סגור
רכב BYD אטו 3 רכב חשמלי
אטו 3 של BYD. מוביל את טבלת המכירות וגם את טבלת הגניבות (צילום: דור מנואל)

מה עומד מאחורי שדרוג מערכת המיגון של מלכת המכירות של ישראל?

יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD תבצע שדרוג של מערכות המיגון של המכוניות כך שיהיה בלתי אפשרי להניע את הרכב ללא הקשת קוד. האם זה קשור לכך שמכוניות אטו 3 של BYD הן הנגנבות ביותר בארץ והאם זה מה שיעצור את הגנבים?  

לפני כמה ימים הודיעה שלמה מוטורס, יבואנית BYD, ללקוחותיה כי היא מבצעת שדרוג של מערכות המיגון של המכוניות של היצרנית הסינית שזכה לתהודה נרחבת. מדובר בשדרוג שהוא לכאורה פשוט למדי: היצרנית מוסיפה למכוניות שלה מעין קודן. כך, כאשר הנהג נכנס למכונית כשהוא מצויד ב"מפתח" הוא לא יכול ישר להניע את המכונית אלא מעתה הוא יצטרך גם להקיש קוד, ממש כמו במכוניות שיש להן קודנית, אותה לוחית פלסטיק קטנה בה יש להקיד קוד לפני הנעת הרכב.
השדרוג של BYD הוא שדרוג OTA, כלומר OVER THE AIR, הלקוח לא צריך לעשות דבר והקודנית החדשה מופיעה בן לילה במסך הרכב. לצד הקודנית יותקנו בותו עדכון אמצעים נוספים שהיבואנית אינה מפרטת מסיבות הקשורות בביטחון המידע.
אבל, מהלכים כאלה של יבואן רכב, שלמעשה מגיעים עד לרמת יצרן הרכב (כלומר היצרן משדרג את הרכב ולא מותיר את המלאכה ליבואן הישראלי ש"ישבור את הראש") אינם מהלכים שמתרחשים בוואקום. למהלכים כאלה קדם גל גניבות.
חשוב לציין, גניבות של רכב חשמלי אינן עניין חדש. כפי שפורסם ב"כלכליסט", רכב חשמלי נמצא על הכוונת של הגנבים זמן רב בגלל היכולת שלו "להוציא" חשמל. כלומר אפשר לחבר את השקע שלו לתקע חשמל ביתי, ולהפעיל בית שלם בשטחי הרשות הפלסטינאית במהלך שעות האפלה. אבל כאשר גניבות של רכב מדגם מסוים הופכות למכה קשה ומוחשית, גם לחברות הביטוח וגם ללקוחות, ברמה שהשמועה שהרכב גניב עושה כנפיים, רק אז מדובר בבעיה.

חברות הביטוח לחצו על הלקוחות

ממסמכים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי במהלך החודש הנוכחי פנו חברות ביטוח ללקוחות שמחזיקים במכוניות BYD בהודעות כתובות. לפי לשון ההודעה, חברות הביטוח הפצירו בלקוחות לשדרג את הרכב במערכות מיגון מתקדמות, חלקן בעלויות מסובסדות. יתרה מכך, חברות הביטוח החלו גם להפיץ הוראות לסוכנים שלהן שישדרגו את המיגון של לקוחות בעלי BYD. השדרוגים למיגון כוללים בדרך כלל מערכות איתור. זהו המישור שנוגע ללקוחות הפרטיים. אבל גם בציי הרכב שאליהם BYD החלה להיכנס בצורה מאסיבית התגלתה אותה בעיה - וגם פתרון יחסית פשוט. לדברי גורמים בחברות הליסינג, בחלק מן המקרים החלו החברות שלא ששות להתקין מערכות איתור יקרות להתקין לוחית מתכת מיוחדת שניתן לנעול, אשר חוסמת את הגישה של הגנבים למחשב הרכב, לפחות ברמת העיקרון. מדובר באמצעי שמקשה על הגנבים אך ככל הנראה לא מדובר בפתרון שבאמת ירתיע גנב בעל יכולת. בכל מקרה, חברות הליסינג לא בהכרח מבטחות את הרכבים בביטוח מקיף. וליבואן שמשקיע בחדירה לציי הליסינג, מוניטין של רכב גניב עלול לפגוע קשות במכירות לציי רכב.

