ניתוח"יורשים" על ההגה: מה עומד מאחורי ההכרזות של טויוטה על מהפכה חשמלית
ניתוח
"יורשים" על ההגה: מה עומד מאחורי ההכרזות של טויוטה על מהפכה חשמלית
לראשונה בשוק העולמי הרבעון הראשון של 2023 לא נשלט בידי טויטה קורולה, ומיד לאחר מכן הציגה החברה את תוכניותיה החשמליות. אך חשוב מכך היה הצורך לוודא את המשך השליטה של המנכ"ל אקיו טויודה, בפגישה השנתית של בעלי המניות
לפני יומיים התרחש אחד האירועים החשובים ביותר של השנים האחרונות עבור טויוטה העולמית. ניתן לחשוב שאולי מדובר בהצגת מכונית מימן חדשה, טכנולוגיה מהפכנית להנעה חשמלית או הכרזה על מיזם סביבתי להצלת יערות, אבל לא: טויוטה הציגה ברשתות החברתיות סרטון קצר ובו הופיע פשוט לוגו. אחד הלוגואים המוכרים בעולם, החל באפריקה וכלה בישראל. שתי מילים, מיתולוגיה אחת: LAND CRUISER.
בסרטון הקצרצר ניתן היה לראות את הלוגו הפשוט (שתי מילים, זה הכול) של רכב השטח האגדי של טויוטה אשר החל את דרכו בשנות החמישים כרכב סיוע לכוחות ביטחון ביפן ההרוסה והפך עם השנים לאחד הרכבים הנמכרים ביותר של טויוטה וכמובן שגם אחד המזוהים ביותר של טויוטה, לצד הקורולה.
ויש לכך סיבה טובה: בניגוד לטסלה, לוולוו, ליונדאי ולעוד חברות רבות וטובות, טויוטה היא יצרנית שאת התוצרת שלה ניתן למצוא באמת בכל העולם, החל באאוטבק האוסטרלי וכלה ביערות הגשם של ברזיל. והסיכוי להיתקל שם בטויוטה לנד קרוזר הוא הרבה יותר גדול מהסיכוי להיתקל בטויוטה קורולה. על טסלה אף אחד שם לא שמע. הסיסמה של טויוטה היא מסר ברור ללקוחות בארצות הברית: "באמת חשבתם שנעלמנו?".
התשובה מן הסתם היא שלא, טויוטה לא נעלמה. הלנד קרוזר האחרון ששווק בארה"ב היה הלנד קרוזר סדרה 200 ששיווקו הפסיק בשנת 2021 בארה"ב וכעת יש מחליף. הוא גדול, הוא קשוח ויש לו מנוע בנזין ענקי, שלדת סולם ויכולת לחצות ג'ונגלים. ממש לפני כחודש, טויוטה הציגה בארצות הברית עוד דגם בעל חשיבות גבוהה: טאקומה, הטנדר ה"קטן" של טויוטה שלמעשה גדול יותר מטויוטה היילקס שנמכר בישראל. הטאקומה החדש של טויוטה הוא טנדר "ירוק" כי אחת מגרסאותיו מציעה הנעה היברידית. טאקומה הוא רב המכר של טויוטה בארה"ב בשוק הטנדרים וסביר להניח שרוב הלקוחות שמחפשים טנדר שמסוגל לדהור במדבר כשהוא עמוס ציוד יבחרו דווקא את הגרסה הלא היברידית. (וכן, לטאקומה יש גם גרסה שמיועדת לנהיגה מהירה במדבר).
לפני יומיים התרחש אירוע חשוב נוסף עבור טויוטה, שאין לו כמעט חשיבות עבור מי שעומד לרכוש את טויוטה לנד קרוזר החדש, לכשיוצג: טויוטה קיימה תדריך מיוחד לתקשורת שבמסגרתו חשפה את תוכניותיה החשמליות. אלה ללא ספק מרשימות: לפי היצרנית, טויוטה תציג עד שנת 2026 שורה של חידושים טכנולוגיים שיזניקו אותה לחוד החזית של שוק הרכב החשמלי ועוד כהנה וכהנה סיסמאות שיווקיות. בל נטעה: טויוטה לא משקרת. הפיתוחים שלה, כך סביר להניח, הם אמיתיים מאוד ומופיעים במצגת של היצרנית. לפי טויוטה, היצרנית תפחית את מקדם הגרר של מכוניותיה (כלומר תהפוך אותן ליותר אווירודינאמיות), תציג טכנולוגיית סוללה חדשה שתאפשר למכוניות החשמליות שלה לנסוע מעל אלף קילומטרים בין טעינות, תייעל את טכניקות היצור שלה, תהפוך את המוצר החשמלי שלה ליותר נחשק, תציג מכוניות חשמליות ספורטיביות, בקיצור תכסה את כל הבסיסים כדי להפוך עד שנת 2027 ליצרנית מובילה של רכב חשמלי.
