פחות יוקרה, יותר פתרונות תנועה: תערוכת הרכב במינכן היא המפוכחת ביותר
פחות יוקרה, יותר פתרונות תנועה: תערוכת הרכב במינכן היא המפוכחת ביותר
המשבר שבו נתונה תעשיית הרכב העולמית מוצא את ביטויו בתערוכת הרכב שתיפתח בשבוע הבא בגרמניה: פחות השקות מפוארות, יותר פתרונות ירוקים ורכבים חשמליים. הנה כמה מהמכוניות שיוצגו שם
ב־7 בספטמבר ייפתחו לציבור הרחב שעריה של תערוכת הרכב העצובה ביותר בעולם: ה־IAA של מינכן. מינכן, נזכיר, אינה מרכז של תערוכות רכב.
התערוכות הגדולות שבהן יצרני הרכב מציגים את מרכולתם במיצגים מושקעים מתקיימות בז'נבה, בפרנקפורט וגם בפריז. אבל בשנים האחרונות תערוכות הרכב הגדולות האלה לא התקיימו, גם בגלל הקורונה וגם בגלל שתעשיית הרכב העולמית נמצאת בימים אלה בבוץ עמוק של מחסור באספקת רכיבים.
כדי להוסיף עלבון לפציעה, מארגני תערוכת הרכב הבאה שאמורה להתקיים בז'נבה רק בשנת 2023 כבר הודיעו על קיום "אירוע אח" בקטאר.
בנוסף לכך, כמה יצרני רכב, למשל סטלאנטיס, כבר הודיעו שאין להם שום כוונה להשתתף בתערוכה במינכן. אחרים, כמו יונדאי ואפילו למבורגיני, הציגו דגמים חדשים בשבועות האחרונים ללא כל התייחסות לתערוכה במינכן. ואם זה לא מספיק, כמה ארגוני איכות סביבה כבר הודיעו כי בכוונתם לשבש את התערוכה החדשה.
ועם זאת, בתערוכת הרכב של מינכן יש גם תקווה. יצרני הרכב הגדולים השתמשו בתערוכות הרכב במשך שנים רבות כדרך לשדר עוצמה ולצפצף על תקנות איכות הסביבה: המכוניות החשמליות תמיד תפסו מקום משני ביחס למכוניות הספורטיביות, השמפניה זרמה כמים ואף אחד לא דיבר על פקקים, גודש, מחסור או מחלות. כעת מארגני התערוכה מדגישים כי כבר לא מדובר בתערוכת רכב "טהורה" אלא בתערוכת רכב "ומוביליות", מן הסתם מתוך ניסיון למשוך מציגים חדשים אל המקומות הפנויים באולם שאליהם יצרני הרכב הגדולים לא יגיעו השנה.
לכן, תערוכת הרכב של מינכן צפויה להיות דווקא אחת התערוכות הראשונות שבהן ענף הרכב העולמי מראה את פרצופו האמיתי. אלה הם הדגמים הבולטים שיוצגו בתערוכה:
מובילייז
מובילייז אינה יצרנית רכב אלא ספקית שירותים, אבל היא מייצרת רכב שיספק שירות. הפרויקט נשמע מבלבל, אבל בפועל מדובר בחברה־בת של רנו שבעתיד הלא רחוק תתמחה באספקת שירותי מוביליות, כלומר רכב שיתופי.
בניגוד למכוניות אחרות שרנו מייצרת, המכונית של מובילייז לא תשווק לציבור הרחב אלא תימכר רק לחברות שעוסקות ברכב שיתופי, אספקת שירותי מוניות והשכרות לפרקי זמן קצרים. המכונית של מובילייז היא אחת הראשונות שבעצם מיועדות לצרכיו של הנהג המשתף. כלומר, הדגש אינו על חוויית הבעלות אלא על חוויית השהייה לפרקי זמן מוגבלים. כך, המכונית של מובילייז תיוצר רק בשלושה צבעים. הטווח של הסוללה החשמלית הוא 450 ק”מ.
הרכב לא יתומחר כלל על ידי היצרנית מכיוון שהמשתמשים יפעלו בשיטת PAYD, ראשי תיבות של "שלם בהתאם לנסיעה". רנו כמעט שאינה מדברת על ביצועים מפני שלמי שיבחר בכזה רכב לפרקי זמן קצרים, הביצועים פחות חשובים. היצרנית מסתפקת בציון העובדה שהמנוע מפיק הספק צנוע למדי של 150 כוחות סוס ושמה דגש על קישוריות, יכולת תמרון עירונית ומרווח פנימי בתוך המכונית הגדולה אשר משתרעת על 4.7 מטרים.
