פרשנותהשרים תופסים טרמפ על הרכב החשמלי, אבל לא עושים דבר כדי למנוע את התייקרותו
פרשנות
השרים תופסים טרמפ על הרכב החשמלי, אבל לא עושים דבר כדי למנוע את התייקרותו
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן ושר האנרגיה אלי כהן שלחו לאחרונה מכתבים לשר האוצר בהם התריעו מפני עליית המס על רכב חשמלי. להם ולשרים במשרדים האחרים יש כלים למנוע את התייקרות המכוניות החשמליות, אך לכתוב מכתבים זה קל יותר
לפני כמה שבועות יצאה מהמשרד להגנת הסביבה הודעה לתקשורת לפיה השרה עידית סילמן שלחה לשר האוצר מכתב בו היא "דורשת בדחיפות להאריך את הטבת המס לרכבים חשמליים לשנת 2025". משום מה, במשרד להגנת הסביבה נזכרו רק החודש שמס הקנייה על רכב חשמלי צפוי לעלות בינואר על אף שהדבר ידוע זה חודשים. בשבוע שעבר הצטרף אליה שר האנרגיה אלי כהן, ששיגר מכתב לשר האוצר בו התריע מפני אובדן השקעתה של מדינת ישראל בתחום הרכב החשמלי. לשלוח מכתבים זה קל, אך בפועל סילמן וכהן היו יכולים לעשות הרבה יותר.
כיום, על מכוניות חשמליות חדשות שמשווקות בישראל מוטל מס קנייה שגובהו הוא 35%. בשנה שעברה גובהו של מס הקנייה היה 20%, אבל הוא עולה כל שנה בינואר במסגרת מה שנקרא "מתווה המס הירוק" – המתווה שקובע מה מס הקנייה יוטל על רכב חדש בישראל. במקרה של הרכבים החשמליים, מס הקנייה שיוטל בשנה הבאה עדיין לא נקבע ונמצא בדיונים קדחתניים בין נציגי משרד האוצר ומשרדים ממשלתיים נוספים.
הבעיה העיקרית היא שלמעשה מתווה המס הירוק יסתיים בדצמבר הקרוב, ולעת עתה אין לו חלופה. בהיעדר חלופה, מס הקנייה על רכב חשמלי פשוט יושווה לכל מיסי הקנייה האחרים המוטלים על כל סוגי המכוניות האחרים שמשווקים בישראל – 83%, ועבור שוק הרכב החשמלי זו תהיה מכת מוות.
בשבועות האחרונים נופחו כמה בלוני ניסוי על ידי גורמים באוצר וחברי כנסת, שהציעו אפשרויות שונות כמו פיצול של מס הקנייה לרכב חשמלי זול ורכב חשמלי יקר, מס נסועה ניסיוני לרכבים שיש להם טכנולוגיות מסוימות ועוד. אבל המתווה המסתמן הוא ככל הנראה שמס הקנייה יעלה לכ-50%, שיעור שאמור לפצות על כך שבשנת 2026 לא יוטל מס נסועה כפי שבמקור רצו במשרד האוצר.
עליית מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר היא עובדה מוגמרת. במשרד להגנת הסביבה יודעים זאת היטב וגם במשרדי האוצר, התשתיות והתחבורה. עוד עובדה מוגמרת: בדיוק כפי שהיה בשנה שעברה, גם השנה יבואני הרכב ידאגו להכניס לישראל עשרות אלפי מכוניות בנובמבר-דצמבר. בסוף דצמבר הן ישוחררו מהמכס במס הקנייה של 2024 - ואז הן יימכרו לציבור ב-2025 במחיר יותר גבוה שישקף את עליית מס הקנייה. חלק מהמכוניות הללו יימכר ב-2025 ב"מחירי מבצע", כלומר במחירים שיהיו גבוהים ממחירי 2024 אבל עדיין יותר נמוכים ממחירי 2025.
ברשות המיסים יודעים זאת היטב, כי כך קורה בכל שנה - בדצמבר קופת המדינה מתעשרת במיליארדי שקלים. במשרד התחבורה יודעים זאת וסביר להניח שגם במשרד להגנת הסביבה והאנרגיה יודעים. הם גם יודעים שיש להם כלים לדרוש מיבואני הרכב למכור את המכוניות של 2024 במחירי 2024. כך למשל, חוק מס הקנייה קובע כי "במכר טובין חל החיוב במס עם מסירתם לקונה, או בתחילת השימוש בהם לצרכי מסחר". כלומר, יש מוצרים בישראל שיש בהם קורלציה בין מועד תשלום המיסים עליהם למועד רישום המוצר. או בשפה יותר פשוטה: יבואני הרכב יכולים לשחרר את המכונית בדצמבר ממכס ולרשום אותה, ואז הקונים של 2025 יוכלו לקבל אותה במחירי 2024 ולא במחירי 2025.
אבל היבואנים לא עושים זאת - והמדינה נותנת להם גב מלא. במקום לדרוש משר האוצר שלא יעלה את מס הקנייה על הרכב החשמלי, מה שלא יכול טכנית לקרות, מדינת ישראל יכולה לדרוש מיבואני הרכב שרכב שיובא ושוחרר ממכס ב-2024 יימכר במחירי 2024. למרבה האירוניה, הסיכוי שתהליך פשוט זה יקרה יותר נמוך אפילו מהסיכוי שמכתבה של השרה להגנת הסביבה יגרום למשרד האוצר לוותר על העלאת מס הקנייה על הרכב החשמלי.
בטווח היותר רחוק, למדינת ישראל יש יכולת אמיתית לוודא שמחירי המכוניות החשמליות לא יעלו ב-2026. זה ידרוש חקיקה מורכבת, אבל זה לא קשה. כיום, כאשר יבואני הרכב מוכרים לציבור מכונית חדשה, הציבור לא יכול לדעת כמה ממחירה הולך למדינת ישראל וכמה לידי היבואן. היצרנית היחיד שחושפת את המספרים הללו היא טסלה. יבואני הרכב יכולים לסגור עם יצרן הרכב קומבינה לרכישה במחיר נמוך, הם יכולים לקבל הנחת כמות, הם יכולים לעשות מה שבא להם - והציבור לא ידע כמה מס קנייה הוא משלם על המכונית. כלומר, הציבור לא יכול לדעת אם היבואן רק מספר מעשיות על עליית מחיר עקב עליית מס הקנייה, או שהוא באמת נאלץ למכור ביוקר בגלל מדינת ישראל.
הסיכוי שיקום שר אמיץ ויניח הצעת חוק כזאת שתחשוף לציבור כמה מס קנייה משולם באמת על המכוניות שואף לאפס. השרים מבינים את כוחם של יבואני הרכב, וכל מה שנשאר להם לעשות זה לכתוב מכתבים.