על פניו, ההחלטה של טויוטה היא הגיונית: לפני כשבועיים פורסמו נתונים של פירמת המידע העסקי ג'אטו דיינמיקס שמנתחת זה שנים את שוק הרכב העולמי. נתוני ג'אטו חשפו לראשונה אי פעם שבשנת 2023 הרבעון הראשון לא נשלט על ידי טויוטה קורולה, הוא נשלט על ידי טסלה מודל Y שמכרה 267,200 מכוניות בעולם ברבעון הראשון של 2023. והקורולה? היא מכרה 256,400 יחידות ברחבי העולם. טסלה מכרה יותר משתי סיבות: הוזלות מחיר ושוק הרכב הסיני. הקורולה לא הוזלה ובסין היא לא להיט. ועוד נקודה קטנה: היא לא חשמלית.
קשה שלא לשים לב לסמיכות בין שני האירועים שהתרחשו לפני יומיים ביקום של טויוטה, אירועים שסותרים אחד את השני באופן כל כך מובהק ויש לכך סיבה: יום אחד אחרי ההכרזות על לנד קרוזר חדש מחד - ועל מדיניות פיתוח רכב חשמלי מאידך, התקיים בטויוטה אחד האירועים החשובים ביותר עבור היצרנית בכלל ועבור אדם אחד בפרט: פגישת בעלי המניות השנתית של טויוטה. כמדי שנה, הפגישה השנתית נגעה לנושאים רבים אשר נוגעים למחקר ופיתוח, פנסיות ועוד, אבל הנושא החשוב ביותר היה המשך כהונתו של אקיו טויודה, הרוח החיה מאחורי טויוטה ולמעשה האיש שמתווה את מדיניותה של טויוטה.
ביפן, טויודה נחשב לבן אצולה מכוח שושלת: אקיו טויודה הוא נכדו של קיצ'ירו טויודה, יצרן לומי טוויה שהחליט להרחיב את עסקיו ליצור מכוניות אך החליט שהמכוניות לא ישאו את שמו בגלל שהשם "טויודה" אינו מתגלגל על הלשון כמו "טויוטה". אקיו טויודה הנהיג את טויוטה בכיסא המנכ"ל מ-2010 עד 2023 ואחראי להתוויית מדיניותה הנוכחית שגם כיום אינה מהמרת על רכב חשמלי כמנוע צמיחה עיקרי. טויודה נחשב לדמות ססגונית (יחסית) בהתחשב בנוקשות ובשמרנות הניהולית של ענקיות הרכב היפניות: הוא נהג מרוצים חובב, הוא בדחן אשר נוהג להתחרות במכוניות מרוץ תחת שם בדוי - והוא לא באמת מאמין ברכב חשמלי, בטח שלא בהתחשב בעובדה שטויוטה צריכה למכור מכוניות גם באמזונס. ופגישת בעלי המניות השנתית היתה אמורה להיות הרת אסון עבור טויודה: השבוע הודיעו שני גופים גדולים אשר ישבו בשולחן בעלי המניות שהמדיניות של טויודה אינה מקובלת עליהם ושיצביעו נגד המשך כהונתו. כך, ארגון קרנות הפנסיה של עובדי הציבור בקליפורניה ופירמה אמריקאית נוספת האחראית על כספי פנסיה אשר שוכנת בניו יורק הודיעו כי יצביעו נגד המשך כהונתו של טויודה כיושב ראש.
וכך, לפני כמה שעות יצא עשן לבן ממשרדי הנהלת טויוטה בטויוטה סיטי, העיר היחידה ביפן שנושאת את שמה של יצרנית רכב: לפי פרסומים בתקשורת העולמית, טויודה ישאר בתפקידו כיושב הראש של יצרנית הרכב הגדולה בעולם. ומעבר לכך, טויוטה לא תידרש לחשוף בפרוטרוט את תוכניותיה בכל הקשור למדיניות האקלימית של היצרן בפני המשקיעים. כלומר בפועל טויוטה פשוט רקדה על שתי חתונות, כדי לשמר את החתן: מחד, יום אחד לפני הפגישה השנתית של בעלי המניות טויוטה דאגה להבהיר לעולם שפניה לחשמל. וגם לפלח השוק הריווחי ביותר של רכבי הבנזין והדיזל. כך שכל אחד מהמשקיעים שמע את המסר שהוא רצה לשמוע – וכמובן שהאסטרטג הראשי של היצרנית ימשיך להחזיק במושכות, כנראה עוד שנים רבות.