גלגל חמישירכבי השטח המשומשים שיביאו אתכם לכל פינה בארץ במחיר סביר
גלגל חמישי
רכבי השטח המשומשים שיביאו אתכם לכל פינה בארץ במחיר סביר
שנות הקורונה הביאו לפריחה בביקושים לרכבי שטח אמיתיים, שמסוגלים לרדת מהכביש המהיר, לחצות שטח חולי או סלעי ולהגיע עד לשפת המעיין הנסתר. בחרנו חמישה רכבי שטח כאלה, שמוצעים בשוק המשומשות במחירים סבירים
ענף הרכב הישראלי נמצא בעיצומה של תקופה סוערת, בין אם מדובר במכוניות חדשות ובין אם מדובר במכוניות משומשות, חשמליות, בנזין או דיזל: שוק הרכב לוהט. אבל בחודשים האחרונים מסתמנים כמה שינויי מגמות: הביקוש למכוניות משפחתיות מתמתן, המחירים כבר לא נשמרים ולישראלים יש כסף לדברים אחרים, בעיקר לחופשות. אבל על עובדה אחת אין עוררין: הביקוש לרכבי שטח בישראל גואה. מדוע? גם זה בגלל הקורונה: כאשר הישראלים הסתגרו בבית במשך כמעט שנתיים ולא יצאו לחופשות, הצטבר להם בבנק כסף פנוי, והם נזכרו במה שכבר נשכח: בישראל יש לא מעט אתרי טיולים שאליהם ניתן להגיע, לפתוח אוהל ולא לראות נפש חיה במשך יומיים שלושה. העלות אינה גבוהה וכוללת רק את מחירו של אוהל פלוס ציוד קמפינג, מזון ושתיה. התוצאה - הביקוש לרכבי שטח זינק, מחירם זינק בעשרות אחוזים, ועדיין, למרות מחירי הדלק, עלות הביטוחים והגניבות: עם ישראל רוצה לצאת מהבית.
את "רכבי השטח" (והגרשיים בכוונה, כי לא כל רכב מוגבה הוא רכב שטח), ניתן לחלק לשלוש קטגוריות: רכבי כביש-שטח, שאין להם הנעה כפולה, רכבי כביש-שטח שיש להם גם הנעה כפולה, ורכבי שטח אמיתיים, שיש להם הילוך כוח. ברכבי הכביש-שטח שאין להם כלל הנעה כפולה, איננו ממליצים לנדוד הרחק משבילים כבושים, כאלה שגם מכונית משפחתית יכולה לצלוח. הנעה כפולה מוסיפה לרכב כמובן יכולת, אבל לא כל רכב כפול הנעה באמת מסוגל לנסוע בשטח, ואילו בקרב הרכבים המצוידים בהילוך כוח, כללי המשחק משתנים. אלה כבר רכבים שיכולים ברוב המקרים לצאת למסע מדברי ולרוב גם לחזור בחתיכה אחת. במהלך לא מעט שנים, "כלכליסט" ביצע נסיעות מבחן לכל רכב שמגיע לישראל, אלה שהיבואנים לא חוששים לתת אותם למבחן מקיף אמיתי. אספנו את המבחנים ואת המסקנות מהם, וכעת, כאשר השוק צמא לרכבי שטח ושוק המשומשות לוהט, אנו מגישים לכם את ההמלצות שלנו למשומשות טובות שיעשו את העבודה.
סוזוקי ג'ימני
קטגוריה: רכב שטח
מחיר לוי יצחק: 109 אלף למודל 2019 עד 132 אלף למודל 2021 משומש
סוזוקי ג'ימני החדש הגיע לישראל בשנת 2019/ אבל כנהוג בסוזוקי, חברה שלא משנה את מה שלא מתקלקל, המונח "חדש" הוא יחסי: המנוע חדש, המרכב חדש, כל היתר ללא שינוי מאז שנות השבעים: שלדת סולם, שני סרנים חיים, הילוך כוח. למי שמצפה לעוצמה מתפרצת מומלץ לחפש רכב אחר: הג'ימני מצויד במנוע בנפח 1.5 ליטרים ולמרכב יש אווירודינמיקה של קופסת גפרורים שנוסעת על הצד הצר. אבל ל-140 קמ"ש הג'ימני כן יגיע. מעבר לכך הג'ימני הוא רכב קטנטן וזו לא הגזמה: שני מבוגרים יוכלו להידחס אל המושבים הקדמיים ואפילו לשבת בניחותא ביחס לדגמים הקודמים של הג'ימני שהגיעו לישראל, אבל מה שמאחורי המושבים הקדמיים הוא כבר בגדר טריטוריה מסוכנת: המושב האחורי צפוף ותא המטען יכול להכיל ערכת קפה וצידנית קטנה. אבל מי שקונה ג'ימני יודע היטב שלא מדובר ברכב בעל יומרות כלשהן שאינן קשורות לנסיעה בשטח: הג'ימני הוא אחד הרכבים הבודדים בישראל ששווק בתצורה של שלדת סולם ושני סרנים חיים, משמע שבשטח יש מעט מאוד מכשולים (שקטנים ממנו) שיכולים לעצור אותו. אגב, עבור רוכשי ג'ימני רבים הרכב הבסיסי הוא רק התחלה: ערכות הגבהה, גגונים, מטבחים נשלפים, אוהלי גג מיוחדים, כל אלה זמינים בישראל לבעלי ג'ימני שמסוגלים לשלם יותר.
