סגור
רכב האמר חשמלי ג'נרל מוטורס GMC
האמר חשמלי

בעיה של עשירים: רשות המסים מתלבשת על ההאמר החשמלי

הרשות פרסמה הודעה חריגה מסוגה לפיה בעלי ההאמר החשמלי לא יוכלו יותר לקבל קיזוז במע"מ בגין רכישתו; עד כה התאפשר הדבר בזכות העובדה שמשקלו הוא מעל 3.5 טונות מה שמסווג אותו כרכב מסחרי, אך ההודעה מסווגת אותו כמכונית יוקרה

אחד ממקלטי המס הפופולאריים בענף הרכב בסכנה - כך עולה מהודעה חריגה של רשות המסים, לפיה בעלי ההאמר החשמלי לא יוכלו יותר לקבל קיזוז במע"מ בגין רכישתו, וזאת החל מהיום (ג'). קביעתה של הרשות, אשר מתייחסת ספציפית לרכב זה, מופיעה בנייר עמדה שפרסמה.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", במהלך השנה הנוכחית הפך ההאמר החשמלי לרכב פופולארי מאוד בייבוא אישי לישראל, זאת לנוכח העובדה שכיום UMI, יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס, אינה מייבאת את ההאמר בייבוא סדיר. אחת הסיבות לפופולאריות הגבוהה היא שלנוכח משקלה המשמעותי של הסוללה, משקלו הכולל של ההאמר החשמלי הוא מעל 3.5 טונות, מה שמסווג אותו מבחינת החוק כרכב מסחרי. בזכות זאת, בעליו יכול לקבל קיזוז מע"מ בגין רכישתו.
ואולם ברשות המסים מציינים באופן חריג כי מבחינתה ההאמר הוא אמנם רכב כבד מאוד אבל לא נחשב מסחרי. כלומר ברשות הבינו שרוכשי ההאמר לא משתמשים בו באמת כטנדר כבד לעבודה, אלא למטרת פנאי.
רשות המסים מנמקת את החלטתה וקובעת כי ההאמר הוא למעשה רכב יוקרה "עם חמישה מקומות ישיבה, עם מאפייני נוחות ועם ארגז קטן יחסית". עוד קובעת הרשות כי ההאמר נבדק על ידה, והיא גילתה כי "קיימים מאפיינים של רכבים העונים לשימוש פנאי כגון נוחות, התאמה לשטח קשה, חוויית נהיגה, חלון בגג, בקרת שיוט אדפטיבית, עיצוב חיצוני ופנימי ומולטימדיה מתקדמת".
לפי הרשות, 57% מרוכשי ההאמר הם לקוחות פרטיים. בפועל, זוהי הפעם הראשונה בה היא קובעת לגבי דגם ספציפי של רכב כי הוא לא נחשב מסחרי, וזאת למרות שבשוק הרכב הישראלי קיימת כיום קטגוריה שלמה של טנדרים מונעי דיזל, כמו הראם של דודג', שרשומים כרכבים מסחריים לכל דבר.