סגור
מכוניות חדשות ב נמל אילת
מכוניות חדשות בנמל אילת. האקלים הישראלי לא עושה טוב לרכבים (צילום: יוסי דוס-סנטוס)

מכונית חשמלית מודל 2025 במחירי 2024? אל תמהרו להתפתות

בצל עליית מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר, מציעים היבואנים ללקוחות לרכוש מכונית חדשה ב-2025 במחיר שאינו מגלם בתוכו את עליית המס. האותיות הקטנות הופכות את העסקה הזו לפחות כדאית משנדמה

עליית מס הקנייה בתחילת 2025 מעוררת אי ודאות והתלבטויות בפני רוכשים פוטנציאליים: האם לקנות עכשיו או לחכות? יבואני הרכב מתכננים לנצל את המצב ולהציע ללקוחות לרכוש מכוניות מודל 2025 "במחירי 2024", לפני עליית המס הצפויה. האם מדובר במהלך כדאי לרוכשים?
מס הקנייה על רכב חשמלי כיום עומד על 35%. ב-1 בינואר הוא אמור לעלות אוטומטית ל-83%, אך משרד האוצר מנסה להגיע להסדר במסגרתו יעלה מס הקנייה ל-45% ולצידו יוטל מס נסועה. הדברים יתבררו רק בעוד כמה שבועות בוועדת הכספים, אבל עד שזה יקרה יבואני הרכב ממהרים לייבא רכבים חדשים על מנת להספיק לשחררם ממכס לפני עליית המס - וכך יוכלו למכור אותם ב-2025 במחיר שישקף את עליית המס.
לצד תופעה זו, ישנה תופעה נוספת: יבואני הרכב, שבונים על הבהלה בציבור מפני עליית מחירים, יציעו בשבועות הקרובים "מבצעי שמירת ערך" - כלומר, הם יאפשרו ללקוחות שיזמינו מכוניות כעת "ליהנות" מהמכונית ב-2025 במחיר של 2024. בפועל, מדובר בסוג של תכסיס: יבואני הרכב פשוט יבצעו את הרישום ב- 2025 – אך המכוניות הן לחלוטין מכוניות שהגיחו לאוויר העולם ב-2024 והגיעו לישראל ב-2024.
האם כדאי למהר לרכוש מכונית חשמלית "במחירי 2024"? לא בטוח. המסר לפיו מס הקנייה על המכוניות החשמליות יעלה בינואר ל-83% משרת את הנראטיב של היבואנים, אך במקביל הם פועלים מאחורי הקלעים על מנת למתן את רוע הגזירה. אם מס הקנייה אכן יעלה ל-83% - מדובר בגזר דין מוות לרכב החשמלי. במשרד האוצר מבינים זאת, ודורשים ערובות לקיומו של מתווה במסגרתו יוטל מס נסועה על הרכב החשמלי בעתיד ומס הקנייה על רכב חשמלי יעלה לכ-45%. במצב כזה, מי שימהר לרכוש כעת חשמלית חדשה עשוי לעלות שלמעשה עליית המחיר בינואר לא תהיה כל כך גדולה, ושבנוסף מעבר לפינה ממתין מס חדש שיהפוך אותה לפחות כדאית.
לכך יש להוסיף את הזינוק במחירי אגרת הרישוי לרכב חשמלי בינואר, שהוא כבר עובדה מוגמרת. כדי לרשום מכוניות כ"מודל 2025" יבואני הרכב חייבים לרשום מועד עלייה לכביש בינואר הקרוב. כלומר, הטסט יהיה הרבה יותר יקר. הטסט של 2025 משולם למדינה באמצעות היבואן - שיכול "להקפיץ" את מחיר הרכב בינואר בגלל שהטסט התייקר. האם אכן יעשה זאת? זו שאלה שצריך לשאול.
נקודה נוספת: גם המע"מ יעלה בתחילת 2025. האם יבואן רכב שמוכר רכב "מודל 2025" כעת יגבה בינואר תוספת מע"מ? גם זו שאלה שהלקוחות צריכים לשאול לפני שמתפתים לסגור עסקה עכשיו.
כמו כן, לאחרונה הודיע משרד התבורה שמכוניות שהגיעו לארץ בחודשים האחרונים של 2023 יוכלו עדיין להירשם כחדשות. כך עשוי להיווצר מצב שמכוניות שישווקו ללקוחות כ"מודל 2025" יהיו למעשה "מודל 2023". מדובר במכונית שעמדה במשך למעלה משנה ללא תנועה: שמני התמסורת שלה הצטמגו, הצמיגים התייבשו, המלח של נמלי ישראל עשה שמות בצבע. בנוסף, בעולם בו רכב סיני בן שנה נחשב למוצג ארכיאולוגי, האם מישהו רוצה לרכוש רכב חדש עם טכנולוגיות של 2023?
כיום מי שרוכש מכונית "במחירי 2024" עושה זאת בזמן מלחמה, בגלל שיבואני הרכב מפעילים לחץ. מבחינה הגיונית, החודשים הנוכחיים אינם הזמן הטוב ביותר למשק בית ישראלי לרכוש מכונית. ייתכן שהכסף שמשמש לרכישת המכונית גויס באמצעות הלוואות בריבית גבוהה, ייתכן שהכסף הגיע בגלל אי ניצול של חופשות בחו"ל, אולי פתיחה של קרנות השתלמות. השורה התחתונה: הרכישה כעת נובעת מההבטחה שהעסקה תשתלם ביחס ל-2025.
אולם זה כלל לא בטוח: כבר קרה בעבר שהיבואנים הזהירו מפני "עליות מחירים משמעותיות", ואז ברגע האחרון הם "דיברו עם היצרן", "הציגו רמות גימור חדשות ואטרקטיביות" או פשוט העלו מחיר - ואז יצאו בגל מבצעי מכירות אגרסיביים. האם זה מצדיק רכישה של מכונית כעת במצב כלכלי שאינו מהיציבים בעולם? ימים יגידו.