הסיוט של יבואני הרכב: סוזוקי תפסיק לשווק דגמי בנזין בבריטניה
הסיוט של יבואני הרכב: סוזוקי תפסיק לשווק דגמי בנזין בבריטניה
היצרנית היפנית תפסיק לשווק בבריטניה, ובהמשך באירופה כולה, כמה דגמי בנזין בהם איגניס שמשווק בארץ. הסיבה לכך היא היערכות לקראת מעבר לרכבים לא מזהמים. המהלך יצמצם את היצע הדגמים של היצרנית בישראל
סוזוקי היפנית "הורגת" שורה ארוכה של דגמים חדשים שהיא משווקת בבריטניה, כך מדווחים אמצעי תקשורת במדינה. לפי הפרסומים, סוזוקי תפסיק לשווק בבריטניה את ג'ימני LCV – הגרסה המסחרית של רכב השטח של סוזוקי, את סוויפט ספורט, את איגניס ואת סוזוקי סוואס, שהיא למעשה משפחתית של טויוטה המשווקת באירופה כשהיא נושאת את סמלי סוזוקי.
לפי הצהרת היצרנית שפורסמה בבריטניה, הסיבה להפסקת שיווקם של דגמים אלה בתחילת השנה הבאה היא "הכנה למעבר של המותג ורשת סוכניו לעמידה מלאה בכללי התקינה הבריטית והאירופית". כלומר, סוזוקי כבר נערכת לקראת הטמעת תקנות האיחוד האירופי הקובעות כי כללי פליטת המזהמים (שבאירופה נקראים כללי יורו) יוחמרו בתחילת 2030, עם כניסת דרגה מחמירה במיוחד של תקנים שנקראת "יורו 7" לקראת מעבר לרכב חשמלי מלא ב-2035. לפי בכירים בסוזוקי, הדגמים האמורים לא ישווקו עוד בבריטניה ויאפשרו לסוזוקי להתמקד ברכב היברידי וחשמלי.
ואולם, מה שחשוב יותר בכל הקשור בהודעתה של סוזוקי היא ההתייחסות לכללי התקינה האירופית ולהשפעה על ישראל. כיום שוק הרכב הישראלי פועל בהתאם לתקינה, כלומר שורה של כללים ליבוא רכב, שתקפה בשלושה מקומות: ארה"ב, אירופה וקנדה. סוזוקי אינה משווקת בקנדה וארה"ב, מה שמותיר את אירופה בלבד. וסוזוקי כאמור נערכת לצמצם משמעותית את היקף הדגמים שלה שמשווקים באירופה לטובת דגמים חדשים. כיום לסוזוקי אין מכוניות חשמליות שמשווקות בישראל (או בעולם) והפסקת שיווקו של דגם מסוים באירופה פירושה שדגם זה יהיה האחרון מסוגו שנושא תקינה אירופית. מתוך הדגמים ש"חוסלו" בבריטניה, ולפי הצהרת היצרנית שיווקם יופסק גם באירופה, הג'ימני LCV אינו משווק בישראל והסוויפט ספורט אינה משווקת בישראל. אבל סוזוקי איגניס הקטנה משווקת בישראל. גם סוזוקי SWACE משווק בארץ, אם כי ביבוא עקיף.
המשמעות של הפסקת שיווק דגמים אלה באירופה בשנה הבאה היא שלא יהיה להם דגם ממשיך והיבואניות בישראל יצטרכו להצטייד מבעוד מועד במלאי גדול של דגמים אלה לפני סוף חיי הדגם. מסיבה זו, מהלך כזה של סוזוקי העולמית לא יורגש בישראל בטווח הקצר, אך בעתיד יצמצם את היצע הדגמים.
מצב כזה, שבו יצרן רכב מחליט בן לילה להפסיק לשווק באירופה דגמים רבים, הוא נדיר אך מובן. לסוזוקי אין כיום מדיניות מגובשת לפיתוח של רכב חשמלי וחלק ניכר מפעילותה של היצרנית מבוסס במזרח הרחוק וביפן. במצב כזה היצרנית תעדיף לצמצם פעילות בשווקים היותר מחמירים מבחינת כללים ותקנות עד למציאת פתרון טכנולוגי מתאים, ומטבע הדברים שוק הרכב הישראלי בסופו של דבר יושפע. בעבר כבר תועדו מקרים של יצרנים בעלי נוכחות בשוקי המזרח הרחוק שפשוט בחרו לוותר לחלוטין על השקת דגמים בתקינה אירופית, הבולטת בהן היתה דייהטסו שעם הפסקת שיווק דגמיה באירופה נסוגה מהשוק הישראלי.