סגור
מבחן רכב BYD סיל דיזיין
רכב חשמלי של BYD. היצרנים הסיניים סופגים את עליית המס (צילום: טל סער)

לקראת עליית המס הירוק: כך יכולה המדינה למנוע את התייקרות המכוניות החשמליות

מס הקנייה על רכב חשמלי צפוי לזנק בתחילת השנה הבאה, והיבואנים ממהרים לייבא ארצה רכבים ולשחררם ממכס לפני כן, כדי שיוכלו למכור אותם ב-2025 במחיר יקר יותר. המדינה יכולה לשים סוף לשיטה זו, אפילו ללא צורך בחקיקה

היום (ב') תתכנס לראשונה ועדת הכספים כדי לדון בגובה מס הקנייה שיוטל ב-1 בינואר על המכוניות החשמליות. כיום, על מכוניות חשמליות חדשות שמשווקות בישראל מוטל מס קנייה שגובהו 35%. הוא עולה כל שנה בינואר במסגרת מה שנקרא "מתווה המס הירוק". בתחילת השנה הוא עתיד לזנק אוטומטית ל-83%. זאת, במקום התייקרות מתונה יותר שתוכננה במסגרת תקציב 2024 לצד הטלת מס נסועה, אך מס הנסועה יצא מתקציב 2024 לחקיקה נפרדת.
התסריט כתוב מראש: ככל הנראה בדיון בוועדה ייסגר מתווה פשרה שישלב מס נסועה עם עלייה מתונה יחסית של מס הקנייה (ל-45%-50%). אחרת, מכוניות חשמליות יתקיירו וייהפכו ללא כדאיות לרכישה בישראל.
הדרך של יבואני הרכב להרוויח מעליית מס הקנייה היא לייבא ארצה עשרות אלפי מכוניות בדצמבר, לשחרר אותן ממכס במס הקנייה הנמוך יותר ואז "לטפטף" אותן לשוק במהלך החודשים שלאחר מכן, אחרי ההתייקרות, במחיר שמשקף את מס הקנייה החדש.
לפי הערכות, השנה היבואנים נערכים לאגור לא פחות מ-70 אלף מכוניות, רובן המכריע חשמליות, שישוחררו לפני עליית המס - זוהי כמות שעשויה להספיק לכל 2025. השיטה הזו מעוותת את השוק לחלוטין: במהלך 2025 מי שיגיע לסוכניות לרכוש מכונית חשמלית חדשה - למעשה יתחדש בדגם שבסין כבר נחשב מיושן. יבואני הרכב מרוויחים פעמיים, משום שהציבור חושש מעליית המחירים העתידית, ולכן ממהר לרכוש כבר כעת.
הדיון בוועדת הכספים היום לא יעסוק כלל בשיטה זו. אולם, לבעיה זו יש פתרון פשוט: תקנות המס כיום מאפשרות למכור סחורות מסוימות (למשל מוצרי מזון) רק במחיר שמשקף את מס הקנייה ששולם עליהן ביום ששוחררו ממכס. כך המדינה מבטיחה שמוצר חיוני לא יתייקר באופן לא פרופורציונלי.
לעומת זאת, בכל הנוגע למכוניות חשמליות, המצב הנוכחי נוח למדינה, שתיהנה בדצמבר מהכנסה חד פעמית גדולה. כך למשל, ב-2022 שוחררו ממכס מכוניות בהיקף מצומצם יחסית, שהכניסו לקופת המדינה 2.2 מיליארד שקל.
היבואנים בישראל צפויים להרוויח גם מהרגולציה האירופית, שדוחקת את היצרנים הסיניים היישר לזרועותיה של ישראל. כתוצאה ממלחמת המחירים בסין שאף מאיימת לחסל חלק מהיצרנים, היצרנים צפויים לתת ליבואנים בישראל הנחות על הדגמים החדשים שיגיעו ארצה בדצמבר - אלא שהנחות אלו לא יגיעו ללקוח, ומי שייהנו מהן יהיו היבואנים. כלומר, היבואנים ייהנו מהעובדה שהיצרנים הסיניים יספגו חלק נאה מעליית מס הקנייה כדי לשמור על נתח שוק במדינה אסטרטגית.
בדיון בוועדת הכספים היו יישמע קולם של מי ש"נלחמים" למען הרכב החשמלי. נאומים יישמעו ונתונים יוצגו - חלקם מוצדקים לחלוטין וחלקם ממומנים ישירות ע"י היבואנים. אבל בשורה התחתונה, את ההתייקרות האמיתית המדינה יכולה למנוע באמצעות ביטול האפשרות לבצע "התייקרות פייק" של מלאים שינחתו בנמלי ישראל ממש בימים הקרובים ובינם לבין מס הקנייה היקר והחדש אין שום קשר.
אולם, הקשר בין יבואני הרכב, המשמשים כגובי המיסים של המדינה, לבין הרגולטור ידחק את הנושא הזה לשוליים ויאפשר למדינת ישראל להצהיר שוב על הכנסות של מיליארדי שקלים שנכנסו תוך חודש אחד בלבד ממיסוי של רכב חשמלי.