ניתוחהמכוניות החשמליות מסין הפכו מבדיחה לתחרות רצינית לטסלה
ניתוח
המכוניות החשמליות מסין הפכו מבדיחה לתחרות רצינית לטסלה
היצרנית האמריקאית הודיעה על הורדת מחירים שנייה בשוק הסיני, שם היא מתקשה להתחרות בטכנולוגיות החדישות של המקומיות. הצרה הבאה של טסלה: איומי יצרניות אירופיות לפטר אלפי עובדים אם לא יושת מס על דגמי טסלה מסין
בסוף השבוע האחרון התרחש מאורע חריג: טסלה סין הודיעה על ירידות מחירים עבור שני דגמי ליבה: טסלה 3 וטסלה מודל Y. ירידות מחירים דומות נרשמו גם בדרום קוריאה, אוסטרליה ויפן. בשוק הסיני, לדוגמה, ירד מחירה של טסלה 3 בסיסית ב־6%, לכ־22.4 אלף דולר.
לא זו בלבד שירידות מחירים בטסלה הן עניין נדיר, אלא שכאן מדובר בירידה השנייה המתועדת בשוק הסיני בשלושת החודשים האחרונים. אף שטסלה הוזילה מחירים בשווקים אחרים, כולל בישראל, ההוזלות הללו לא באו לידי ביטוי במחיר נמוך יותר לצרכן, כי אם בהטבות על מכוניות ממלאים קיימים. ישראל היא דוגמה מצויינת: טסלה לא הוזילה את המחירים הרשמיים של מודל 3 או של מודל Y, אבל בחודש שעבר היא הציעה מכוניות מהמלאי בהנחות של רבבות שקלים, או לחילופין העניקה הטבות על טעינה ברשת שלה, כלומר חשמל חינמי ל־10,000 ק"מ.
אבל כאמור, הבעיה של טסלה היא שההוזלה הנוכחית היא הוזלה שנייה והיא תקפה לשווקים שניזונים ממפעל טסלה בשנגחאי, מפעל שסבל בשנה שעברה מהפסקות ייצור בגלל הקורונה. בשבוע שעבר פרסמה טסלה את נתוני הייצור שלה ל־2022, לפיהן היא יצרה בסך הכול 1,369,611 מכוניות ומסרה 1,313,851 מכוניות - עלייה של כ־40% ביחס ל־930,422 שיוצרו ב־2021 ו־936,172 מכוניות שנמסרו ב־2021. אף שמדובר בעלייה חדה במספר המסירות, עדיין מדובר בנתון שאינו משקף את הצהרותיה המוקדמות של טסלה על מסירת 1.4 מיליון מכוניות בשנת 2022.
טסלה עצמה אינה נוהגת לפרסם מידע אודות היקפי הייצור שלה במפעל הסיני, אבל דבר אחד אחד בטוח: היא רוצה שהמפעל בסין ייצר יותר, גם בשביל השוק המקומי וגם בשביל שווקים זרים, כולל, אגב, ישראל. בסין, טסלה לא מלקקת דבש. ראשית, סובסידיות ממשלתיות נדיבות שהוענקו לרוכשי רכב חשמלי צומצמו ממש לפני כשבוע, מה שהוציא את המכוניות של טסלה מחוץ לרשימת הזכאות. מעבר לכך, סין היא בירת הפיתוחים של רכבים חשמליים - וטסלה, המתבססת על שני דגמי ליבה עממיים בלבד, לא מסוגלת לעמוד בקצב.
סובסידיות ממשלתיות נדיבות שהוענקו לרוכשי רכב חשמלי צומצמו לפני כשבוע, מה שפגע בטסלה. מעבר לכך, סין היא בירת הפיתוחים של רכבים חשמליים
בחודש שעבר התקיימה בסין תערוכת הרכב של גואנגז'ו, אחת התערוכות החשובות ביותר עבור השוק המקומי (ראו מסגרת), בה הוצגו כמה וכמה מכוניות חשמליות סיניות חדשות שמיועדות להתחרות בטסלה. מצ'נגאן ועד זיקר ((zeekr, מותגים שלפני שלוש שנים היו בדיחה גם בעיני הסינים, מציעים כעת מוצרים עתירי דימיון ויכולת, כמו למשל המכונית שהציגה זיקר, המסוגלת לנסוע 1,000 ק"מ בין טעינות. וזהו רק קצה הקרחון: בשנה שעברה הוצגו בסין עשרות מכוניות חשמליות המיועדות להתחרות ישירות בטסלה 3, למשל ה־Seal של BYD שמחירו 30.9 אלף דולר, וזאת בעוד שלטסלה אין בכלל דגמים חדשים.
לשם המחשה: בדצמבר האחרון מסרה טסלה בסין 55,796 מכוניות שיוצרו במפעל שלה בשנגחאי. מדובר בצניחה של 44% ביחס לנובמבר, שנחשב גם הוא לחודש אטי עבור טסלה. לעומת זאת, BYD הסינית מסרה בנובמבר לבדו 234,698 מכוניות המוגדרות על ידי BYD והממשל הסיני כ־NEV, כלומר New Energy Vehicle, או רכבי אנרגיה ירוקה, הגדרה רחבה מאוד הכוללת בתוכה גם רכבי פלאג־אין הייבריד, עובדה שלא ממש משנה ל־BYD בבואה לכבוש את שוק הרכב הסיני.
