סגור
טסלה רכב חשמלי
רכב של טסלה (AFP)

"יום המשקיעים" של טסלה: היצרנית תציג פלטפורמה חדשה

היצרנית טרם ציינה מתי תחשוף תוכניותיה למשקיעים, ולמעשה הדבר היחיד שציינה בהזמנה היה "פלטפורמת דור שני". האם הפלטפורמה החדשה תביא לזמני ייצור קצרים ולתחרות מול יצרניות חדשות?

מחר (ד') צפוי להתקיים אחד האירועים החשובים ביותר בענף הרכב העולמי: ה-INVESTOR DAY - "יום המשקיעים" של טסלה. כמיטב המסורת, טסלה עוד לא ציינה באיזו שעה תחשוף למשקיעים את תוכניותיה, רק שהיא תעשה זאת במפעל החברה בטקסס. עם זאת, למרות מעטה החשאיות, יום המשקיעים של טסלה הוא כנראה האירוע החשוב ביותר עבור ענף הרכב העולמי שמתרחש ברבעון הנוכחי, ואפשר להבין מדוע.
כל מהלך שטסלה מבצעת מייצר זעזוע אמיתי בענף הרכב העולמי ולא בכדי: טסלה היא חברה לא שגרתית, היא מבצעת מהלכים שיצרני הרכב הגדולים לא יודעים כיצד לאכול, אבל היא גם יצרנית שהסוס שלה מתחיל להיגמר, והכוונה למישור המוצרי. כיום טסלה מייצרת רק ארבעה דגמים: S, Y, 3 ו-X, ויצרני הרכב הגדולים כבר נושפים בעורפה בלא מעט שווקים בעולם, מה שגרם לה לקצץ את מחירי מודל Y ו-3, מהלך שיצר גל התמרמרות מלקוחות קיימים – אבל גם זינוק היסטרי במכירות.
טסלה לא תוכל להמשיך ולהחזיק את המחירים הנמוכים של המכוניות הקיימות שלה. בשווקים מסוימים, לדוגמה סין וארה"ב חומת ההוזלות של טסלה כבר מתחילה להיסדק עם עליות מחיר נקודתיות – וכעת גם המשקיעים שואלים את עצמם – מה מאסק ישלוף מחר מהכובע? ניסיון העבר מלמד שלפעמים מאסק מפתיע לטובה, לפעמים הוא בכלל לא מזכיר את מה שהמשקיעים רוצים לשמוע ולפעמים הוא פשוט עושה שטויות, אבל הפעם – במיוחד לנוכח ביקורת גוברת על יכולתו לנהל גם את טוויטר, המשקיעים מצפים מטסלה להביא "חדשות אמתיות" לזירה.
אולי זו הסיבה שבאופן חריג, הודעתה של טסלה על ה-INVESTOR DAY כוללת שלוש מילים קריטיות שבדרך כלל אינן מופיעות בהזמנות: "פלטפורמת דור שני". פלטפורמת הדור השני של טסלה היא "שטיח הקסמים" שעליו יתבססו לא מעט מכוניות עתידיות של החברה והיא למעשה הבסיס לכל התוכניות של היצרנית. כיום, כל יצרן רכב ללא יוצא מהכלל מייצר מכוניות מבוססות פלטפורמה, או בשפת העם: שלדה.
שלדה היא הרבה יותר מקורות מתכת, מדובר באמת בפלטפורמה. כלומר, מתקן שעליו ניתן לתכנן שורת רכבים שונים באמצעות הארכה, קיצור, הרחבה ועוד. הפלטפורמה תומכת במערכות הנעה, מערכות קישוריות, מערכות טעינה במקרה של רכב חשמלי, אבל היא כיום גם הרבה יותר מהמתכת והפלסטיק שסביבם נוצר רכב. פלטפורמה היא גם מתקן שאמור להיות זול לייצור, מהיר, בר שדרוג, בטיחותי ועוד. יש שיאמרו שיצרן רכב עלול לקום או ליפול על פלטפורמה – ויש בכך היגיון: לפי פרסומים בעולם לפולקסווגן נדרשת בערך יממה כדי לייצר מכונית חשמלית שמבוססת על פלטפורמת הרכב החשמלי שלה – שנקראת MEB. אם טסלה תצליח להוכיח שהפלטפורמה שלה מאפשרת לייצר מכונית תוך פחות מחצי מהזמן, יש על הנייר יכולת לייצר פי שתיים מכוניות מפולקסווגן בפרק זמן נתון.
מעבר לכך, לפלטפורמה יש עוד חשיבות. היא יכולה לתמוך בטכנולוגיה שתאפשר התמודדות עתידית מול יצרני רכב חדשים שיש להם מה להוכיח לטסלה באמצעות יכולת שדרוג מהיר. לפלטפורמה החדשה של טסלה יש עוד חשיבות אדירה: ככל הנראה, אם התחזיות יתממשו, הפלטפורמה החדשה תהיה כזו שתאפשר לטסלה סופסוף להציג מפת דרכים למכונית קטנה, כלומר ה"בייבי טסלה" או, לפי הערכות "טסלה 2".
הטסלה 2 תיועד בעתיד להתחרות מול פולקסווגן ID3 ודומותיה ולחשוף את טסלה לקהל לקוחות הרבה יותר משמעותי. אם הפלטפורמה תוכרז ככזו שמסוגלת לתמוך ביכולות נהיגה אוטונומיות, סביר להניח שבעתיד היא גם תוכל לתמוך ביכולות לייצר רובוטקסי. כדי לתמוך בייצור הדור הבא שיבוסס על הפלטפורמה החדשה טסלה תצטרך גם מפעלים: בחודשים האחרונים התגאו לא מעט ממשלות בשמועות על אפשרויות להקמת מפעלי טסלה בשטחן, עד כה ללא כל הכרזה אמיתית.
עוד נקודות אליהן יידרש מאסק להתייחס מחר נוגעות לסוגיות לא פחות בוערות: אתמול הודיעה טסלה על עצירה של הרול אאוט (פריסה) של תוכנת ה-FSD של היצרנית - כלומר תוכנת הנהיגה הסמי אוטונומית, וזאת לאחר שהרשויות בארה"ב הודיעו כי היצרנית תידרש לביצוע ריקול למכוניות שבהן מותקנת ה-FSD בטא. מעבר לכך, אחרי אינספור דחיות ועיכובים תידרש טסלה גם לענות על השאלה: מתי שיווק הסייברטראק יחל?
השאלות לבטח יקבלו מענה תוך 48 שעות. הפעם, דווקא בגלל הביקורת הציבורית הניכרת שמאסק סופג, כנראה שטסלה תהיה חייבת לתת תשובות קונקרטיות ולהציג מפת דרכים אמיתית. כשזה יקרה – ענף הרכב העולמי כנראה יצטרך להתסגל מחדש למציאות בה טסלה היא זו שתכתיב את הכללים.