סגור
אולם תצוגה קיה
אולם תצוגה קיה

רוצים לקנות מכונית חדשה? תתכוננו לאותו דבר, בשם אחר

המכות שסופג שוק הרכב העולמי ממשיכות להשפיע על צרכני הרכב הישראלים. ליצרנים אין תקציבים לפתח דגמים חדשים, והלקוחות בישראל שמשתוקקים למכונית חדשה מקבלים גרסאות "משודרגות" של דגמים קיימים, רק בתוספת של כמה אלפי שקלים. יבואן רכב: "כשבישראל צריך מכוניות והצרכנים מראים בורות, אז אפשר לתת להם הכל"

שוק הרכב הישראלי נכנס בקול תרועה למחצית השנייה של 2022 לפני כמה שבועות, אבל התרועה רחוקה מאוד מלהיות תרועה של שמחה, והצפי למחצית השנייה של 2022 רחוק מאוד מלהיות כזה שמיטיב עם הצרכן. ראשית, מבחינת נתוני המסירות ניכרת ירידה בשוק הרכב הישראלי.
במהלך המחצית הראשונה של 2022 נמסרו בישראל 158,845 מכוניות ובמהלך המחצית הראשונה של 2021 נמסרו 184,665 מכוניות. מדובר בירידה של 14% שנובעת ממחסור עולמי במכוניות, אבל הירידה במסירות לא מספרת את מה שעומד להתרחש במחצית השנייה של השנה בשוק הרכב בישראל. בפועל, הירידה אינה ירידה כה קשה, מה שמבטא גם את היכולת של יבואני הרכב להביא מכוניות יש מאין וגם את היכולת של הצרכנים לחרף נפשם ולשלם עבור מכונית חדשה כל מחיר שהיבואנים ידרשו. אבל כאמור זהו רק סימפטום של מה שעתיד לקרות בארץ בקרוב.
"בענף הרכב העולמי נוצר מאזן חדש של יצרני הרכב מול הדילרים, מול היבואנים ומול הצרכנים", מספר גורם בענף. "אם בעבר יצרן רכב הבטיח לנו אלף מכוניות על האונייה ועוד אומר לנו תודה שאנחנו מסייעים לו להיפטר מהמלאי, כיום יצרן רכב מתייחס ליבואנים בישראל כאילו שהוא מוכר שעוני יוקרה במהדורות מוגבלות. כיום נוצר מצב שהיצרן מבטיח 500 מכוניות ואחר כך שולח מייל התנצלות ומסביר שיש לו רק 200 מכוניות. זמני אספקה אינם זמני אספקה, מילה אינה מילה. בהתכתבויות עם יצרני הרכב מופיעה הרבה פעמים המילה 'סליחה'. כיום יש מאזן חדש: יצרני הרכב הפכו במידה מסוימת מיצרנים המוניים לגופים שההתנהגות שלהם מזכירה בוטיק: הם מייצרים כמה שהם רוצים ובמחירים שהם רוצים – ומי שרוצה לוקח".
האפקט הראשון של מצב זה הוא התייקרות חריגה של מכוניות המשווקות בישראל, התייקרות שכבר הגיעה לצרכנים בארץ. "בדרך כלל אין אצל יבואני הרכב מהלכים של ייקור מכוניות ביולי־אוגוסט כי כל עם ישראל בחופשה ולא קונים מכונות בחודשים האלה", אומר יבואן רכב. "כעת המצב השתנה. כבר יש בשטח עליות מחירים וברגע שהסכר ייפרץ יבואנים רבים יעלו את המחיר".
בשיחות סגורות מנסים יבואני רכב למצוא דרכים כיצד לייקר את המכוניות אבל להמתיק את רוע הגזירה. היצרנים בדרכם משתפים פעולה עם התופעה: כיום יצרנים רבים מוצאים עצמם במצב שבו אין להם תקציבי מחקר ופיתוח להציג דגמים חדשים. הכסף הגדול של היצרנים מופנה לפיתוח של מכוניות חשמליות ורכישה של סוללות. מתקני הייצור הגדולים מושבתים עדיין בגלל התפרצויות קורונה במזרח אסיה וזה משפיע על ספקי חלפים. כמו כן יש מחסור עולמי בחלפים בגלל המלחמה באוקראינה ובעיות רבות נוספות, מה שגורם ליצרני הרכב להציג לא מעט גרסאות "מתיחת פנים". כלומר, גרסאות מעודכנות של דגמים קיימים.