סובארו פורסטר
קטגוריה: כביש שטח
מחירון לוי יצחק: 122 אלף לפורסטר X מודל 2018 עד 181 אלף למודל 2021 "ספורט" משומש
בשנת 2019 הגיע לישראל עוד דור של סובארו פורסטר, רכב הכביש-שטח שסובארו מייצרת מאז שנות התשעים. בכל מה שקשור בסובארו פורסטר ובסובארו באופן כללי, התפיסה של היצרנית היא לשנות כמה שפחות את המתאר הבסיסי וכמה שיותר את מה שמסביב. כל סובארו פורסטר שיצא ממפעלי סובארו היה מבוסס על שלדה של סובארו אימפרזה, צויד במנוע שטוח (כלומר הבוכנות ממוקמות זו מול זו) ובמערכת הנעה כפולה סימטרית. המונח "סימטרית" הוא חשוב: כוח המנוע עובר אל ארבעת הגלגלים כל הזמן. הסיבה לכך אינה בהכרח "שטח" – השוק המשמעותי ביותר של סובארו הוא המדינות הצפוניות והקרות בארה"ב, ושם מכונית משפחתית חייבת להמשיך לנסוע גם בשלג. וכמובן שאם זה כבר נוסע בשלג, אז למה שלא יסע גם על חול? לסובארו פורסטר יש שפע של יתרונות אבל גם כמה חסרונות. החסרונות? הוא לא ממש חיית שטח. לגרסאות האוטומטיות של הפורסטר אין הילוך כוח לנסיעה בשטח קשה וזה אומר שמי שינסה לצאת עם פורסטר לטיול אשר כולל אתגרי עבירות, יגלה במהרה שלסובארו יש אלרגיה קשה לסלעים. אבל את היתר הפורסטר יעבור בשמחה. מעבר לכך, תיבת ההילוכים היא אוטומטית רציפה, כלומר יש גבול ליכולת שלה להחזיק הילוכים. בדור זה של הפורסטר קיימות כמה רמות גימור- ה"ספורט" מצוידת בצמיגי כביש שקל לקרוע בשטח. מה טוב בפורסטר? פחות או יותר כל היתר: קודם כל מדובר ברכב שניחן בהתנהגות כביש מצוינת, כלומר הוא לא מרגיש כמו רכב שטח גדול וכבד, האחיזה מצוינת והאבזור שופע. תא המטען גדול ותא הנוסעים מצליח להיות איכותי בלי להיות מצועצע. נציין גם את מערכת הבטיחות האקטיבית של הפורסטר, ה-EYESEIGHT שעושה עבודה מצוינת בחלק מרמות האבזור בדורות האחרונים.
דאצ'יה דאסטר
קטגוריה: כביש שטח
מחירון לוי יצחק: 41 אלף לדאסטר בנזין 4X4 מודל 2015 עד 95 אלף לדאסטר דיזל 4X4 מודל 2019
לפני שבע שנים התבשרו רוכשי המכוניות החדשות בישראל על הגעתו של מותג רכב חדש-ישן: דאצ'יה. את ניסיון היבוא הקודם של דאצ'יה לישראל עדיף לשכוח: המכוניות היו מיושנות ואיומות, אבל בגל הנוכחי מדובר בסיפור שונה והדגם המעניין ביותר בהיצע של דאצ'יה הוא כמובן הדאסטר. למי שאינו מכיר: דאסטר עושה שימוש במכלולים לא הכי חדישים של רנו ניסאן: מנועי בנזין ודיזל, תיבות הילוכים ידניות בגרסאות ההנעה הכפולה, מתלים עם מהלך יחסית מכובד ומחיר חדירה שבשעתו היה זול למדי. הגרסה המומלצת היא הדאסטר דיזל אשר מצויד במנוע דיזל בנפח 1.5 ליטרים ובתיבת הילוכים ידנית. ההילוך הראשון של הדאסטר קצר להפליא, מה שבמידה מסוימת מאפשר נסיעה בשטח קשה. מרווח הגחון סביר מאוד וגם נוחות הנסיעה טובה, פועל יוצא של רכב שתוכנן בשביל דרכים גרועות במדינות עולם שלישי. כמובן, חסרונות לא חסרים: קודם כל איכות ההרכבה אינה מושלמת ותא הנוסעים של הדאסטר נשלט על ידי מה שניתן להגדיר כ"פשטות תכנונית", כלומר על הברקות של הנדסת אנוש אין מה לבנות: כיוון המושב קשה, בקרות החימום לא ממוקמות היטב ועל ציון גבוה במבחני בטיחות אין מה לדבר. אבל – כדי להגיע למקומות שמכוניות משפחתיות לא מסוגלות להגיע ולעשות זאת במחיר של פחות מ-100 אלף שקלים לרכב יחסית חדש - בכל אלה לדאסטר יש מעט מתחרים.