"עקיצה ב 60 שניות"

כאן נשאלת השאלה מדוע דווקא BYD. התשובה כפולה. ראשית, זו המכונית החשמלית הנפוצה בישראל. בשנות ה-80 כשסובארו היתה הנפוצה בישראל היא היתה המכונית הגניבה בישראל. בשנות ה-90 מיצובישי, מלכת המכירות של אותה עת, היתה המכונית הכי נגנבת. וכיום מדובר ב-BYD, במיוחד אטו 3 שנכון לאשתקד היתה המכונית הנמכרת בישראל.
אבל זה לא כל הסיפור. בעבר מכוניות פופולריות נגנבו בשביל החלקים. כיום מדובר יותר בחקיינות. כלומר מה שפופולרי בישראל הופך פופולרי ברשות כשנה אחר כך. וגם, מה לעשות, ניכר שמדובר ברכבים שלכאורה קל מאוד לגנוב.
שנית, יש כאן עניין של קלות הגניבה. מידע שהגיע לידי "כלכליסט, אשר כולל תיעוד של גניבות של רכבי BYD, בעיקר אטו 3, מוכיח כי זמן הגניבה הממוצע של אטו 3 הוא פחות משתי דקות. אם מדובר בגנב מיומן עם ניסיון - אפילו פחות. לא נוכל לחשוף את שיטת הגניבה הספציפית המאפשרת לגנב לאתר אטו 3 ברחוב ולסחוב אותה תוך כמה רגעים, וזאת מסיבות ברורות, אך הגנבים מגיעים אל הרכב כשהם מצוידים במתקן נייד שככל הנראה ניתן לרכישה בקלות. המתקן מתחבר למחשב של ה-BYD ומאפשר התנעה מהירה מאוד.
מכיוון שמדובר במכוניות חשמליות שטווח הנסיעה שלהן , לפחות באטו 3, אינו מהגבוהים שיש בנמצא, עיקר הנטל נופל על יישובים שממוקמים במרחק של עד 30 ק"מ מקו התפר: כפר סבא, רעננה, פתח תקווה, ראש העין. מדיווחים שהגיעו ל"כלכליסט" עולה שממש לאחרונה דיירי רחוב שלם בכפר סבא גילו שגנבים המתינו לשעת כושר ופשוט גנבו את כל רכבי אטו 3 שחנו ברחוב. בדגמים אחרים זה לא בהכרח המצב. בדיקה מול חברות ביטוח העלתה ששיעור הגניבות של ג'ילי ג'יאומטרי C המתחרה הוא שליש מזה של BYD אטו 3.

