ניתוחטסלה 3 החדשה מעבר לפינה. האם היא תשפיע על שוק הרכב?
ניתוח
טסלה 3 החדשה מעבר לפינה. האם היא תשפיע על שוק הרכב?
מועד חשיפתו של מה שמכונה "פרויקט היילנד", כלומר טסלה 3 המשודרגת, נותר בגדר סוד. הדבר היחיד שידוע הוא שהחשיפה תתקיים במהלך החודשים הקרובים - ואולי אפילו השבועות הקרובים
לפני חמישה ימים התרחש בבריטניה אירוע שהפתיע נהגים רבים: טסלה בריטניה הכריזה על כניסה לתוכנית הגריטה. מדובר בתוכנית שהגה הממשל שמהווה מעין מתווה טרייד-אין למכוניות ישנות.
לפי התוכנית, בעל מכונית מזהמת מביא את המכונית הישנה שלו ויוצא עם מכונית חדשה ונקייה, שעליה ניתנות הנחות שמגיעות עד לכ-3,000 ליש"ט. יצרני הרכב נוהגים להיכנס לתוכנית הגריטה מעת לעת כאשר המלאים שלהם לוחצים. אבל לאחרונה התרחש אירוע חשוב: בבריטניה הוכרז על שדרוג מדיניות הכניסה לאזורי זיהום וטסלה מיהרה להגיב עם הנחות יפות של עד 4,000 ליש"ט על טסלה 3 חדשה.
בריטניה לא לבד: בארה"ב הודיעה טסלה לפני כמה ימים על הנחות יפות על טסלה 3 שמגיעות עד לכ-2,600 דולר, מה שהופך את המכונית של טסלה לעסקה משתלמת במיוחד. אבל חשוב לשים לב - ההנחות של טסלה הן לא הוזלות רשמיות. כלומר בניגוד לכל הורדות מחירי המחירון של טסלה, הפעם מדובר בהורדות מחיר שאינן משפיעות על מחיר הרכב הרשמי.
אחרי הכול, מהלכי ההוזלות האחרונים של טסלה יצרו מצב שבו לקוחות החברה התרעמו על טסלה שבעצם "פגעה בערך המניה" של מכוניותיהם ויותר מכך: עבור יצרני רכב מתחרים, הטיעון שמדיניות התמחור של טסלה מאופיינת בחוסר יציבות הפך לטיעון מנצח. האם בקרוב נוכל לראות בישראל מבצעי הנחות על טסלה שלא ישפיעו על מחירי המכוניות הרשמיים? ייתכן בהחלט שכן, כפי שפורסם בכלכליסט טסלה כבר הציעה לאחרונה בישראל חשמל חינמי על דגמי היצרנית הבכירים ולא מן הנמנע שליצרנית עוד יש קלפים בשרוול.
עוד נתון חשוב, אולי הכי חשוב: הסוס המנצח של טסלה נכון לעכשיו אינו טסלה 3. רק לפני כמה שבועות פרסמה JATO DYNAMICS שטסלה מודל Y היא המכונית הנמכרת ביותר בעולם ברבעון הראשון של 2023 עם כ-267 אלף יחידות. זהו הישג חסר תקדים שמקטרגים מקרב יצרני הרכב יוכלו אולי לזלזל בו או לטעון שהוא מתייחס לתקופה רבעונית בלבד, אך מדובר בניצחון מרהיב לטסלה. אבל זהו ניצחון שמתייחס לטסלה מודל Y, רכב הכביש-שטח של היצרנית שלוקח את הבמה כדגם מוביל. וכאשר דגם אינו מוביל, ניתן לתת עליו הנחות.
אבל בכל הקשור בטסלה 3, שהיא בפועל דגם הליבה המשפחתי של היצרנית, נעלם אחד עודנו לא ברור: מתי טסלה 3 המחודשת תגיע? עבור רוב יצרני הרכב, הצגתו של דגם מחודש היא עניין שהיצרן אוהב לחגוג ולפרסם אבל אינו בהכרח אירוע משמעותי. בשפה של טויוטה, יונדאי וחברותיהן שדרוג של פגושים, פנסים ומערכות מולטימדיה אינו שדרוג משמעותי, זוהי רק "זריקת מרץ" לרכב. בטסלה לעומת זאת מדובר בשינוי שמבחינת הלקוחות הוא משמעותי בגלל שני גורמים עיקריים: האופן שבו הטכנולוגיה של הדגם החדש תיתפס ויכולת הבידול שהלקוחות מחפשים. כלומר בשפה יותר פשוטה, היכולת לומר "לכולם יש טסלה 3, אבל שלי מיוחדת". MG לדוגמה, פרסמה לאחרונה בהרחבה של-HS שלה יש גרסה שעברה מתיחת פנים, בלקסוס אוהבים לפרסם את מועד יציאתו לשוק של כל שדרוג קוסמטי וגם בב.מ.וו. בטסלה לעומת זאת, מועד חשיפתו של מה שמכונה "פרויקט היילנד", כלומר טסלה 3 המשודרגת, נותר בגדר סוד.
הדבר היחיד שידוע הוא שהחשיפה תתקיים במהלך החודשים הקרובים - ואולי אפילו השבועות הקרובים, אם להאמין לשמועות. כאן נוצרת בעיה: אם ניכנס כעת לאתר טסלה בישראל ונזמין טסלה 3, אזי מועד האספקה הוא יולי עד ספטמבר. הסיכוי שמישהו יזמין כעת מכונית טסלה 3 חדשה לפני שהדגם החדש והמשופר ייחשף הוא כמובן נמוך מאוד, אם כי טסלה יכולה בהחלט להפתיע - ו"לפנק" את הלקוחות שהזמינו את הדגם הנוכחי ולתת להם את הדגם המחודש, או שכאמור יהיו עוד מבצעים. פרסומים בתקשורת העולמית חושפים דגם שנראה שונה אבל לא רק: אם להאמין לפרסומים בסין ובאירופה, הדגם החדש יצויד ביכולת "להעביר הילוך" באמצעות מסך המגע של הרכב, דיפון שונה, צג מידע משני שיוצג לפני הנהג ועוד.
אבל חשוב מכך, בעולם כבר נשמעות תאוריות לפיהן טסלה 3 המחודשת תהיה למעשה מכונית זולה מהדגם הנוכחי הודות לתהליכי ייצור חדשים המבוססים על טכניקות הטבעה (כלומר במקום הלחמות חלקים קיימים, חלקי הרכב יגיעו כבר כשהם מוכנים ויצוקים מראש). במודל Y, במיוחד בגרסת ההנעה האחורית, טסלה הוכיחה היטב שהיא לא נוהגת להכניס לכיסה יותר מהנדרש. אם טסלה 3 המחודשת אכן תהיה זולה מהדגם הנוכחי או שהיא אפילו תעלה כמוהו, יהיה מדובר במהפכה, אך כמובן גם בכזו שעלולה להפוך את הטסלה 3 הנוכחית בין לילה למוצר שייחשב מיושן.