סגור

בלעדי
המכוניות המשומשות מתייקרות - גם טסלה ברשימה

מתנה לחג מלוי יצחק: באופן חריג עלו מחירי עשרות דגמים במחירון ספטמבר, כולל עלייה של 7.6% במחירו של סקודה קודיאק 2021 משומש ו-3% במחירה של טסלה מודל 3 פרפורמנס מיד ראשונה. גם מחירי דגמים ותיקים ופחות מבוקשים עלו. מי-רון לוי, סמנכ"ל לוי יצחק: "שוק המשומשות בוער"

מתנה לחג: מחירון לוי יצחק יציג בגיליון ספטמבר שלו שיופץ השבוע עלייה במחירי עשרות דגמי מכוניות משומשות בנות שנה עד שש שנים. מדובר בעדכון חריג ובשינוי מגמה מהמקובל בשוק היד השנייה, שבו מאבדת המכונית מערכה מהרגע שבו היא עולה לכביש כחדשה.


כלכליסט חשף כבר לפני חודשיים כי העיכוב בהגעת מכוניות חדשות בגלל משבר השבבים שמאט את הייצור העולמי של מכוניות חדשות, מביא לזינוק במחירי המכוניות המשומשות הצעירות, לאחר שנהגים שהתייאשו מזמני ההמתנה למכוניות חדשות, רוכשים במקומן מכוניות משומשות צעירות. עדכוני מחירונים שהפיצו היבואנים בשבועות האחרונות ובהם עליות מחירים לדגמי 2021, השפיעו על המחירון.
מדובר בעליות בשיעור של 1% עד 3% בדרך כלל, אף שיש מכוניות שערכן עלה גם ב-6%-7%. דגמים רבים התייקרו בכ-1%, והוסיפו לשוויים בין 1,000 ל-2,000 שקל.
עליות נרשמו במחירי דגמים פופולריים. סקודה קודיאק דיזל מודל 2021 התייקר ב-7.58%, השווים ל-16 אלף שקל, ומחירו כמשומש עומד כעת על 211 אלף שקל. טסלה מודל 3 פרפורמנס, הדגם היקר ביותר של יצרנית החשמליות שנמכר כעת בישראל, התייקר ב-3% ל-239 אלף שקל. סוזוקי איגניס משומשת מ-2021 התייקרה בשיעור זהה, ל-100 אלף שקל. טויוטה C-HR משומשות מ-2021 התייקרה ב-2,000 שקל ל-131 אלף שקל, עלייה של 1.3%
אבל העלאות המחירים לא מוגבלות רק לדגמי 2021, וכוללות דגמים נפוצים פחות. יונדאי i30 דיזל מ-2009 התייקרה ב-1,600 שקל, 7.27% ממחירה, ל-24 אלף שקל. מכונית המנהלים אלפא רומיאו 159 בגרסת ה-2.2 ליטרים הרובוטית, ששוויה עלה מ-23 ל-24.5 אלף שקל, עלייה של 6.12%. אאודי A4 אוטומטית 1,800 סמ"ק מ-2010 התייקרה ב-2,000 שקל ל-39 אלף שקל (5.13%+). אאודי A1 הקטנה מ-2015, שתומחרה באוגוסט במחירון ב-57 אלף שקל, תתומחר בספטמבר ב-59 אלף שקל, עלייה של 3.39%. קיה סטוניק טורבו בת שנתיים התייקרה ב-2.17%, השווים 2,000 שקל, ל-83 אלף שקל. אפילו ביואיק לה קרוס מ-2014 התייקרה ב-3.13% ל-64 אלף שקל, 2,000 שקל יותר ממחירה במחירון אוגוסט.

1 צפייה בגלריה
קיה סטוניק
קיה סטוניק
קיה סטוניק
(צילום: עמית שעל)

גם בעלי מכוניות סופר יוקרתיות הרוויחו. דגמי אסטון מרטין למשל עלו בשיער נמוך, אבל בגלל שוויין מדובר בתוספת של עשרות אלפי שקלים למחירן. מכונית הספורט DB11 בת שנתיים התייקרה ב-2.08%, השווים 25 אלף שקל ממחירה, ל-1.2 מיליון שקל. ואנטג' מאותה שנה התייקרה ב-12 אלף שקל (1.3%).
מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, אמר לכלכליסט כי "העלייה נובעת ממצב שוק המשומשות אשר ממש 'בוער', בגלל המחסור והעיכובים באספקות רכבים חדשים, והמשך השפעות הקורונה – אי רצון לנסוע בתחבורה ציבורית ורצון של רבים לפצות את עצמם על המצב ועל חוסר האפשרות לנסוע לחו"ל כפי שתכננו. לא חסר גם כסף זמין בשוק, אם בידי בלקוחות או במימון שזמין עבורם, בריביות נמוכות".
גם מי שלא תכנן למכור או לרכוש מכונית חדשה החודש עשוי להיות מושפע מעליות המחירים, בזמן שמחירון לוי יצחק ממשיך להיות המחירון הקובע בקרב חברות הביטוח לחישוב ערך המכונית המקרה של תאונה או גניבה.