מאות גניבות BYD בחודש

כמה מכוניות צריך לגנוב כדי שהבעיה תהפוך מנקודתית למשמעותית? נתונים שנאספו ממאגרי מידע של חברות ביטוח ונמסרו לידי "כלכליסט" מראים כי במהלך שלושת החודשים האחרונים נגנבו מעל 500 מכוניות של BYD. לפני יוני, החודש בו הגנבים כנראה הגיעו ל"פריצת הדרך הטכנולוגית" והפיצו בקרב גורמי פשיעה את הדרך לפצח את מערכות הביטחון של BYD, גניבות BYD בכלל ואטו 3 בפרט היו פחות נפוצות.
לפי נתונים רשמיים של משטרת ישראל, בשנת 2023 נגנבו מעט מתחת ל-20 אלף מכוניות ולפי הצהרת המשטרה השנה יש ירידה בגניבות. כך שניתן להבין בקלות ש-BYD בדרך להיות מלכת המכוניות של גנבי הרכב בישראל.
עד כאן אין חדש תחת השמש. במהלך השנים האחרונות "מלכות של גניבות" עלו וירדו. הקורולה היתה המלכה, לפניה מאזדה 3, לפניה הלאנסר של מיצובישי. אבל כשגנבי הרכב חגגו על הטויוטה או על המאזדה, האפקט היה שונה והציבור לא פחד לרכוש אותן כחדשות. נהפוך הוא. קורולה, מאזדה 3, מיצובישי לאנסר, סובארו ליאונה, כל אלה היו גניבות מאוד וגם המשיכו להימכר כמו לחמניות טריות. כעת המצב עלול להיות שונה ויש לכך כמה סיבות שקשורות במבנה הערך של הרכב החשמלי וגם במתחרים.
מבחינת מבנה הערך, רכב חשמלי נמצא כעת בנקודה בעייתית בישראל: הטעינה מתייקרת, הרישוי יעלה בקרוב וגם המס יעלה. יבואניות הרכב ממש לא צריכות כעת שהמכוניות שהן מוכרות לציבור יהיו כאלה שבנוסף לכל הצרות האלה גם עלולות להיגנב מפתח הבית. נוסף על כך, מערכות מיגון ואיתור אינן זולות ומה לעשות שאטו 3 לדוגמה היא מכונית עממית. הוספה של מערכות איתור מורכבות של חברות שדורשות דמי מנוי חודשיים בטח שלא מוסיפה לאטרקטיביות של רכב כמו אטו 3.
ועוד נקודה: אי אפשר להתעלם מהעובדה שאף אחד לא מתלונן שגנבו לו טסלה, שהיצרנית יכולה לדעת היכן היא נמצאת. עובדתית טסלה בקושי נגנבת. טסלה 3 בסיסית אינה יקרה משמעותית מאטו 3 שמוסיפים לה מערכות מיגון בשווי אלפי שקלים מכיסו של הלקוח. בהתחשב במצב הביטחוני, גם רכישה של מכונית שהיא "בלתי גניבה" היא שיקול חשוב מאוד.
כאן נשאלת השאלה האם השדרוג של המיגון של BYD באמת יעצור את הגנבים. להערכת גורמים העוסקים במיגון ואיתור של רכב, מדובר בגורם שרק יוכל לעכב את הגנבים כל עוד לגנבים אין פתרון הולם לשדרוג. עובדתית, הפריצה לרכבי BYD היא אירוע שגנב מיומן ובעל יכולת יכול לבצע בפחות זמן משלוקח לשתות כוס קפה. כלומר, לגנבים יש יכולות טכנולוגיות גבוהות מאוד וכישורי למידה לא רעים בכלל. סביר להניח שהם ישקיעו זמן ומאמץ בלימוד של אמצעי המיגון החדשים לאור העובדה שהמכוניות של BYD הן סחורה מבוקשת מעבר לקו הירוק. כל עוד הפשע משתלם, תהיה השקעה במחוללי הפשיעה, כולל במישור הטכנולוגי. האם הם יצליחו? ימים יגידו.
משלמה מוטורס נמסר: "במסגרת פעילותה בישראל BYD מבצעת עדכוני OTA מעת לעת לצורך שיפור ושדרוג חוויית הלקוח מהרכב. במסגרת עדכון הגרסה הנוכחי שהיצרן החל לבצע השבוע וצפוי להימשך בשבועיים הקרובים באטו 3, היצרן מעדכן מספר מאפיינים בתוכם נכלל גם תוספת מערכת מיגון חכמה לאבטחת הרכב - עם כניסת הנהג לרכב, יוצג במסך המולטימדיה לוח מקשים והלקוח יידרש לבחור קוד אישי ולהקישו בטרם תחילת הנסיעה. ללא הקשת הקוד האישי לא תתאפשר נסיעה ברכב. ממידע שנמסר לידנו על ידי היצרן, מערכת מיגון זאת תופץ להיות מופצת בשבועות הקרובים לכלל דגמי BYD המשווקים בישראל".