סאניונג רקסטון
קטגוריה: רכב שטח
מחירון לוי יצחק: 92 אלף לרקסטון דיזל מודל 2016 עד 231 אלף לרקסטון פרמיום דיזל מודל 2021
אם תשאלו את רוב הישראלים איזה רכב שטח בעל שבעה מקומות ישיבה מומלץ לקנות, התשובה הכמעט אוטומטית תהיה "טויוטה לנד-קרוזר". וזה הגיוני: הלנד-קרוזר נהנה ממוניטין אגדי של אמינות וסחירות, גם בקרב הבעלים וגם בקרב הגנבים. אבל בישראל ניתן גם לרכוש רכבי שטח שאינם לנד-קרוזר ואפילו לקבל תמורה טובה למדי. הנציג הבולט ביותר הוא סאניונג רקסטון, רכב השטח של סאניונג הקוריאנית. מבחינת התצורה הבסיסית, הרקסטון הוא בדיוק כמו הלנד-קרוזר, כלומר סרן אחורי חי, שלדת סולם, הילוך כוח. אבל כאשר יורדים לפרטים מתגלים לא מעט הבדלים, שרובם, מה לעשות, פועלים לטובת הטויוטה, פשוט מכיוון שבסאניונג מתעקשים על כמה מוזרויות עיצוביות בפנים ובחוץ, כאלה שהופכות אותו לרכב שרחוק מאוד מלהיות מלכת יופי. גם כוח המנוע רחוק מלהיות מרשים וגם זוויות המרכב טעונות שיפור, אבל זה מה שיפה ברכבים כאלה: חלק ניכר מהרוכשים קונים אותם ואז משדרגים. וכאן העובדה שהבסיס של הרקסטון הוא בסיס ראוי נותנת את אותותיה: כאמור סאניונג ציידה את הרקסטון בסרן חי, בשלדת סולם ובכל מה שצריך כדי להמשיך להתקדם גם במקומות שבהם רכבי כביש-שטח כפולי הנעה יעצרו. ויותר מכך: בפנים הרקסטון ענק. נכון, תא הנוסעים מצועצע ומרגיש כאילו תוכנן לפני עשר שנים, אבל רוב יצרני רכבי השטח, גם טויוטה, באמת תכננו את דגמי הליבה שלהם לפני עשר שנים. חשוב לציין – רקסטון אינו לנד-קרוזר ולפעמים יש לו חסרונות בכל הקשור בעבירות, במיוחד באזור הפגוש הקדמי, אבל מי שיטרח להשקיע בערכת הגבהה חוקית וראויה, וינהג ברקסטון תוך מודעות למגבלותיו, יגלה שלרוב מדבריות ישראל הרקסטון יגיע בשמחה.
סובארו אאוטבק
קטגוריה: כביש שטח
מחירון לוי יצחק: 65 אלף לאאוטבק X מודל 2014 עד 192 אלף לסובארו אאוטבק EYESEIGHT מודל 2021
במקרה של סובארו, העובדה שמדובר ביצרנית שמרנית למדי שאוהבת ליישם את אותה נוסחה לגבי רוב מוצריה פועלת היטב לטובת הלקוחות. כלומר – אם הנעה כפולה סימטרית ומנוע שטוח עובדים היטב בפורסטר, אין סיבה שלא יעבדו היטב גם בסובארו אאוטבק. למרות השם המפוצץ, שרומז שהסובארו אאוטבק יכולה לצלוח את אוסטרליה, בפועל מדובר במשהו הרבה יותר צנוע: סובארו לגאסי סטיישן שהמרכב שלה הוגבה מעט לטובת יכולת נסיעה בשלג ובשבילים, אבל כל זה לא משנה לנו: משנה העובדה שמדובר במכונית שמשלבת בין תא הנוסעים של סובארו לגאסי, שהוא תא נוסעים מצוין, על אחת כמה וכמה בגרסת הסטיישן – לבין מערכת ההנעה הכפולה המוכחת של סובארו. יש מי שטוענים שלסובארו פורסטר יש יכולת יותר גבוהה מאשר לאאוטבק, ויש גם מי שטוענים ההיפך, אבל השורה התחתונה היא שהאאוטבק היא הדבר הכי קרוב שיש למכונית משפחתית שמסוגלת להגיע ללא מעט פינות קסומות בישראל ולחזור בנסיעה נוחה בכביש במהירות גבוהה ללא כל בעיות. מעבר לכך, דווקא בגלל שלא מדובר בסובארו פורסטר שנהנה מתדמית של "רכב שטח", האאוטבק נסחרת במחירים יותר נוחים. בדומה לפורסטר, לא רצוי לצפות לביצועים של רכב שטח קשוח כי מרווח הגחון מוגבל, והחלק הקדמי בהחלט עלול לחבוט על מכשולים בקרקע, מה שעלול להסתיים במפח נפש רציני, אבל כדי להגיע ללא מעט מעיינות או אפילו לשבילים חוליים, האאוטבק בהחלט תתאים.