סגור
נשיא טורקיה ארדואן ו מפעל יונדאי בטורקיה
נשיא טורקיה ארדואן ומפעל יונדאי בטורקיה

ניתוח
החרם הטורקי עצר את היבוא של יונדאי, והוא מתחיל לחלחל גם לטויוטה

יבואני הרכב סברו כי ניתן לעקוף את החרם הטורקי על ידי השטה של מכוניות למדינות אחרות ומשם לישראל, או שיצרני הרכב יתערבו לטובתם. עד עתה לא ניתן להזמין שלושה מהדגמים הכי פופולריים של יונדאי, וגם המלאי של המתחרה טויוטה מתכווץ

"לקוחות יקרים: בעקבות החלטת ממשלת טורקיה על הפסקת קשרי המסחר עם ישראל, קיימים שיבושי אספקה לדגם המבוקש. בשלב זה לא ניתן לבצע הזמנה". הודעה נדירה זו מופיעה באתר יונדאי ישראל בפני כל מי שמעוניין לפתוח הזמנה על אחד משלושה דגמי הליבה החשובים של יונדאי: באיון, i20 ו־i10. המשותף לשלושת הדגמים האלה מעבר להיותם רכבים עממיים, הוא ששלושתם מיוצרים במפעל יונדאי בטורקיה.
ב־2 במאי הודיע הממשל הטורקי כי הוא משעה את כל קשרי המסחר עם ישראל עד להפסקת אש קבועה ברצועת עזה. מאז חלפו כחודשיים וחצי וחזרה לקשרי מסחר תקינים אינה נראית באופק. יבואני הרכב סברו בתחילה כי ניתן לפתור את הבעיה באמצעות השטה של המכוניות המיוצרות בטורקיה למדינות אחרות ומשם לישראל, או שיצרני הרכב יתערבו לטובתם. בפועל זה לא קרה.
גם בטויוטה, המתחרה של יונדאי שמייצרת בטורקיה, מורגש הלחץ. עדיין אין הודעה פורמאלית, וזאת משום שיבואנית טויוטה קיבלה משלוח של רכבים שיצא מטורקיה לפני הפסקת קשרי המסחר ועודנה מחזיקה בקומץ מכוניות. מבדיקה השבוע בסוכנויות של היבואנית עולה שבישראל נותר רק היקף קטן של טויוטה CHR וטויוטה קורולה וחלק גדול מהצבעים כבר לא ניתן להזמין. גם ליבואנית רנו יש עדיין מכוניות במלאי.
האפקט הראשוני של החרם הטורקי הורגש מאוד מהר. כבר ביוני המצב השתנה. יונדאי היא באופן מסורתי מובילת השוק הישראלי מעל עשור. אבל בדו"ח החציון על מסירת מכוניות בישראל חל שינוי: לראשונה, טויוטה היא מובילת השוק עם 17,347 מכוניות שנמסרו בחציון. יונדאי במקום השני עם 17,259 מכוניות. קיה הקוריאנית (שאינה מייצרת בטורקיה) במקום השלישי עם 16,102 מכוניות. בהובלת שוק הרכב הישראלי יש ליבואן רווחים לטווח ארוך בעיקר מבחינה תדמיתית אבל לא רק: מכונית נפוצה בישראל היא מכונית ש"יש לה שוק", שערכה נשמר בספרי חברות הליסינג, ושיצרן הרכב בחו"ל מאפשר ליבואן מחירים אטרקטיביים.

