סגור
רכב יונדאי איוניק 5 המחודשת
רכב יונדאי איוניק 5 המחודשת. לא רק שינויים קוסמטיים

ניתוח
יש לכם מכונית חשמלית? בקרוב מאוד היא תתיישן

יצרניות הרכב החשמלי לא מחכות חמש שנים, כפי שנהוג ברכבי בנזין, כדי להשיק גירסאות חדשות לדגמים פופולריים. יונדאי כבר מציגה גירסה משודרגת של איוניק 5, ו-BYD תחשוף גירסה מחודשת ל-SEAL שהושקה רק ב-2022 - והן לא היחידות. איך זה ישפיע על שוק המשומשות? 

במהלך השבועות האחרונים היו שתי השקות של דגמי מכוניות מחודשים: איוניק 5 של יונדאי ו-SEAL של BYD. על פניו, אלה לא דגמי מכוניות שאמורים כבר "להתחדש" בצורה כבדה. איוניק 5 רק הוצגה ב 2021. SEAL הוצגה רק ב 2022. בענף הרכב העולמי קיים מעין כלל שקובע כי חמש שנים אחרי השקה של מכונית חדשה מציגים לה גרסה שהיא בגדר "מתיחת פנים". כלומר מכונית שעברה שדרוגים, בעיקר קוסמטיים, שמיועדים להפוך אותה ליותר רלוונטית.
אבל במקרה של שתי המכוניות האמורות, כל אחת רבת מכר בפני עצמה, לא מדובר בעוד כמה סנטימטרים למסך הרכב או עיצוב מחדש של פנסי האיתות. יונדאי איוניק 5 מקבלת סוללה בקיבולת מאוד מכובדת של 84 קילוואט/שעה לעומת סוללת ה72.6 קילוואט/שעה של הדור הנוכחי. מדובר בתוספת נאה מאוד לטווח הנסיעה שמזניק את הטווח הרשמי בגרסה הבכירה ליותר מ-550 ק"מ, הרבה יותר מ-480 הק"מ של הדור הנוכחי. כמובן שעל הדרך יש גם שדרוגים נוספים - של חישוקי הגלגלים, של חומרי תא הנוסעים וכיוצא בזאת, אבל השורה התחתונה היא שהשדרוג של יונדאי נמצא מתחת לפני השטח.
ה-SEAL של BYD מגדילה לעשות. לפי הפרסומים הספורים של BYD, ה-SEAL המחודשת עוברת לפלטפורמה חדשה ורבת עוצמה. כלומר כל הממשק שעליו המכונית מתבססת עומד להתחלף (אם להאמין לפרסומים בסין ואם הדגם יגיע לכאן). במונחים של טכנולוגיה, מדובר במעבר ממכונית שנוסעת על קרבורטור למכונית היברידית. חיצונית, ה-SEAL לא תשתנה הרבה. לפי פרסומים בסין, בתא הנוסעים שלה יהיה עיצוב חדש של לוח המחוונים והמושבים.
הפרסומים של יונדאי ושל BYD אינם היחידים: יצרני רכב נוספים שמייצרים מכוניות חשמליות פופולריות הודיעו בשבועות האחרונים על הצגה של גרסאות משודרגות של דגמים קיימים - והשדרוגים משמעותיים מאוד.
חשוב לשים לב להבדל בין מצב בו מכוניות בנזין משתדרגות באמצע החיים ובין מצב בו מכונית חשמלית משתדרגת באמצע החיים. במכונית בנזין הצרכנים מקבלים רעש וצלצולים: מערכת שמע משודרגת, מסך יותר גדול, חישוקי גלגלים בעיצוב שונה, גריל עם יותר קישוטים. במכוניות חשמליות לעומת זאת, המהות של השינוי נמצאת בטכנולוגיית הליבה, כלומר השינוי של המכונית הוא הרבה יותר משמעותי. המגמה הזאת נובעת מכמה סיבות.
ראשית: מכוניות בנזין הגיעו לסוג של פסגה, "פיק" מבחינת היכולת להמציא דברים חדשים. הטכנולוגיה כבר מוצתה והמערכות עצמן הן מאוד אמינות ומוכחות, כלומר אם יצרן רכב השקיע את 70 השנים האחרונות בפיתוח של מנועי בנזין, כנראה שהוא כגבר לא יהיה אחראי להמצאת טורבו חדש ומהפכני. ומעבר לכך, את מה שעובד לא מתקנים. כיום רכב בעל מערכת הנעה באמצעות בעירה פנימית נמצא בנקודה שהיא הכי COST EFFECTIVE שיש. השקעה נוספת במחקר ופיתוח, בתכל'ס, אינה כדאית.