פולקסווגן ID5 GTX
בניגוד ללא מעט יצרני רכב שאינם מתביישים להתעלם במופגן מתערוכת הרכב החדשה, פולקסווגן זקוקה לה. קודם כל מכיוון שגרמניה היא שוק הבית של פולקסווגן, ופולקסווגן היא נכון לסוף יולי המותג הנמכר ביותר באירופה. אבל לא רק.
בניגוד לרוב המתחרות, פולקסווגן עדיין נאבקת למתג את עצמה כיצרנית הרכב החשמלי הבולטת ביותר באירופה עם שורה של דגמים חדשים מסדרת ID, שבינתיים נמכרים היטב אבל לא ממש מצליחים בחודשים מסוימים לעקוף את טסלה.
מכיוון שכך, לפולקסווגן חשוב לעבות בהקדם את היצע הדגמים עם מה שחסר לה: דגמים סקסיים. ID3 המשפחתית הקטנה אינה נוטפת סקס אפיל וגם לא רכב השטח החשמלי ID4, ולכן פולקסווגן מגייסת כעת את מה שהקונים באמת אוהבים: רכב כביש־שטח שיהיה גם רכב קופה, כלומר ID5 בגרסת ה־GTX, שם שפולקסווגן הצמידה בעבר לגרסאות הספורטיביות למחצה של מכוניותיה.
פולקסווגן עדיין לא חושפת מידע טכני על אודות ה־GTX, אבל ממחישה שיש לו בדיוק את מה שהלקוחות הפוטנציאליים רוצים: צמד מנועים חשמליים וטווח נסיעה מרבי תיאורטי של 497 ק”מ.
היתר מיועד כמובן להיות מדליק ככל האפשר תוך שימת דגש על קישוריות גבוהה, תאורת LED ועיצוב שפולקסווגן טוענת שהוא תלת־ממדי.
רנו 5
השם רנו 5 יישמע מוכר מאוד לכל ישראלי. אחרי הכל מדובר במכונית ששירתה בצה"ל, היתה רבת־מכר בישראל וגם זכתה להעלות מיליוני יחידות של דורותיה השונים של המכונית הצרפתית הקטנה על כבישי אירופה.
אבל לרנו 5 החדשה יש תפקיד שונה מאוד: לפרוט על נימי הנוסטלגיה של לקוחות רנו ולשכנע אותם שגם לרנו יש חשמלית ראויה. למרבה האירוניה, הבעיה של רנו היא שכבר יש לה כמה חשמליות ראויות: רנו זואי ורנו טוויזי הוצגו לפני שיצרני הרכב המתחרים חשבו על חשמל. אבל מאז הזואי והטוויזי השתנה שוק הרכב העולמי והלקוחות רוצים מכונית חשמלית שתהיה יותר מכלי תחבורה בסיסי. לכן רנו תעשה את מה שעשו מיני ופיאט: היצרנית הצרפתית תעלה באוב שם של דגם היסטורי ותתבסס על מכלולים (כלומר שלדה ומנוע) של דגמים קיימים. סטטיסטית, מכוניות שמהוות מחווה לדגמי עבר הצליחו לרוב וגם ניתן לגבות עליהן תשלום גבוה יותר, כך שעבור רנו כל מה שיידרש הוא קצת נוסטלגיה צרפתית.
קופרה BORN
בדומה ליצרני רכב רבים שממוקדים בשוק האירופי שחולקים פלטפורמות ורכיבים עם יצרנים גדולים וחזקים מהם, גם קופרה הספרדית, שהיא בעצם תת־מותג ספורטיבי של סיאט – שהיא כמובן חברה־בת של פולקסווגן – מוצאת עצמה בדילמה. מחד, חייבים לעבור לחשמל. מאידך, צריך להידחק לסוף התור וגם להתאים את החומרה הקיימת, כלומר שלדות ומנועים, לדרישות התדמיתיות של המותג.
במקרה של קופרה, הפתרון הוא ה־BORN, רכב חשמלי ראשון למותג הספורטיבי הספרדי. הוא מבוסס על מכלולים של פולקסווגן, במקרה הזה ID3 הקטנה, אבל הדגש הוא על עיצוב ספורטיבי וביצועים. הלקוחות יוכלו לבחור בין ארבע אפשרויות הנעה שונות בהספקי מנוע שנעים בין 150 ל־231 כוחות סוס. גם הטווח הוא פועל ישיר של עומק כיסיו של הרוכש, כלומר מי שישלם יותר יוכל לקבל את הגרסאות המשודרגות. הטווח נע בין 340 ק”מ לגרסת הבסיס ל־540 ק”מ לגרסה הבכירה ביותר.