מקבילה במחיר, למשל יונדאי אלנטרה, יהיה באפריל 2,185 שקל.
אבל החישוב עומד להשתנות, כפי שפורסם ב"כלכליסט". משרד התחבורה כבר החל בשינוי המנגנון שמחשב את אגרות הרישוי. העלייה הזו היתה אמורה להיות חלק ממהלך גדול יותר של מס נסועה על הרכב החשמלי בשנת 2026. אבל מס הנסועה לא ייצא לפועל בזמן הקרוב. לעת עתה העלאת אגרת הרישוי על הרכב החשמלי ממתינה לחתימה של שר האוצר ושרת התחבורה ולדיון בוועדת הכספים. בסקירה של מרכז המחקר של הכנסת מעריכים שהיקף ההכנסות למדינה בשנה הבאה כתוצאה מביטול ההטבות לרכב החשמלי יהיה 500 מיליון שקל.
בשבועות האחרונים יבואני הרכב חוששים שאגרות הרישוי לרכב חשמלי יעלו ויימחק אחד היתרונות המשמעותיים שנותרו לתחום זה. אחרי הכל הביטוחים התייקרו, הטעינה המהירה מתייקרת, הלקוחות מגלים שהחלפים לא זולים ומספר הלקוחות הפוטנציאליים שיש להם יכולת להתקין עמדת טעינה — פוחת. אבל בינתיים דווקא בשוק ציי הרכב כבר נערכים לעליית האגרות. יש להניח שבמשרד האוצר לא ימהרו לוותר על 500 מיליון שקל יחד עם ויתור על מס הנסועה.