הפתרון של כלמוביל למחסור: "ותרו על המכונית החשמלית שהזמנתם, קחו רכב בנזין"
הפתרון של כלמוביל למחסור: "ותרו על המכונית החשמלית שהזמנתם, קחו רכב בנזין"
לקוחות שהזמינו את יונדאי איוניק 5 החשמלית קיבלו הצעה מנציגי היבואן לקבל במקומה מכונית עם מנוע בנזין או החזר כספי. עוד נאמר להם כי הרכב החשמלי יגיע ב־2023 ויעלה עשרות אלפי שקלים יותר ממחירו בעת ההזמנה
לאחרונה התרחש מאורע נדיר בענף הרכב: לקוחות של יונדאי שהזמינו מכונית חשמלית חדשה לפני כמה חודשים קיבלו שיחת טלפון מנציגי היבואן שבה הוצע להם לוותר על הזמנת המכונית החשמלית איוניק 5 ולרכוש במקומה מכונית עם מנוע בנזין או לקבל את הכסף חזרה. עוד נאמר להם כי אם ישאירו את ההזמנה, עליהם להביא בחשבון שהמכונית, שתגיע אליהם לא לפני ינואר 2023, תתייקר "בשיעור של עשרות אלפי שקלים", כפי שסיפרו לקוחות ל"כלכליסט".
המהלך של כלמוביל, יבואנית יונדאי, לא נועד לפגוע בלקוחות אלא מוגדר כ"מהלך של שקיפות". זאת, לנוכח העובדה שיבואני הרכב בישראל נכנסים לשליש הסופי של 2022 כאשר ברור להם כי אין באפשרותם להתחייב שהמחירים האלה יישמרו לשנת 2023.
בתחילת ינואר מס הקנייה על מכוניות חשמליות יעלה מ־10% ל־20%. במקביל, ברשות המסים מקצצים את גובה תקרת הטבת המס הכספית על המכוניות החשמלית מ־75 אלף שקל ל־60 אלף שקל. הסיבה לכך היא היא שיש מכוניות יוקרה חשמליות, למשל מרצדס EQS, שמחירן חוצה את רף 800 אלף השקלים והמדינה אינה מעוניינת להעניק הטבת מס למכוניות יוקרה. להערכת יבואני הרכב, עיקר ההשפעה של קיצוץ תקרת ההטבה נוגע למכוניות שמחירן לצרכן הוא כיום 200 אלף שקל, מחיר שכולל בין היתר גרסאות בכירות של יונדאי איוניק 5, טסלה 3 על שלל גרסאותיה, טויוטה BZ4X החשמלית וגם ג'נסיס 60 GV. מה שיעור ההתייקרות הצפוי? במקרה של דגמים שמחירם עובר את 200 אלף השקלים ההערכות נעות בין התייקרות של 5% ל־10%, אבל יבואני הרכב מסרבים לנקוב בסכומים מדויקים.
מכלמוביל נמסר: "מתוך שקיפות הוגנות ואחריות החלטנו לפנות באופן יזום ללקוחות לעדכן אותם על אפשרות שהרכב שהזמינו לא יסופק השנה וכתוצאה מכך, לאור הצפי לעליית מס הקנייה, ייתכן שתחול עליית מחיר. הצענו מספר חלופות: להמתין, להחליף דגם או לבטל את העסקה ולקבל את תשלום המקדמה חזרה".
מיוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, נמסר: "לקוחות שקיבלו התחייבות שלפיה הרכב יימסר להם השנה, בסבירות הידועה לנו אכן יקבלו אותו השנה. מי שטרם קיבלו צפי אספקה, ייתכן שרכבם יימסר להם ב־2023". יבואנית ג'ילי מסרה: "כל הלקוחות חתומים על הסכם הזמנה מותנית אשר תנאי האספקה והמחיר הסופיים נקבעים רק בקבלת אישור סופי מהיצרן".