טורקיה הפכה למעצמת ייצור רכב

לעת עתה ליבואני הרכב אין פתרון למצב. יצרני הרכב אמנם מייצרים את הדגמים הפופולריים במפעלים אחרים, אבל הייצור במפעלים אלה הוא בעייתי מבחינת הלקוחות הישראלים. ראשית, השילוח יקר. כדי לשנע מכונית שלא דרך ים סוף בגלל מתקפות החות'ים נדרשת תוספת של מעל אלף דולר למחיר השינוע והמיסוי הנגזר ממנו. שנית, במצב העולמי הנוכחי בו יצרני הרכב מסבים מפעלים לייצור של רכב חשמלי ובוחנים היטב כל השקעה בפס ייצור ובמו"פ - מפעלים בעולם מייצרים אך ורק את מה שהם צריכים לייצר. כיום מפעל בטורקיה מייצר מכוניות בתקינה אירופית, כלומר מכוניות שמתאימות לשיווק באירופה שישראל פועלת לפי כלליה. מפעל של יונדאי בהודו או מפעל של טויוטה ביפן לא בהכרח מסוגל מבחינת ההשקעה הכספית לייצר מכוניות בתקינה אירופית למדינה אחת ספציפית שנמצאת ביחסים עכורים עם טורקיה.
עוד נקודה בעייתית: האיחוד האירופי הקשיח את הכללים לייצור של המכוניות. מכוניות חדשות שמשווקות באירופה במחצית השניה של שנת 2024 זקוקות לשלל מערכות בטיחות ייחודיות כמו למשל "מנעול אלכוהול" שמונע נהיגה בשכרות או מערכות מיוחדות שמתריעות מפני נהיגה במהירות גבוהה מזו שמופיעה בשלטים סביב הרכב. מדובר במערכות שלא קל וולא פשוט להרכיב על קומץ מכוניות שמיועדות לאירופה בפס ייצור שתוצרתו בכלל מיועדת לתאילנד, שאינה מחמירה כמו אירופה.
הממשל הטורקי על כל גלגוליו, מהפכותיו ותהפוכותיו תמיד ראה ביצרני הרכב הגדולים בעלי ברית וכיום יצרנים גדולים מייצרים בטורקיה: רנו, פורד, יונדאי, טויוטה ועוד רבים מחזיקים במפעלים במדינה. לפי נתוני CEIC DATABASE ב־2021 יוצרו בטורקיה 1,276,140 מכוניות, ב־2022 1,352,648 מכוניות וב־2023 יוצרו בטורקיה 1,468,393 מכוניות. נכון ל־2023 טורקיה היא יצרנית הרכב ה־13 בגודלה בעולם.
ליצרני הרכב הגדולים בעולם נוח לייצר בטורקיה. היצרנים מקבלים מהממשל הטורקי סובסידיות נרחבות. טורקיה אינה חברה באיחוד האירופי אך פועלת בהתאם למדיניות המיסוי והמכס שלו, ומכוניות שמיוצרות בטורקיה ניתנות לשיווק באירופה כמכוניות מייצור אירופי. טורקיה נמצאת על גשר יבשתי בין אירופה ואסיה, משמע ניתן לייצא מכוניות מתוצרת טורקיה לכל מדינות אגן הים התיכון, לרוסיה, לבלקן ולאירופה.
הייצוא מטורקיה לישראל נחשב, כמובן, לנוח ביותר בשל התנאים הפיזיים: מהרגע שאוניה יוצאת מנמל טורקי לישראל ועד הגעתה נדרשים פחות מארבעה ימים. מבחינת היצע דגמי המכוניות שמשווקות בישראל ומיוצרות בטורקיה, מדובר במספר לא גדול של דגמים, אבל מדובר כאמור בדגמי ליבה, וחלק מהם דומיננטיים בשוק. יונדאי i10, יונדאי i20, יונדאי באיון, טויוטה קורולה, טויוטה CHR, רנו קליאו, רנו מגאן, פורד טרנזיט. טויוטה קורולה עודנה המשפחתית הנמכרת בישראל. יונדאי i10 היא המכונית הזולה בישראל בגרסתה הידנית. יונדאי i20 ויונדאי באיון הם דגמים רבי מכר כמו גם טויוטה CHR.

החיפוש אחרי תחליף לדגמים התקועים

חשוב לציין כי יבואני הרכב אומנם לא יכולים לספק ללקוחות מכוניות מדגמים מסוימים, אבל הם לא סובלים מאולמות תצוגה ריקים. הלקוחות שאינם יכולים לרכוש את המכונית שהם רוצים מסתפקים בדרך כלל בדגמים של אותו יצרן, אבל כאלה שאינם מיוצרים בטורקיה. כאן ליבואנית טויוטה יש יתרון על יבואנית יונדאי. לדוגמה, בטויוטה קשה כיום לרכוש קורולה תוצרת טורקיה (מ־167 אלף שקל) אבל קל לרכוש קורולה קרוס, גרסה מוגבהת ומשודרגת של הקורולה (175 אלף שקל). טויוטה CHR שקשה למצוא כעת עולה מ־185 אלף שקל. אבל CHR אינו רכב הכביש שטח היחיד של טויוטה: 20 אלף שקל נוספים משדרגים את הרוכש לראב 4. ביונדאי מדובר במצב יותר בעייתי בגלל היעדר תחליף קרוב מבית יונדאי. ליונדאי i10 הקטנה והזולה אין דגם אחר קרוב של יונדאי, גם לא ל־i20. לבאיון הטורקי (מ־134 אלף שקל) יש דגם קרוב: ווניו, רכב כביש שטח אחר של יונדאי (מ־130 אלף שקל).
בפועל, יבואני הרכב חיים כיום בתקופת המתנה. בענף מחכים לסיום הלחימה שאמור להחזיר את המכוניות הטורקיות לישראל. ניסיונות של יבואני הרכב הגדולים לייבא מארצות אחרות לא צלחו והנחת העבודה הרווחת היא שהשנה הייצוא מטורקיה יתחדש לישראל. עם זאת, יש לציין כי במידה והדבר לא יקרה, יבואני הרכב יצטרכו או לדרוש מהיצרנים ייצור של רכבים בתקינה אירופית במפעלים אחרים, מה שעלול לדרוש תשלום מצד היבואן, יקטין את שיעור הרווחיות או יהפוך את היבוא של דגמים מסוימים ללא כדאי לישראל.
בעתיד היותר רחוק, במידה וטורקיה תמשיך בחרם, רוכשי הרכבים החשמליים ייפגעו. עד כה, השחקנים הגלובליים החשובים ביותר - יצרני הרכב הסינים — לא במשחק. אך הם מחוזרים על ידי טורקיה באופן נמרץ. לפני פחות משבוע לחץ ארדואן יד לנשיא BYD העולמית בטקס ההכרזה על מפעל BYD טורקיה שיוקם בשלהי 2026. המפעל של BYD יכלול גם מרכז מו"פ וייצר 150 אלף כלי רכב בשנה.
ייצוא של רכבים סינים ממדינה עם תקינה אירופית שנמצאת במרחק 4 ימי שיט מישראל הוא חלומו של כל יבואן רכב. בעתיד הלא רחוק ייתכן שיצרניות כמו BYD יחדלו מלייצר בסין רכבים עם תקינה אירופית. במצב כזה הבעיות ששוק הרכב הישראלי חווה כיום יראו פעוטות.