ניתוחמה מסתתר מאחורי הקמפיינים הנוצצים של יבואני הרכב?
ניתוח
מה מסתתר מאחורי הקמפיינים הנוצצים של יבואני הרכב?
בעוד יבואני הרכב משיקים דגמים חדשים בקצב מסחרר, מתחת לפני השטח מצטברים סימני אזהרה: מלאי תקוע, התחייבויות ענק ליצרנים ותחרות פנימית - שמעיבים על שוק הרכב המקומי ב-2025
אם במהלך ימים אלה יגיע לישראל אנליסט של שוק הרכב העולמי, הוא עשוי לחשוב כנראה שישראל היא סוג של אוטופיה אוטומוטיבית במזרח התיכון. בכל מקום ניתן להבחין בפרסומים שמציעים ללקוחות מכוניות חשמליות חדשות, רובן סיניות. יבואני הרכב דוחקים בלקוחות לרכוש היום לפני עליית המס, ומותגים חדשים, כולם סיניים, צצים בשוק הישראלי מדי שבוע.
המציאות בפועל הרבה יותר מורכבת. לפי רישומי איגוד יבואני הרכב, עד כה נמסרו בישראל כ-258 אלף מכוניות חדשות, משמע שנת 2024 צפויה להסתיים עם כ-270 אלף מכוניות חדשות. אבל מתחת לפני השטח, לנתון האופטימי הזה יש הרבה "תופעות לוואי": חלק ניכר מהמכוניות האלה הן מכוניות ישנות מאוד שיבואני הרכב נתקעו עמן אפילו מעל עשרה חודשים. ביקור במחלקות הטרייד אין הגדולות של יבואני הרכב מגלה שבאורח מסתורי אפשר למצוא לא מעט מכוניות שיש להן אפס קילומטר על השעון אבל הן יד ראשונה פרטי, כלומר היבואן רשם את הרכב על שם העובדים. בקיצור: יש כאן בעיה. שנת 2025, כך עושה רושם, תהיה לא פחות בעייתית. ואלה הסיבות.
יבואני הרכב נערכו למס קנייה של 83%. בשבוע שעבר הודיע משרד האוצר כי מס הקנייה על רכב חשמלי, שהיה אמור לעלות מ-35% ל-83%, יעלה "רק" ל-45%. יבואני הרכב הפעילו על משרד האוצר לחצים אדירים וקיבלו את מה שרצו, אבל גם הכינו תוכניות מגירה. כלומר, ייבאו כמויות גדולות מאוד של מכוניות בהסתמך על הבוננזה שיעשו כאשר מס הקנייה יעלה והם ימכרו לציבור מכוניות ששוחרו לפי שיעור מס קנייה של 35%. למעשה, השבועות האחרונים אופיינו ברמיזות רבות של היבואנים ללקוחות על עלייה מאסיבית במס הקנייה. כעת זה לא יקרה, והיבואנים הזמינו כמויות גדולות.
ההתחייבויות ליצרנים. בשבוע שעבר הושקה בישראל חשמלית חדשה של לינק אנד קו. השבוע הושקה בישראל חשמלית של צ'אנגאן. בקרוב יושקו בישראל החשמליות החדשות של דונגפנג. המחיר של החשמלית של לינק אנד קו הוא 170 אלף שקל, ומדובר ברכב סיני שחולק מכלולים רבים עם זיקר איקס היקרה משמעותית, וגם עם סמארט 1. לפני כשבועיים פרסמה דלק רכב דיווח מעניין לבורסה לפיו שווי המלאי של מטרו שבכוונתה לרכוש הוא כ-257 אלף שקל - משמע כ-3,000-2,500 מכוניות.
הקמפיינים כבר באוויר, והמשמעות של מצב כזה, מתחת לכותרות היפות, הוא שכאשר מותג חדש או דגם חדש מגיע לישראל, היבואן מתחייב ליצרן על כמויות אדירות. המלאי של מטרו ממחיש זאת היטב. אם ניקח את כל הדגמים החדשים, שסביר להניח שהיבואן התחייב בכל אחד מהם על אלפי יחידות כדי לקבל את הדגם הנחשק, נבין מהר מאוד שבקרוב ייווצר "פקק" של הדגמים האלה.
