אינדיאנים, יצרנים ותיקים וסוכנויות רכב: טסלה נלחמת על זכותה למכור רכבים בארה"ב
אינדיאנים, יצרנים ותיקים וסוכנויות רכב: טסלה נלחמת על זכותה למכור רכבים בארה"ב
התקשורת בארה"ב מפרסמת לאחרונה ידיעות על איסורי או היתרי מכירה לטסלה, כאשר העמדה משתנה בין מדינות. הדיווחים עוסקים בחוק BRICK AND MORTAR - לפיו מכוניות חייבות להימכר דרך סוכניות רכב פיזיות. הדרישה עלתה לפני מספר שנים ע"י יצרני הרכב הוותיקים עם הצלחת טסלה
טסלה נאלצה לרתום לאחרונה מושלי מדינות, מחוקקים ובמפתיע גם אינדיאנים כדי להגן על זכותה למכור מכוניות בארה"ב - בפרשה שבינה ובין הרגולציה הישראלית יש לא מעט קווי דימיון. כך, בשבועות האחרונים פרסמו מספר אמצעי תקשורת בארה"ב ידיעות אודות איסורי מכירה או לסירוגין היתרי מכירה לטסלה, כאשר העמדה מול טסלה משתנה ממדינה למדינה.
הדיווחים עוסקים במה שנקרא בארה"ב חוק BRICK AND MORTAR – או בעברית "לבנים וטיח". חוקים המבוססים על עקרונות מסחר בני מעל 7,000 שנה, אז הביטוי הופיע גם בפעם הראשונה. בימים עברו, העיקרון קבע שיש מוצרים מסוימים שחייבים להימכר במבנה עשוי טיח ולבנים. מדוע טיח ולבנים? הפירוש הוא שמדובר בעסק יציב שלא יקרוס כלכלית, עסק אמין שאפשר "למשש בו את הסחורה". מאז חלפו אלפי שנים ובהיבטים מסוימים החוק עדיין קיים - אחת הדוגמאות הבולטות ביותר היא שוק הרכב האמריקאי, שם החוק קובע שמכוניות חייבות להימכר בסוכנויות BRICK AND MORTAR, ממש כלשון החוק, אם כי הוא פתוח לפרשנות המחוקק במדינה הספציפית בה הוא קיים.
מדוע חוקי BRICK AND MORTAR עלו לכותרות בשנים האחרונות דווקא בהקשר של תעשיית הרכב? התשובה כרגיל היא "טסלה". אכיפת החוקים החלה להתהדק בארה"ב בעשור הקודם מכיוון שיצרני הרכב טענו שמדובר בחוק שמגן על הלקוחות ממכירת רכבים על ידי נוכלים מפוקפקים. בפועל יצרני הרכב פשוט פחדו.
הדור החדש של היצרנים, כלומר טסלה, ריוואין ודומיהם, לא זקוקים לסוכנויות כדי למכור מכוניות, יש להם אתרי אינטרנט, אפליקציות ואמצעים אחרים שגורמים לאולמות התצוגה להיראות מיושנים. במקום להצטרף לטסלה יצרני הרכב יצאו למלחמה. כיום כמובן אפשר לרכוש מכוניות טויוטה, פורד וכיו"ב באינטרנט, אבל גם באמצעות סוכנויות ישנות וטובות. ואז הגיעה הקורונה.
ליצרני הרכב לא היתה ברירה אלא לחזק את האחיזה באינטרנט ולמכור מכוניות למי שלא יכלו לצאת מהבית. במקביל יצרני הרכב גם הידקו את המאמצים הרגולטוריים כדי לאסור על מי שאינו מוכר מכוניות בסוכנויות פיזיות מלשווק את תוצרתו לציבור. באופן מעניין, יש קווי דימיון מסוימים בין המאמצים הרגולטוריים בארה"ב לבין ישראל: עד הגעת טסלה לארץ דרש החוק הישראלי יבואן רכב ישראלי שיגזור קופון בדרך ללקוח. טסלה היתה ועודנה היצרנית היחידה שאין לה יבואן, אין לה אגב גם אולם תצוגה קבוע ועובדתית אלפי מכוניות עלו על כבישי ישראל ללא סוכנות, מה שטלטל את יבואני הרכב לפני שלוש שנים בלבד.
לטסלה , ריוויאן, לוסיד ודומותיהן יש עוד בעיה בארה"ב: הן לא משווקות את המכוניות כשהן חדשות באמצעות צד שלישי. כלומר, הן לא יכולות להזרים סחורה למשווקים בעלי סוכנויות BRICK AND MORTAR. כך, בחודשים האחרונים נדרשו מספר מדינות לתת אינטרפרטציה משלהן לחוק, כאשר חלק פוסקות לטובת טסלה וחלק נגדה. לפי דיווחים בארה"ב חתם אתמול מושל פלורידה, רון דה-סנטיס על חוק שאוסר על מכירת רכב ישר לצרכנים שיכנס לתוקף ב-1 ביולי, אך דה סנטיס התחכם והכניס סעיף שמחריג יצרני רכב חשמליים מהחוק. דה סנטיס ידוע כתומך של אלון מאסק ומשתמש בטוויטר לקידום אג'נדות שונות.
לעומת זאת, במיסיסיפי עברה הצעת חוק מורכבת שקובעת כי יצרני רכב חשמלי ידרשו למכור מכוניות באמצעות סוכנויות BRICK AND MORTAR שיענו על סטנדרטים הנדרשים מסוכנויות רכב לא חשמלי - בעיקר כניסה תחת "מטריית זיכיון" של יצרן רכב וכך למכור מכוניות במדינה. לכאורה מדובר בהצעה פשוטה לביצוע, עד שמגלים שבכל מיסיסיפי יש סוכנות אחת של טסלה. טסלה מגדירה את סוכנויותיה כ-STORE, גם בישראל, מה שמאפשר לה לא להיות מוגדרת חוקית כסוכנות רכב של יצרן. החקיקה במיסיסיפי בפועל תדרוש סגירה, או שינוי מדיניות, כדי למכור את המכוניות במדינה.
המקרה המוזר ביותר התרחש במדינת ניו יורק לפני פחות משבועיים, לאחר שטסלה גייסה את האמריקאים הילידים לטובתה: החוק במדינה שמתייחס לסוכנויות BRICK AND MORTAR התיר לטסלה לפתוח בשנים עברו חמש סוכנויות, אך כעת לפי החוק טסלה אינה יכולה לפתוח סוכנויות BRICK AND MORTAR נוספות במדינה מכיוון שהיא יצרנית רכב חשמלי שאינה מוכרת ל"דילרים". כלומר, לפי חוק מכירת מכוניות על ידי יצרן בסוכנות בטון וטיח בניו יורק, טסלה מסכנת את הסוכנויות שאינן מוכרות ישירות מהיצרן. הפתרון של טסלה למצב המסובך היה פשוט: בשנת 2013 מדינת ניו יורק הגיעה להסכם עם בני אומת אוניידה, צאצאי שבט אינדיאני עתיק, שבמסגרתו להם ולאדמתם מעין מעמד אוטונומי, כנהוג בארה"ב מול מספר שבטים. במסגרת זו זכה השבט למערכת שיטור ומשפט משלו, כמו גם להחרגה מחוקי מסחר מסוימים של המדינה. טסלה הודיעה לפני כשבועיים על פתיחת סוכנות חדשה בלב אדמת שבט אוניידה – הממוקמת באופן נוח במרכז מדינת ניו יורק.