בדיקת כלכליסטמינוי חודשי לרכב חשמלי מעניין אתכם? כדאי מאוד שתקראו את האותיות הקטנות
בדיקת כלכליסט
מינוי חודשי לרכב חשמלי מעניין אתכם? כדאי מאוד שתקראו את האותיות הקטנות
בשבוע שעבר הודיעה פריסבי על השקת החשמלית EVEASY בישראל ועל השירות החדש שיהפוך אותה לרכב שנוסעים בו במסגרת מינוי חודשי. לפני שאתם חולמים על חשמלית חדשה בפריסת תשלומים נוחה או על חוזה גמיש מול היבואנית, "כלכליסט" עושה לכם סדר על מה לשים דגש בקריאת ההסכם
בשבוע שעבר הודיעה פריסבי (קרסו לשעבר) על השקת החשמלית החדשה EVEASY, וחשוב מכך - על השקת שירות חדש של הפיכת החשמלית לרכב שנוסעים בו במינוי. לפי הודעת היבואנית, החידוש הוא שהחשמלית הסינית היא "כסנונית ראשונה בישראל לתפיסת CAS המגישה את המכונית החשמלית כשירות אטרקטיבי ללקוח במינוי חודשי, ללא מקדמה, הכולל גם את עלות הביטוח וגם את השירות והטיפולים".
על פניו ההסכם רחוק מלהיות עסקת מינוי, כלומר המאפיינים הם של עסקת ליסינג פרטי לכל דבר ועניין, אך היבואנית מדגישה כי במקרה זה הלקוח אינו משלם מקדמה והרכב נרשם על שמו. מדובר יותר במה שמכונה "הלוואת בלון", ונפוץ בענף הרכב זה שנים. הלקוח רוכש מכונית בתשלומים, ובסוף התקופה הוא יכול או לשלם סכום שנקבע על ידי היבואן ולהישאר עם הרכב או למכור אותו ליבואן. בפועל - בעסקאות ליסינג פרטי יבואני הרכב וחברות הליסינג מציעים כבר היום באופן מצומצם אפשרות לרישום הרכב על שם הלקוח, ובחלק מהמקרים גם מתאפשר ביצוע עסקה ללא מקדמה.
לפי היבואנית, הרכב אינו נמכר לקהל בשיטה שאינה פריסת תשלום חודשית אלא במקרים מיוחדים. לפי הודעת היבואנית הרשמית, "בישראל תשווק EVEASY באמצעות Freesbe, במסלול של מינוי חודשי בסך של 2,899 שקל הכולל טיפולים וביטוח לשלוש שנים, המכונית תירשם על שם הנהג, והלה יוכל גם לרכוש אותה בתום שלוש השנים". מחירה הרשמי של המכונית החשמלית הוא 155 אלף שקל.
הפרטים היותר מעניינים נמצאים דווקא בתקנון של EVEASY. התקנון שמופץ בימים אלה בקרב לקוחות מעוניינים חושף לא מעט מגבלות על הלקוחות שיבחרו במה שהיבואנית מגדירה כשירות אטרקטיבי. ראשית, לפי היבואנית, הלקוחות לא ישלמו מקדמה. בפועל - הלקוחות ישלמו "עלות הקמת הלוואה" בגובה 1.5% ממחיר הרכב, שהם 2,325 שקל. בנוסף לכך הלקוחות ישלמו בכל חודש שני שקלים ועשר אגורות "דמי גבייה חודשיים".
בנוסף לכך לא כל הלקוחות יוכלו לקבל את חבילת הביטוח שהיא חלק מהעסקה. לפי פרסום פריסבי הרשמי, חבילת הביטוח תינתן "לנהגים מעל גיל 30, וותק נהיגה של מעל שנה ודו"ח היעדר תביעות ופסילות רישיון נהיגה בשלוש השנים האחרונות ובכפוף להמצאת אישורים תקינים מחברת הביטוח על שם בעל הרכב". הביטוח עלול גם להתייקר בהינתן הנסיבות השונות. לפי התקנון: "במקרה של תביעות במהלך תקופת חיי הביטוח – הפרמיה תתייקר בהתאם לתעריפי חברת הביטוח במעמד חידוש הפוליסה, בהתאם להחלטת החברה המבטחת", וגם: "במקרה של תוספת נהגים/ שינויים ועדכונים כלשהם במהלך תקופת חיי הביטוח – תיגבה תוספת פרמיה שתשולם על ידי הלקוח". הטיפולים שנכללים לפי פריסבי בחבילה הם טיפולים תקופתיים, אבל לפי לשון התקנון: "הסכם שירות וטיפולי אחזקה לתקופה של 36 חודשים כמפורט בהוראות היצרן ללא חלקי בלאי", כלומר חלקים מתבלים שעליהם הלקוחות יקבלו לפחות הנחה בגובה 10%. המשמעות: הטיפולים לרכב החשמלי בכל מקרה זולים, אבל אם מדובר בבלמים או מגבים הלקוח יצטרך לשלם. זאת ועוד, פרסומי פריסבי אינם כוללים כל התייחסות לנושא הטעינה של הרכב החשמלי.