המלאי שכבר מעיק וההתיישנות הטכנולוגית. יבואני הרכב נמצאים בימים אלה במרוץ לאיתור קרקעות פנויות. ויש לכך סיבה: בנמלי ישראל לא מסכימים לאפשר ליבואנים לאחסן מכוניות בגלל המצב הביטחוני, והרכבים חייבים להיפרק מהר. אבל מעבר לכך, מתברר שיבואני הרכב עדיין "יושבים" על מלאים גדולים של רכבים, וגם לכך יש סיבה: מחד, חשמליות חדשות מגיעות מסין והיבואנים של הדגמים החדשים משקיעים הון בשכנוע הציבור שמדובר בדגמים הכי מתקדמים. ובציבור קיים מה שנקרא FOMO, כלומר "החשש מלפספס".
התוצאה? יבואן שתקוע עם חשמלית שיושבת במחסן מעל ארבעה-חמישה חודשים צריך להתמודד עם העובדה שחינה סר. מה שנחשב "פרימיום טק" מתוחכם לפני חצי שנה - נחשב כיום מיושן. וממה שמיושן קשה להיפטר.
דגמי המפתח החדשים. כאמור, הרכב החדש של לינק אנד קו עולה 170 אלף שקל, והוא לא שונה ברמת המכלולים מזיקר איקס היקר יותר. דונגפנג בוקס הקטנה נרשמה במחיר של 120 אלף שקל במשרד התחבורה. לצ'רי יש מכונית פלאג אין הייבריד חדשה ששמה "אריזו" והיא תיחשף בעוד כשבוע, במחיר מוצהר של 174 אלף שקל.
מי שנחשף לקמפיינים של יבואני הרכב יבין שכנראה שיש כאן מידה לא מבוטלת של היסטריה מצד היבואנים, בין היתר מהגעתם של דגמים חדשים וזולים מאוד. הלינק אנד קו והבוקס של דונגפנג ממחישות זאת היטב. וזה אגב לפני גל של מכוניות "לואו קוסט" סיניות שמגיעות לישראל כעת בחסות ההקלות שמעניק משרד התחבורה לרכב בתקינה אירופית מצומצמת.
מאבקי יבואנים. כאמור, לינק אנד קו 02 דומה מאוד לזיקר X, אבל זולה ממנה. כלמוביל מכינה בקרוב דגמים חדשים של יצרנית הרכב הסינית OMODA, שהיא למעשה עוד גרסה ממותגת של המכוניות של צ'רי. למקסוס יש שלושה יבואנים בישראל. ל-JAC יש שני יבואנים בישראל. כל מהלך של אחד מ"יבואני הכפילות" האלה - יפגע מיידית ביבואן השני.
האם זה יגרום להורדת מחירים? אם כן, זה יהיה מהלך מבורך, אבל בענף הרכב הישראלי הורדות מחיר הן נדירות מאוד. סביר להניח שבמקום להוריד מחיר היבואנים יעדיפו להציף את מגרשי האפס קילומטר, למכור בשקט ומתחת לשולחן לחברות ליסינג או לצאת במבצעי מכירות סקטוריאליים. לכל אלה אגב יש השפעה על שוק המשומשות, שתורגש בקרוב בירידות ערך.
נקמת האפס קילומטר. מי שיבדוק כעת את אתרי חברות הסחר הגדולות יגלה שאין להן הרבה רכבי "יד ראשונה אפס קילומטר" חשמליים למכירה. יש מאזדה בשפע, ה-JAECOO החשמלי מככב - אבל החשמליות נעלמו. בדיקה בשטח מגלה שדווקא יש חשמליות, אבל החברות מעדיפות לחכות לעליות המחירים של ינואר ואז לייקר את הסחורה. ובחלק מהמקרים זו סחורה די ישנה. כיצד יגיב שוק הרכב החדש למצב בו למעשה חברות הסחר משווקות חשמליות בכמויות אדירות במחירים יותר נמוכים מיבואני הרכב? את זה עוד נראה.