החלום של ארדואן על מכונית עממית עובר דרך סין
החלום של ארדואן על מכונית עממית עובר דרך סין
מאחורי הודעה הרשמית של הממשל הטורקי על הקמת מפעל ראשון ליצרנית הסינית BYD במדינה עומדת השאיפה של טורקיה להיות יותר מיצרנית הרכב השלישית בגודלה באירופה. טורקיה של ארדואן שואפת להיות מרכז מו"פ עולמי לתעשיית הרכב שימשוך השקעות ענק ויאפשר לה לייצא יותר
יומיים אחרי הפרסומים על האפשרות שמפעל BYD יוקם בטורקיה, מודיע הממשל הטורקי רשמית ביחד עם BYD על הקמת מפעל טורקי ראשון ליצרנית הסינית בשלהי 2026.
סוכנויות הידיעות בטורקיה מדגישות את חשיבותו של נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן בהכרזה על הקמת המפעל - לא בדיוק אירוע נשיאותי - אך לנוכחותו של הנשיא שאינו ידוע באהבת ישראל יש סיבה טובה. ארדואן, יעידו הרשתות החברתיות, אובססיבי לרכב, ולרכב חשמלי בפרט, ורואה בו לא רק מנוע צמיחה לכלכלה הטורקית, אלא גם אמצעי קידום אישי ופוליטי.
הודעת BYD והממשל הטורקי אינה מפרטת מידע רב, אבל חושפת היטב את המתחים ואת מבני הכוח והתמריצים שגרמו ליצרנית הסינית להכריז על הקמת המפעל בטורקיה.
ראשית, המפעל החדש יכלול גם מרכז מחקר ופיתוח (מו"פ). מפעל הרכבה בשיטת KD (כלומר Knock Down Kit) כזה שבו הרכב מיוצר באמצעות חלקים שנשלחים מחו"ל ממדינת האם של יצרן הרכב. אך מפעל הכולל מרכז מו"פ מקבל מהיצרן הרבה יותר תקציב בגלל שבו יושב "המוח" שמאחורי המוצר.
במקרה של BYD ויצרני רכב נוספים מהמזרח, מקיה ועד טויוטה, נוכחות של מרכז מו"פ ביבשת שהיא בגדר "שוק יעד" היא קריטית בגלל שמרכז המו"פ מאפשר "להבין את החשיבה" של הלקוחות בשוק היעד.
יצרני הרכב הגדולים שכבר מייצרים בטורקיה רואים בה מרכז ייצור בלבד. אבל ארדואן רוצה יותר: מבחינתו הסינים לא רק ייצרו את המכוניות שלהם במקום, הם גם יפתחו דגמים וטכנולוגיות, מה שכמובן ימשוך השקעות בתחומים משיקים לתעשיית הרכב - מחיישנים ועד סייבר סקיוריטי.
עוד עולה מהפרסומים כי BYD תייצר במפעל 150 אלף כלי רכב בכל שנה, שרק חלקם יהיו חשמליים טהורים (היתר יהיו פלאג אין הייבריד). כלומר, היצרנית נערכת למצב שבו הדרישה באירופה לרכב חשמלי תישאר נמוכה כפי שקורה כעת ותשנה את הרכב הייצור בעת הצורך. המפעל יעסיק כ 5,000 עובדים ועלות הקמתו מוערכת בכמיליארד דולר.
ארדואן רצה ללחוץ - והגדיל את מס הקנייה על רכב חשמלי מסין
מבחינת הממשל הטורקי BYD היא הרבה יותר מהזדמנות, וארדואן יודע היטב מה הוא עושה מאחורי הקלעים. ההודעה החגיגית של BYD לא הזכירה את העובדה שבשבוע שעבר הודיעה אנקרה על הטלת מס קנייה בגובה 40% על רכב חשמלי שייובא מסין, מה שלמרבה האירוניה מציב את טורקיה אפילו מעל ישראל (35% מס קניה) בשיעור מס הקנייה שהיא מטילה על מכוניות חשמליות.
מבחינת ארדואן יש לכך סיבה: הוא רצה ללחוץ חזק שהסינים ייצרו אצלו. לכן "על הדרך" בכירי הממשל הטורקי הדגישו את חשיבות שוק הבית: כיום אוכלוסיית טורקיה מונה כ-90 מיליון איש – ושיעור החדירה של רכב חשמלי לשוק הטורקי נכון למחצית הראשונה של 2024 עומד על 7.5%.
בפועל ברור שה"פרס" האמיתי הוא אירופה: בסוף השבוע הודיע האיחוד האירופי על הטלת מכס על הרכב הסיני וארדואן יצר מצב של "חיוכים עם איומים". כלומר האיחוד האירופי דורש שהסינים ייצרו באירופה. טורקיה עצמה הודיעה רשמית שהיא תחמיר עם הסינים הרבה יותר מאירופה בכל הקשור במכס, וארדואן "במקרה" מוכן לקבל את BYD בזרועות פתוחות.
אבל מעבר לכך, לפי הצהרות בכירי הממשל הטורקי המפעל של BYD ישמש בעיקר לייצוא, ויש לכך סיבה טובה. BYD כבר הכריזה על הקמת מפעל בהונגריה, אבל הונגריה היא חברה באיחוד האירופי. טורקיה, לעומת זאת, אינה חברה באיחוד האירופי, אבל כן מחזיקה בהסכמי סחר עם האיחוד האירופי שפוטרים אותה ממיסים ומכסים המוטלים על מכוניות שמגיעות מסין שהשבוע נקבע שיעמדו על עשרות אחוזים בהתאם ליצרן.
אירופה זועמת על הסינים, אבל טורקיה אינה חלק מהברית האנטי-סינית. כלומר טורקיה רוצה להיות סוג של "שחקן חיצוני" בתעשיית הרכב, שעוצמתו תתבסס על הסינים. BYD אינה היחידה שמקיימת מו"מ על הקמת מפעל בטורקיה: לפי פרסומים באירופה, גם צ'רי ויצרניות רכב סיניות נוספת מנהלת על כך משא ומתן ויש לכך סיבה: מחמט פאטין קסיר, שר התעשיה והטכנולוגיה הטורקי, ציין בנאומו שטורקיה רוצה להיות יותר מיצרנית הרכב השלישית בגודלה באירופה. היא רוצה להיות מרכז מחקר ופיתוח שיביא השקעות בינלאומיות. והיא רוצה לייצא יותר. ואם מה שנדרש כדי לעשות זאת הוא הענקת העדפה לסינים – כך יהיה.