גם התחרות בין יצרני הרכב על הקניין הטכנולוגי, כלומר "למי יש" אינה ממוקדת במה שעובד, כלומר במנועי בנזין. לעומת זאת, ברכב חשמלי המצב שונה. המצב בשוק הרכב החשמלי מזכיר במידה רבה את תעשיית הרכב בשנות ה-30 וה-50 (וגם ה-80), כשיצרני הרכב נאבקו זה בזה על פיתוחים וחדשנות, מה שהביא להמצאת הזרקות הדלק, אימוץ מגדשי טורבו מהתחום התעופתי ובסופו של דבר גם ההנעה ההיברידית. כיום ההשקעה האדירה של יצרני הרכב במו"פ של רכב חשמלי, פריצות הדרך התכופות בתחום פיתוחי הסוללות והתחרות הקשה והמתמדת מכיוון יצרני הרכב הסינים עושים את שלהם: בשוק הרכב החשמלי מי שנח - מפסיד. לכן השינויים שהלקוחות מקבלים ברכב החשמלי הם כל כך משמעותיים ברמת הליבה של הרכב והשינויים ברכב בנזין ממוקדים בעיצוב.
אך כאן קיימת בעיה: הצרכנים של רכב חשמלי אינם בהכרח צרכנים של רכבי בנזין. מדובר בצרכנים שהגישה שלהם למוצר היא שונה וניתן לחלק אותם לשתי קבוצות: צרכנים ישנים וצרכנים חדשנים (ולא "חדשים"). הצרכנים הישנים הם צרכנים שרוכשים מכונית חשמלית בהתאם ל"כללים" של רכישת מכוניות בנזין. מבחינתם מדובר ברכישה שהשיקול המוביל בה הוא עלות תועלת מיידית. הרכב שהם רכשו ישמש אותם מספר שנים, הם פחות מעוניינים ברכישה של הדגם החדש ביותר, אלא רק ברכישת רכב חשמלי לצורך חיסכון. לעומתם, החדשנים (שלפי יבואני הרכב מהווים מעל 30% מהשוק) מתייחסים לרכב חשמלי כמוצר אלקטרוני, כלומר בנוסף לשלל השיקולים שלהם ברכישה מונעת טכנולוגיה, הם גם מודעים היטב למוצר, ליכולותיו ולכל חידוש שיוצא בעולם.
עבור צרכנים כאלה, החלפה של פלטפורמה במכונית של BYD לפלטפורמת 800V משולה להחלפת אייפון 8 באייפון 15. וכאן טמונה בעיה: אם נבדוק את ההיצע של יונדאי איוניק 5 בישראל נגלה שהיא כבר לא משווקת בישראל בדור הנוכחי. אם נבחן את ה-SEAL נראה שיש דגמים באספקה. בשני המקרים, סביר להניח שהדגם החדש והמשודרג יגיע לישראל רק בשנה הבאה אחרי עליית מס הקנייה, אבל בנקודה זו לא ברור כמה החדשות על הצגתו של דגם חדש- ושונה משמעותית - אכן ישפיעו על הקונים. אם מדובר בקונים חדשנים, ליבואניות בהחלט תהיה בעיה להיפטר ממכוניות ה"אייפון 8". אם מדובר בקונים עם מודעות נמוכה, המלאי ילך.
ועוד נקודה: השנתיים האחרונות בשוק המשומשות הוכיחו עובדה מעניינת: ברכב חשמלי הופעה של דגם חדש ומשודרג משמעותית או דגם מתחרה עדיף גורמת לצרכנים להירתע מרכישה, אלא אם הם מקבלים הנחה נאה שמיועדת לפצות על חסר טכנולוגי. הצגה של איוניק 5 חדשה שיש לה את נקודת המכירה שהכי חשובה לקונים - הטווח – או של SEAL שמסוגלת להיטען הרבה יותר מהר בהרבה פחות זמן עלולה בהחלט לגרום לפגיעה משמעותית בערך של דגמים אלה בשוק המשומשות.