סגור
מונית אוטונומית טסלה
רכב של טסלה (צילום: Brandon Bell/Getty Images)

בעקבות תאונה קטלנית: חקירה בארה"ב נגד תוכנת הנהיגה האוטונומית של טסלה

מינהל הבטיחות בדרכים האמריקאי (NHTSA) חוקר את תוכנת הנהיגה האוטונומית ב-2.4 מיליון רכבי טסלה בעקבות דיווחים על מספר תאונות של כלי הרכב בתנאי ראות מוגבלת, כולל תאונה אחת שבהן רכב טסלה דרס למוות הולך רגל

רגולטור הבטיחות בדרכים האמריקאי (NHTSA) הודיע היום (ו') כי הוא פותח בחקירה של 2.4 מיליון כלי רכב של טסלה המצוידים בתוכנת הנהיגה האוטונומית המלאה של החברה (Full Self-Driving). זאת, בעקבות ארבע תאונות שבהן היו מעורבים כלי רכב של החברה, בהן תאונה קטלנית אחת. כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.
הרגולטור האמריקאי ציין כי הוא פותח בחקירה לאחר ארבעה דיווחים על תאונות שבהן מערכת הנהיגה העצמית היתה פעילה בתנאי ראות מוגבלת כמו סינוור שמש, ערפל או אבק באוויר. באחת התאונות "רכב טסלה פגע באופן קטלני בהולך רגל. תאונה נוספת בתנאים אלה כללה דיווח על פציעה", מסר הרגולטור.
החקירה מקיפה רכבי טסלה מדגמי X ו-S שיוצרו בין השנים 2024-2016, וכן דגמי טסלה 3 שיוצרו בין 2024-2017, דגמי טסלה Y שיוצרו בין 2024-2020 ודגמי סייברטראק מהשנים 2024-2023.
תחילה מבצע הרגולטור "הערכה מקדימה", הצעד הראשון לפני שהסוכנות עשויה לדרוש ריקול אם תשתכנע שכלי הרכב מהווים סיכון בלתי סביר לבטיחות. טסלה מציינת באתר שלה כי תוכנת ה"נהיגה העצמית המלאה" דורשת פיקוח פעיל של הנהג, ולכן אינה הופכת את כלי הרכב לאוטונומיים לחלוטין.
ה-NHTSA בודק את יכולת הבקרה ההנדסית של ה-FSD "לזהות ולהגיב בצורה מתאימה לתנאי ראות מוגבלת בכביש". הסוכנות בודקת אם התרחשו תאונות דומות נוספות של התוכנה בתנאי ראות מוגבלת, ואם טסלה עדכנה או שינתה את המערכת באופן שעשוי להשפיע עליה בתנאי ראות מוגבלת.
מנכ"ל טסלה אלון מאסק מנסה לשנות את הפוקוס של החברה לטכנולוגיית נהיגה אוטונומית בעקבות התחרות העזה בשוק כלי הרכב החשמליים.
בשבוע שעבר חשף מאסק את אב הטיפוס של הרובוטקסי של טסלה, רכב דו-מושבי עם שתי דלתות (שאינו כולל הגה או דוושות), שישתמש במצלמות ובינה מלאכותית לניווט בכבישים. טסלה תזדקק לאישור ה-NHTSA כדי להפעיל רכב ללא בקרה אנושית.
טכנולוגיית ה-FSD של טסלה נמצאת בפיתוח במשך שנים ושואפת לאוטומציה גבוהה, במסגרתה יכול הרכב לטפל ברוב משימות הנהיגה ללא התערבות אנושית. אולם היא נתקלה בביקורת לאחר לפחות שתי תאונות קטלניות הקשורות לטכנולוגיה, כולל תאונה באפריל במסגרתה רכב טסלה מדגם S פגע והרג רוכב אופנוע בן 28 באזור סיאטל כשהיה במצב נהיגה עצמית מלאה.
לטענת מומחים בתעשייה, הגישה "מבוססת מצלמה בלבד" של טסלה למערכות נהיגה אוטונומיות, עלולה לגרום לבעיות בתנאי ראות נמוכה מכיוון שלכלי הרכב אין מערכת חיישנים לגיבוי. מתחרותיה של טסלה המפעילות רובוטקסי מסתמכות על חיישנים יקרים כמו לידאר ורדאר לזיהוי סביבות נהיגה מורכבות.
בדצמבר, החברה ביצעה ריקול ליותר מ-2 מיליון כלי רכב בארה"ב להתקנת אמצעי בטיחות חדשים במערכת הסיוע המתקדמת לנהג Autopilot. ה-NHTSA עדיין בודק אם הריקול מספק.