החלק המורכב ביותר במסלול של פריסבי נוגע לתשלום. כך, לפי הצהרת היבואנית רכב חדש שווה 155 אלף שקל, והמסלולים מאפשרים ללקוח שלוש "תחנות יציאה" מההסדר. הראשונה - לאחר שלושה חודשים עד שנה. השנייה - לאחר שנתיים, והשלישית לאחר שלוש שנים. במסלול של מינוי חודשי הסכום הוא 2,899 שקל הכולל טיפולים וביטוח לשלוש שנים". בפועל המצב הרבה יותר מורכב.
התקנון מפרט לדוגמה תרחיש בו הלקוח מחזיר רכב לאחר שלוש שנים. בתרחיש זה הלקוחות ישלמו במשך שלוש שנים כל חודש 2,899 שקל ללא ריבית והצמדה. בסוף התקופה גובה היתרה יהיה כ-90 אלף שקל שישולמו ליבואנית. כלומר המחיר המוצהר הוא 155 אלף שקל, אבל הסכום שיעבור לידי היבואנית בפועל יהיה כ-190 אלף שקל אם הלקוח יחפוץ להישאר עם המכונית.
אם הלקוחות ייכנסו למסלול שלוש שנים ויבחרו מכל סיבה לסיים בתחנת היציאה שאחרי שנתיים, עליהם להודיע על כך מראש בתוך 30 ימי עסקים בכתב. במקרה זה הם יצטרכו לשלם ליבואנית סכום נוסף שמגלם את יציאתם אחרי שנתיים ולא אחרי שלוש שנים: סכום המחושב כביכול כאילו התשלום החודשי הוא 3,240 שקל כפול 24, ולא 2,899 כפול 36. כלומר לפי לשון התקנון הלקוחות יצטרכו לשלם את ההפרש - 341 שקל בחודש - ולהכפיל אותו ב-24 חודשי שימוש - סה"כ 8,184 שקל. כלומר לקוחות שיוצאים אחרי שנתיים צריכים לשלם ליבואנית 77 אלף שקל ועוד יתרה של 90 אלף שקל, לפני רכישת המכונית.
באשר ללקוחות שיבחרו במועד ההחזרה הראשון, כלומר שלושה חודשים עד שנה: היבואנית רק מציינת בתקנון ש"תתמחר המוכרת למזמין את התמורה וזאת בהתאם לשוויו על פי מחירון לוי יצחק ללא הפחתות ו/או תוספות כלשהן". כדי לקבוע את ערך הרכב – קובע התקנון: "בהיעדר תמחור במחירון לוי יצחק לרכב כמשומש, בהתאם לתנאי מועד ההחזרה הראשונה, תבוצע הפחתה ממחירון הרכב החדש כפי שיופיע במחירון לוי יצחק בניכוי של 7%".
מה בנוגע ללקוחות שלא יחפצו לשלם 90 אלף שקל בסוף תקופת המינוי ולהישאר עם המכונית (ויקבלו אחריות מורחבת)? הם יכולים למכור את המכונית ליבואנית, אבל מלשון התקנון עולה כי על אלה מוטלות מספר מגבלות משמעותיות, בחלקן ייתכן שיהיה קשה לעמוד. לדוגמה היבואנית תרכוש את הרכב אם "לא צבר יותר מ-18 אלף קילומטר לשנה במסגרת פרק הזמן בו היה ברשות המזמין". עוד נקודה נוגעת לטיפולים, תקלות ותאונות: "הרכב לא עבר תאונה כלשהי ממועד מסירתו לרוכש ועד להשבתו לפריסבי, ולא נגרמה לו כל תקלה מכנית בפרק הזמן בו היה אצל הרוכש שאינה מכוסה באחריות היצרן, ואם נגרמה תקלה במסגרת אחריות היצרן, התקלה תוקנה על ידי פריסבי ו/או מי מטעמה". כלומר אם הרכב עבר "תאונה כלשהי" או התקלקל שלא במסגרת האחריות הוא לא יכול להימכר ליבואנית. כמובן שניתן לתקן את הרכב - אבל לפי התקנון רק במוסכי פריסבי - וכאמור החבילה שהיבואן מציעה כלל אינה כוללת תיקון שאינו באחריות.
בנוסף, לפי התקנון הלקוחות גם יעמידו את הרכב לצורך בדיקה ליבואנית. פריסבי גם לא תקבל רכב עם פחות מחמישה חודשי טסט או שתדרוש מהלקוח לשלם, ובנוסף אם הלקוח שילם לה על אביזרים ברכישת הרכב, הוא לא יקבל עליהם כסף. לפי לשון החוזה: "מובהר כי כל תשלום בגין אבזור ששולם בעת רכישת הרכב לא יוחזר, למעט תשלום בגין הרחבת אחריות אשר יוחזר למזמין". התקנון אגב אינו כולל הסבר ברור שמסביר בכמה כסף היבואנית תרכוש את הרכב בסוף התקופה. עם זאת, התקנון מתייחס למחלוקות. לפי לשון התקנון: "קרסו תהא הפוסקת בכל עניין הנוגע לפעילות ובנוגע לכל שאלה שתתעורר במהלכו ו/או בקשר עמו ובנוגע לכל תקלה/ואו בעיה ו/או כל מצב בלתי צפוי שייווצר במהלך הפעילות, בין אם צוינו במפורש בתקנון זה ובין אם לא, ולרוכש לא תהיה כל טענה בשל כך".