התוצאה היא שהלקוחות בישראל מקבלים מכונית שהיבואן מכנה "חדשה", כאשר בפועל השינויים מסתכמים בעדכון העיצוב של הפנסים או הפגוש, ובעליית מחיר בהתאם. כך הדגימה לאחרונה יבואנית סקודה שהציגה קארוק מחודש, ועל הדרך ייקרה את הרכב בכמה אלפי שקלים. יבואנים נוספים נערכים להצגת גרסאות "משודרגות" בתקווה שהצרכן לא ישים לב שהוא משלם עוד אלפי שקלים עבור איתות בעיצוב שונה. במקביל מעריכים בענף הרכב שדווקא הדגמים היותר פשוטים יראו בקרוב עדנה, ויש לכך כמה סיבות.
"כשבישראל צריך מכוניות והצרכנים מראים בורות, אז אפשר לתת להם את מה שלא הכי חדש, מה שלא היברידי ומה שיצרני הרכב יכולים לייצר בקלות למדינות שאינן מחמירות", מסביר אחד היבואנים. "תכלס, ישראל היא המדינה שאפשר למכור בה את הגרסה הלא היברידית של דגמים שבעולם מוכרים כהייבריד, בגלל שהציבור כאן רוצה בזול. ולכן השנה הנוכחית תאופיין בהצגה של גרסאות לא מתקדמות של דגמים קיימים".
שלא במפתיע, ההתייקרות הצפויה במחירי המכוניות הרגילות מתגמדת ביחס לכאוס השורר בשוק המכוניות החשמליות. בל נטעה, כל שוק המכוניות החשמליות במחצית הראשונה של 2022 מסתכם בפחות מעשרת אלפים מכוניות, אבל הוא מושך הרבה יותר תשומת לב והמגרש שעליו משחקים יבואני הרכב הוא הרבה יותר מגוון ונתון לכללים שונים. מדוע? קודם כל בגלל הסינים: בימים אלה ז'ידו, EVEASY ויצרני רכב סיניים נוספים נערכים לכניסה לשוק הרכב הישראלי. בנוסף, חלק מזיכיונות היבוא של רכב סיני נמצאים בידי שחקנים שאינם משתייכים למועדון של יבואני הרכב הוותיקים. אבל מעבר לכך, שוק הרכב החשמלי נמצא כבר חודשים בכוננות פגיעה בגלל כמה סיבות: המלחמה באוקראינה שגרמה לזינוק בעלויות של חומרי הגלם, העלייה הצפויה במס הקנייה בינואר וכמובן העובדה שלחלק מיבואני הרכב בכלל אין מכוניות למכור אלא רק לקבל הזמנות על הנייר.
בענף הרכב מעריכים כי בחצי השנה הקרובה המצב בשוק הרכב החשמלי יוחמר וכי השוק צפוי להתנהג באופן מעניין. קודם כל, המחירים יעלו. בשבוע שעבר יבואנית ג'ילי כבר החלה בהעלאת מחירים ולנוכח העובדה שג'ילי ג'יאטומטרי C היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בישראל, מדובר בפתיחת סכר שתעניק לגיטימציה ליבואנים נוספים של רכב סיני להעלות מחירים. אחרי הכל, מדובר ברכבים שרשימת ההמתנה עבורם משתרעת הרחק לתוך 2023 ומחירי הדלק רק מתמרצים את הצרכנים לעמוד בתור, כך שעליית מחירים אצל רוב יבואני הרכב החשמלי מסין היא עניין של זמן.
אבל שאלה אחת עודנה פתוחה: מה יקרה עם יבואן שלא העלה מחירים בכלל? עם טסלה ומבול הסיניות קל לשכוח שיונדאי, סקודה ויצרניות נוספות עדיין משווקות בארץ מכוניות חשמליות ומחירי הדגמים שלהן כלל לא עלו מתחילת השנה. במקרה של מותגים כמו טויוטה, האיסור על פתיחת הזמנות מופיע באתר היבואנית עם התנצלות. במקרה של סקודה ויונדאי, המחיר לא נע מתחילת השנה אבל אי אפשר לפתוח הזמנה. המכוניות הללו לא ממש מהוות דגמים רבי־מכר עבור היבואניות אבל יש להן תפקיד אסטרטגי חשוב, והחודשים האחרונים הם קריטיים שכן במהלכם ייקבע האם המכוניות החשמליות ה"עממיות" של סקודה ויונדאי יזנקו מעבר ל־200 אלף שקל, והאם זו של טויוטה תזנק בגרסת הבסיס אל מעל 250 אלף שקל, וזאת עוד לפני עליית המסים.
מבחינת היבואנים מדובר בבעיה: אם המחיר יתייקר בינואר כך שישקף גם את המחסור באספקה ובחלפיםם וגם את עליית המס, ההתייקרות עשויה להיות כזאת שתשבור את גב הצרכן, ולכן ככל הנראה ההתייקרות תגיע בשני גלים. אחד עם עליית המס ואחד קצת קודם. מתי קודם? ככל הנראה כאשר לעם ישראל יהיה כסף, כלומר אחרי החופשות של אוגוסט.