בלעדיהמדינה בדרך לייבא רכבים באופן עצמאי
בלעדי
המדינה בדרך לייבא רכבים באופן עצמאי
מינהל הרכב הממשלתי מבקש להרחיב את החוק כך שיאפשר לו לעקוף את המתווכים, יבואני הרכב, ולרכוש את המכוניות שהוא נזקק להן ישירות מן היצרנים. הסיבה: יעילות, חיסכון ויותר אפשרויות בחירה של דגמים
מינהל הרכב הממשלתי החל לבחון אפשרות לרכוש את מכוניותיה של מדינת ישראל ישירות מיצרני הרכב, ולא מיבואני הרכב כמקובל כיום. כך עולה מתוכנו של מסמך אשר נשלח השבוע ממינהל הרכב לסמנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור.
המסמך שהגיע לידי "כלכליסט" מבקש לשנות הגדרה טכנית אשר קיימת בחוק רישוי רכב, אשר מסדיר את כל היבטי ענף הרכב הישראלי. לפי החוק המתייחס לייבוא רכב לצרכיה של ישראל, המדינה יכולה לייבא רכבים בעצמה כדי "לענות על צורך מיוחד כשדגם הרכב אינו מיובא על ידי יבואן מסחרי", נכתב. כלומר, אם מדינת ישראל זקוקה לרכב מדגם ספציפי שיבואני הרכב לא מייבאים לציבור הרחב, אזי היא יכולה היום לרכוש אותו ישירות מיצרן הרכב.
מקרים כאלה נפוצים בדרך כלל, כאשר משרד הביטחון או משרד החוץ זקוקים לרכבי שטח מדגמים מיוחדים, כאלה שאינם מיובאים ארצה על ידי היבואנים הרשמיים.
אלא שבהמשך המסמך מינהל הרכב מבקש לשנות את חוק רישוי הרכב כך שהאפשרות לייבא רכבים באופן עצמאי תורחב, ולא תכלול רק רכבים שאינם מיובאים ארצה על ידי יבואני הרכב הוותיקים. "אין אנו רואים פסול במתן האפשרות למינהל הרכב הממשלתי, על פי שיקול דעתו, וזאת מטעמים של יעילות, חיסכון כספי למדינה ומתן שירות מיטבי ומגוון בחירה למשרדי הממשלה — להתקשר עם יצרני הרכב העולמיים באופן ישיר לרכישת רכבים, גם לעניין דגמים המוצעים על ידי היבואנים", נכתב במסמך.
עוד מצוין בו כי "מדובר בפרקטיקה מקובלת במינהלי רכב מקבילים במדינות ה־OECD, אשר אינם מגבילים עצמם לרכישה מן היבואן בלבד. וכל זאת, כאמור, במקרים שבהם ישנו צורך בכך על פי המצב בשוק הרכב, ועל פי בדיקות כלכליות רלבנטיות". כלומר, מדינת ישראל מעוניינת בעצם לעקוף את המתווכים, יבואני הרכב, ולרכוש את המכוניות ישירות מן היצרנים.
מינהל הרכב הממשלתי הינו יחידה בחטיבת נכסים, רכש ולוגיסטיקה שבאגף החשב הכללי. תפקידה הוא אספקת שירותי רכב למשרדי הממשלה ויחידות הסמך שלהם וכן פיקוח על אופן השימוש במשאבים אלה, לרבות באמצעות קביעת הוראות וביצוע אכיפה. מינהל הרכב נחשב לאחד מקנייני המכוניות החדשות הגדולים ביותר בישראל. בשנה שעברה פרסם המינהל מכרז להצטיידות בדלקים שבו נחשף היקף צי הרכב הממשלתי לפי צריכת דלק. לפי נתוני אותו מכרז כלל הצי של המדינה, נכון לאשתקד, 14,164 רכבים שצרכו בנזין, 6,878 רכבים שצרכו סולר, וגם 672 אופנועים.
במשרד האוצר אישרו את הדברים. ממשרד התחבורה נמסר כי "מכתב בנושא התקבל לפני יומיים בלבד וייבחן על ידי הגורמים המקצועיים".