עתיד חשמלי? העסקה עם רבל חושפת את התוכניות האמיתיות של ג'נרל מוטורס
עתיד חשמלי? העסקה עם רבל חושפת את התוכניות האמיתיות של ג'נרל מוטורס
החברת הישראלית דיווחה היום לבורסה על עסקה מול ג'נרל מוטורס, במסגרתה היא תייצר לה שסתום למיכלי דלק לרכב היברידי, ותניב לה הכנסות בשווי 15 מיליון יורו. לדבריה מדובר ב"פריצת דרך לשוק כלי הרכב ההיברידיים", רמז לכוונות יצרני הרכב הגדולים
בזמן שיצרני הרכב האמריקאים מצהירים על עתיד חשמלי, דווקא ספקי המשנה שלהם נותנים תובנות אמיתיות ומעניינות על התוכניות שלהם.
להצגת דגם חדש כיום קודמות מספר שנות תכנון, במהלכן מפרסם יצרן הרכב מאות מכרזים לאספקתו של כל רכיב מתוך רשימה של מאות אלפי פריטים, שבסופו של דבר הופכים בתהליך הייצור למכונית מוגמרת.
רשימת הספקים של כל יצרן רכב כוללת אלפי ספקים שמייצרים עבורו כל רכיב, מצמיג ועד מעגל אלקטרוני או שסתום בקרה, וכאשר היצרן מתקשר עם ספק ליצור חלק ספציפי לרכב, הספק נערך למחזור ייצור שעשוי להימשך אפילו עשר שנים. כלומר, כל מחזור חייה של המכונית, שלא לדבר גם על אספקת חלקי חילוף בעתיד למקרה תקלות. מבין אותם אלפי ספקים, יש גם קומץ של חברות ישראליות שרובן עוסקות בתחומי האלקטרוניקה והסייבר, אך מיעוטן, למשל רבל, עוסקות דווקא ביציקות פלסטיק.
כך, רבל מדווחת היום לבורסה כי חתמה על עסקה מול ג'נרל מוטורס, במסגרתה היא תייצר ותספק לה שסתום מיוחד למיכלי דלק לרכב היברידי. מה שמעניין בעסקה הוא כמובן שמדובר ברכב היברידי ולא חשמלי – ומעבר לכך שמדובר בעסקה לטווח של תשע שנים (היקף הכנסות צפוי: 15.2 מיליון יורו). כלומר ג'נרל מוטורס, שלפחות לעת עתה כלל אינה מצהירה באופן נרחב על פיתוח של רכבים היברידיים ושמה את כל יהבה על תכניות חישמול – אכן נערכת ליצור של רכב היברידי.
השסתום של רבל לפי תיאורי החברה מותקן במיכל הדלק של רכבים ומונע זרימת דלק אל המנוע בשעת הצורך, כלומר תורם לאיכות הסביבה. אך מעבר לכך, מפרסמת רבל הצהרה לפיה "החברה רואה בהתקשרות בהסכם פריצת דרך לשוק כלי הרכב ההיברידיים, אשר להערכת החברה צפוי לצמוח בשנים הבאות כתוצאה מדרישות רגולטוריות גוברות להפחתת זיהום אוויר מחד, וממגבלות תשתית המשפיעות על מספר כלי הרכב החשמליים, מאידך".
דווקא הערכה כזאת מצד חברה שנמצאת מאחורי הקלעים של תעשיית הרכב העולמית ופועלת כספקית ליצרני הרכב עוד משלב התכנון של המכוניות, עשויה לרמוז לא מעט על כוונותיהם האמיתיות של יצרני הרכב הגדולים.