במונחים צרכניים, לפחות עבור הסינים, טסלה היא חדשות ישנות. ומעבר לכך, במדינה בה הרשת החברתית ווייבו החליפה את טוויטר ואחיזתם של מותגים מערביים איננה חזקה כבעבר, מותג מערבי כמו טסלה לא נהנה מההילה היוקרתית של מרצדס בנץ או ב.מ.וו אלא רק מיתרון טכנולוגי לכאורה - יתרון שהיצרנים הסינים מיהרו לחסל בשלוש השנים האחרונות באמצעות שורת דגמים חשמליים שחלקם מרשימים וכולם ממותגים כמכוניות סיניות שמיוצרות עבור סינים. בעידן בו לטכנולוגיה יש "חתימה אישית", כלומר היא מותאמת לזהות התרבותית של הרוכש, מכונית שהיא סינית (למשל מציגה גלגל מזלות או מחוברת לווייבו) היא יותר מעניינת מהמכונית שבונה בסין האמריקאי התמהוני שעושה שמות בטוויטר.
בפועל, העובדה שטסלה מייצרת כיום בסין את מודל 3 ומודל Y היא בעייתית, זאת משום שלטסלה אין מכוניות עממיות. מעבר לכך, טסלה סין עשויה לסבול מכמה בעיות נוספות. אין ספק שכיום טסלה היא חברה שנמצאת בבעיה, וזאת משום שהקודקוד הניהולי שלה המבוסס על איש אחד, אלון מאסק, טרוד בענייני טוויטר. אבל טסלה סין באופן מיוחד תצטרך להתמודד בקרוב עם בעיה נוספת. לפי פרסומים במדינה, טום ז'או, האחראי על טסלה סין ועל הייצור בשנגחאי, יהפוך בקרוב למספר 2 של מאסק, מה שידרוש ממנו לנהל את הייצור העולמי, ופחות לשים דגש על המפעל הסיני.
מעבר לכך, טסלה סין תידרש להתמודד עם מכשול נוסף. הדוקטרינה של החברה מכתיבה ייצור במפעלי ליבה בארה"ב ובסין לצורך יצוא לאירופה, אבל יצרני הרכב באירופה מתעוררים. בשבוע שעבר, במהלך תערוכת CES השנתית בלאס וגאס, הודיע מנכ"ל סטלאנטיס קרלוס טווארס, כי החברה תצא למלחמה במכוניות המיובאות מסין. הסיבה: יבוא מכוניות מסין, במיוחד חשמליות, איננו מחייב מס קניה, בעוד שמכירה של רכב אירופאי בסין דורשת מס קניה בגובה של כ־20%. טווארס איים בפיטורי עובדים בגלל חדירת מותגים סיניים לאירופה ובנקיטת צעדים ש"ישתקפו בכל שרשרת הערך של ייצור הרכב", כלומר בנתיבי הספנות, במלחמה על ספקים ועוד. במקרה כזה, גם הייצוא של טסלה מסין לאירופה ייפגע.
המערב לא מבין את השוק המקומי
BYD מספקת לסינים רכב יוקרה מוחצן וסופר־טכנולוגי שמתחרה במרצדס
בשבוע שעבר, בתערוכת הרכב של גואנגז'ו, המקדש של תעשיית הרכב הסינית, התקיים אירוע מיוחד: תחת מתקפה של פעלולי אור ורעש יצא אל הבמה של BYD רכב שטח באורך 5.3 מטרים וממנו הגיח היו"ר וואנג שוואנפו. לא מדובר בסתם מכונית, אלא ב־U8, רכב הכביש־שטח האימתני והרכב הראשון של יאנגוונג, מותג יוקרה חדש של BYD. לצידו הוצגה גם מכונית ספורט שערורייתית וצהובה, ה־U9.
רכב הכביש־שטח מצוייד בטכנולוגיות שלפי היצרנית לא נראו מעולם, כמו היכולת להסתובב ללא נגיעה בהגה הודות להעלאה של מנוע אחד בלבד מתוך ארבעת מנועי הגלגלים החשמליים. מכונית הספורט מסוגלת לזנק ל־100 קמ"ש תוך שתי שניות. הרכבים ישווקו רק בסין, ולאור העיצוב הקיצוני, אפשר להבין מדוע. אבל חשיבותם משמעותית יותר: ערכי המותג של מרצדס בנץ או ב.מ.וו לא בהכרח מדברים למי שחי בשנגחאי, ומותגים מערביים מפנים דרך לסיניים. אלה חייבים לפנות למי שהיצרנים במערב לא מבינים: הצרכנים הסינים, שרוצים רכב מוחצן וסופר־טכנולוגי. וכעת, הם יכולים לייצר אותם בעצמם.